Service menu

Kreativ kodenørd vil sammensmelte hjernehalvdele i forskningsprojekt

"Mennesker og maskiner er ikke modsætninger. Hvis man bruger begge dele rigtigt, kan 1 + 1 give 3"


Stig Møller Hansen, designforsker, skriver ph.d. om, hvordan man kan skabe design med kreativ kode og computeren som værktøj. Foto: Camilla Winther Nikolajsen/Stig Møller Hansen



Fortalt til Dan Hansen
 

Hvad forsker du I?
Overordnet set er emnet for min ph.d. designforskning. 
Det jeg interesserer mig for er kreativ kode, som er en metode til at skabe design med computeren som værktøj. I praksis handler kreativ kodning blandt andet om at fodre sin computer med forudbestemte regler og definitioner for sit færdige designprodukt, hvorefter computeren giver et hav af bud på, hvordan designet kan se ud. 
For grafiske designere virker den tilgang måske meget teknisk, men det er ikke så kompliceret, som det måske lyder. 
Jeg har en meget praksisnær tilgang, hvor jeg vil undersøge, hvordan grafiske designere konkret bruger kode som kreativt værktøj og så analysere, hvad der kommer ud af det.


Hvorfor har du valgt det emne?
De fleste designere er meget kreative og bruger mest den højre hjernehalvdel, når de arbejder. Lige omvendt er det med programmører, som ofte er logisk og matematisk funderede. 
Der ligger et enormt potentiale i at smelte de to intelligenser – de to hjernehalvdele – sammen.
 


"Kreativ kodning er en måde til at koble det bedste fra to verdener"

 

Kreativ kodning er en måde til at koble det bedste fra de to verdener.
De redskaber, grafikere bruger, er typisk standardværktøjer som Photoshop, InDesign, After Effects og Illustrator. Kommerciel software er alle bestemt glimrende, men kan samtidig ensrette og begrænse de kreative muligheder. 
Jeg vil gerne gøre grafikerne i stand til at skabe deres egne værktøjer for at kunne udforske nye unikke og individuelle løsningsrum. 


Hvad gør du?
En violinbygger kan ikke udelukkende bygge instrumenter med værktøjer, han kan finde i Silvan. Han er også nødt til at lave sine egne værktøjer. På samme måde er det for designeren. Photoshop og Illustrator er Silvan. Hvis man vil lidt mere end de gængse metervareløsninger, må man lave sine egne værktøjer.
Det jeg skal i de næste år, er at finde løsninger og metoder til at lave de bedste værktøjer.
Det gør jeg dels ved empirisk at undersøge, hvordan kreativ kode allerede benyttes i dag, dels ved at bruge og teste kreativ kode i nye sammenhænge gennem eksempelvis workshops og undervisningsforløb, hvor de studerende deltager aktivt i udviklingen.

 

"Hvis man vil lidt mere end de gængse metervareløsninger, må man lave sine egne værktøjer"

 

Jeg arbejder tæt sammen med Informationsvidenskab på Aarhus Universitet, hvor min vejleder underviser programmører. Dem vil han gerne lære at designe, mens jeg gerne vil lære mine designere at programmere. Der er en meget spændende snitflade, hvor vi kan lære noget af hinanden og gøre hinanden dygtigere.


Hvad tror du, konklusionen bliver?
Noget af det, jeg godt kunne tænke mig at vise er, at mennesker og maskiner ikke er modsætninger. Det skabende er dig. Det udførende er din computer. Men hvis man bruger begge dele rigtigt, kan 1 + 1 give 3.
Det handler blandt andet om at udnytte computerens multimedielle natur og rå regnekraft, samt at du selv som kreativt væsen bliver meget mere skarp på algoritmisk tankegang.
 


"Man skal være lidt moderne renæssancemand for at kunne det her"
 

 

Indrømmet, det er ikke noget, der appellerer til alle. Man skal være lidt moderne renæssancemand for at kunne det her. Men for dem der både har en visuel sans og evnen til at tænke logisk, ligger der et kæmpe uudforsket potentiale i at lade dem arbejde sammen. 


Hvad skal/kan din forskning bruges til?
Som leverandør af kreative produkter er designere nødt til at tænke i nye baner. Kunderne efterspørger ikke længere statiske løsninger. Slet ikke hvis vi ser et par år frem. De vil selv være aktivt medskabende og det er der i langt højere grad mulighed for, når værktøjerne og løsningerne kan tilpasses og udvikles efter kundens ønsker og behov. 
Med kendskab til kode kan grafikere tænke frit og lave egne digitale designredskaber uden begrænsninger. Det tager lidt længere tid, at skabe din idé og algoritmen. Men hvis du tager dig tiden, kan du omsætte ideen til et uendeligt antal løsningsforslag.
På den måde kan du sælge en særlig visuel stil, som kunden kan blive aktiv medskaber af. Og som oven i købet kan udvikles i takt med kundens behov. Du sælger kunden en dynamisk, åben proces frem for et statisk, afsluttet produkt.

Helt konkret skal min undersøgelse munde ud i uddannelsesforløb og workshops, så al den viden, jeg tilegner mig, kommer ud og bliver brugt i de brancher, vi uddanner til.

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • Danish Landscape 2
  • Danish Landscape
  • På jagt efter den gode historie (og ænder) ⚓️ #andejagt #DMJX
  • På trappen til fredagsbaren på @dmjx i Aarhus, hvor mine forældre mødte hinanden for over 20 år siden. Og gudskelov for det 👨‍👩‍👧💜 @lisewestphal @rasemborg #dmjx #kajgf #aarhus #love #tb
  • Verdens bedste rustur er ved at være forbi 💔 #såhyggeligt #såsjovt #dmjx #jegerhooked #nuerjegtræt #seriklelængeresådanud #førbillede
  • Verdens sejeste barhold er endelig blevet færdig med at rydde op efter KaJ-fest #kajgf #dmjx #kurtstrandbar #fredagsbaren #trættetyper #sendmeresøvn #sidstemandlukkerogslukker
  • Presentation of innovation solution to the client 
_
#dmjx #dmjxx16 #addingvalue #technology
  • Presentation of three weeks of work on an innovation project. Client presentation
_
#dmjxx16 #dmjx #technology #addingvalue