Service menu

Kommunikatøren skal analysere, udfordre, guide – og være klar til at tabe ansigt

Kommunikatøren

Det er ikke længere nok at kunne formidle og vinkle, hvis man skal have succes i kommunikationsverdenen. Læs buddene på, hvad der ellers skal i rygsækken, fra kontorchef ved Presse og Kommunikation i SKAT, Jakob Østerbye, Vice President for Group Communications i Arla, Astrid Gade Nielsen, og adm. direktør og partner i Mannov, Reinholdt Schultz

Af Martin Rask Pedersen, DMJX

Ligesom kommunikation har ændret sig som disciplin, har også kravene til kommunikationsmedarbejderen – uanset niveau – ændret sig.

Det er ikke længere nok at kunne formidle og vinkle. Man er ikke et talerør. Eller en taleskriver for den sags skyld.

- Når jeg ansætter medarbejdere, leder jeg særligt efter medarbejdere, som har en organisatorisk forståelse og indsigt i de ledelsesudfordringer, der altid er i en stor kompleks organisation med mange interessenter. Medarbejderen skal kunne udfordre ledelsen og vanetænkning med faglighed, fastslår Jakob Østerbye, kontorchef ved Presse og Kommunikation i SKAT.

Den vurdering bakkes op af Vice President for Group Communications i mejerigiganten Arla, Astrid Gade Nielsen:

- Du skal være nysgerrig, struktureret, kunne lide at arbejde i teams, have nemt ved at skabe relationer og kunne guide virksomheden i kommunikationsspørgsmål på en klar og tydelig måde.


Jakob Østerbye

Sund fornuft

For at kunne udfordre ledelsen og guide i kommunikationsspørgsmål kræver det ifølge Reinhold Schultz, adm. direktør og partner i PR-virksomheden Mannov, bl.a. noget så – umiddelbart – simpelt som sund fornuft.

- Du skal være fyldt med sund fornuft, have evnen
til hurtigt at analysere stoffet og kunne fremføre din sag godt i sprog og tale. Det kræver, at du har evnen til at kunne analysere strukturer med flere perspektiver, at du har en bred samfundsforståelse, og at du har modet til at spørge, hvis der er noget, du ikke forstår, siger han og fortsætter:

- Du skal være klar til at tabe ansigt, tænke som en journalist og stille spørgsmål, hvis noget ikke giver mening, så budskabet kan formidles kort og præcist.

Tæt på og global

Arla har de seneste 15 år udviklet sig fra en dansk mejerigigant til en global ditto – med en placering som nummer syv på Rabobanks seneste liste over verdens største mejerivirksomheder.

Det gør det naturligt for Astrid Gade Nielsen at nævne nogle af globaliseringens følger, når hun skal pege på udfordringerne for fremtidens kommunikationsmedarbejdere.

- Sammen med Marketing skal du kunne agere i en stadig mere personaliseret og dialogbaseret kommunikation. Hvordan er man som virksomhed tæt på og vedkommende – samtidig med, at man er mere global, spørger hun og kommer selv med et bud på svaret:

- Du skal kunne arbejde med integreret kommunikation og lede kommunikationsarbejdet i en virksomhed ved både at understøtte virksomhedens brand og bygge virksomhedens omdømme.


Astrid Gade Nielsen

Evnen til at levere

Og så er der lige det med at kunne formidle og vinkle. Både, når man skal sælge budskaber ind i organisationen, og når man skal levere dem til øvrige interessenter.

For selv om det ikke er nok at kunne det formidlingsmæssige håndværk, så er det stadig en grundlæggende forudsætning.

- Som forbruger og modtager af kommunikation, får man mindre og mindre tid til at modtage. Man læser kortere og kortere tekster, så det kræver altså både, at kommunikatøren kan analysere, og at han kan levere korte og præcise løsninger, konstaterer Reinholdt Schultz.

Han fortæller, at netop evnen til at levere er noget af det, Mannov ser på, når der skal ansættes nye medarbejdere:

- Ansættelsesprocessen begynder faktisk allerede, når kandidaten kommer ind af døren. Man kan hurtigt se, om vedkommende falder ind. Som konsulent skal man netop kunne falde ind mange steder. Man skal være en slags kamæleon. Så ser vi på, om der er sund fornuft. Og så vurderer vi, om man kan levere.

Det er en vurdering, der laves ved hjælp af en test baseret på en konkret opgave, Mannov har løst. Og med samme tidspres.

- Så kan vi se, om personen kan analysere og levere, lyder det fra Reinholdt Schultz.


Reinholdt Schultz

Læs også om fremtidens krav til:

 

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • God vind fremover, @designkmoe og @sabrinaspeiermann. Vi elsker jer. #dmjx
  • So silky and shiny
 #shinelikeadiamond #studio #weekday #dmjx #fashion #copenhagen
  • Anastasija 💎 #photooftheday #beauty #woman #portrait #fotografie #thoughtful #expression #dmjx #photography
  • Anastasija 💎 #photooftheday #beauty #woman #portrait #fotografie #thoughtful #expression #dmjx #photography
  • ❣ | #dmjx #blackandwhite #nude #hair #menstrualart
  • Ude i bølgen blå.. Slet ikke så koldt som jeg havde frygtet ! 🐟 Så mangler der "bare" speak til videoen..
#dmjx #swimbikerundk
  • Cykel rig #bike#bikerig#rig#sony#sonya7sii #tvm11#dmjx#copenhagen #københavn #filmmaker #daredevil
  • Et meget hvidt rum #dmjx #dmjxphoto #børsenfoto