Service menu

Kommunikationsafdelingen skal være sit eget medie

Internationale marketing-priser og Cavling-drømme lever side om side på redaktionen hos jyskebank.tv. I fremtiden bliver alle brands til medier, forudser bankens kommunikationsdirektør

Af Dan Hansen

”When you can’t rely on the Media, you have to become one!”

Kommunikationsdirektør Lasse Høgfeldt smager på ordene, mens han kigger ud på sin redaktion gennem mødelokalets glasrude. 

Indtil for 5 år bestyrede han en traditionel kommunikationsafdeling i Jyske Bank. I dag leverer hans team dynger af kvalitetsjournalistik til bankens egen tv-kanal, jyskebank.tv, som per 1. oktober 2013 blev døgnkanal med daglige liveudsendelser, nyhedssløjfer og reportager fra ind- og udland. Indslagene er nicheprægede og ofte ungdommelige - med en overvægt af finansielt stof og økonomiske historier. 

- Da vi gik i gang med at producere tv, ville vi ikke bare lave et add on til kommunikationsafdelingen. I stedet omdannede vi hele afdelingen til en klassisk redaktion med ambitioner om at give danskerne historier, der skiller sig ud og med den dybeste respekt for de journalistiske kriterier”, forklarer Lasse Høgfeldt, som åbent drømmer om at kanalen engang vil komme i spil til en Cavling-pris. 


- Hvis man vil tilvælges i konkurrence med alt andet, findes der ingen smutveje. Vi varedeklarerer og nærer os for at liste et logo ind eller at kalde os noget andet, end det vi er, siger han.



Lasse Høgfeldt, kommunikationsdirektør i Jyske Bank, forvandlede for 5 år siden hele bankens kommunikationsafdeling til en journalistisk redaktion med egen dagsorden. Foto: Joachim Ladefoged


Det er tilsyneladende en strategi, der virker. Nyhedsindslag og baggrundshistorier bliver set og delt af titusindvis af brugere hver måned. Indslagene sætter ofte aftryk på nyhedsbilledet. Og i takt med de stigende seertal vokser både troværdigheden til banken og plusset på bankens bundlinje.

Flere vil gøre som os
Det er ikke kun bag de pansrede glas i hovedkontoret i Silkeborg, at man taler om, at banken har ramt en guldåre med sin tv-satsning.

Alene i efteråret 2013 er kanalen blevet hædret som "Europe's Best Online TV Channel" ved de prestigefyldte Digital Communication Awards i Berlin. Ved Content Marketing Awards i USA vandt jyskebank.tv for ”Best overall editorial website” - i øvrigt for næsen af google. 


"Der vil komme en underskov af sådan nogle som os. Det er der slet ikke nogen tvivl om"
 

Content Marketing handler kort fortalt om at skabe relevant indhold om sit produkt og at kommunikere til sin målgruppe uden at sælge. 

- Traditionel markedsføring har det svært. Det har traditionelt pressearbejde sådan set også. Derfor vil der komme en underskov af sådan nogle som os. Det er der slet ikke nogen tvivl om”, siger Lasse Høgfeldt.

Hans råd til alle kommunikationsafdelinger er derfor at kaste sig ud i at blive sit eget medie. 

- Det er blevet enkelt og billigt at lave sine egne produktioner. Det kræver en indsats, men overflødiggør samtidig en masse af det traditionelle pressearbejde. Udviklingen går den vej, så man kan lige så godt gå med”, siger Lasse Høgfeldt.


Faktaboks

  • jyskebank.tv gik i luften den 1. oktober 2008.
  • På kanalens 5 års fødselsdag lanceredes en døgnkanal, som vises i de 120 afdelinger, på mobil og forhåbentlig snart on demand på hjemme-tv’et.
  • 80 procent af indholdet ses andre steder end på egen hjemmeside – blandt andet takket være bankens placerings-agent.
  • Redaktionen består af omkring 12 redaktionelle arbejdere, inklusive fotografer og en fast kvinde i New York.


Relevante kurser

Corporate Journalism

Video til nettet

Webformidling med video

Webjournalistik med billeder og lyd

Webvideo i virksomhedens kommunikation


 

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • På den igen ❤️🎥 #tilrettelæggerliv #tvm #dmjx #filmmaking #filmphotography
  • School assignment, create a direct and hard light using one lamp. Ihave the hottest classmates ever. #modelbutnotamodel #dmjx  #fashion #geisha #werk #jasko
  • School project going well📚📸
#portrait #girl #cloak #shadow #photography #flash #canon #dmjx
  • TAKEOVER #eskesenm #swapkidsapp Kids with the flu means working from home. Yes, my home office is messy. I don't care. In fact I don't notice. Too busy making yet another pitch deck. I tried counting how many I have made up till now. 60-70!!! This time for #publico who -together with students from #dmjx - will help SwapKids with an operational plan for our forthcoming PR effort. I really need this. I've got a good handle on the strategic elements of our communication, but no experience executing. And in a bootstrapped startup there is only one to do the dirty work:) #loveit
  • Innocent Nature
  • God vind fremover, @designkmoe og @sabrinaspeiermann. Vi elsker jer. #dmjx
  • So silky and shiny
 #shinelikeadiamond #studio #weekday #dmjx #fashion #copenhagen
  • Anastasija 💎 #photooftheday #beauty #woman #portrait #fotografie #thoughtful #expression #dmjx #photography