Service menu

Fotografen skal være dygtigere end hr. og fru Jensen – og kunne vise værdien af det

Fotografen

Hellere tage et kedeligt billede, der opfylder et formål, end et supersejt billede, der kan hænge på væggen. Sådan lyder en af tommelfingerreglerne for fremtidens fotografer. Læs nogle af de andre bud fra fotochef på Jydske Vestkysten, Ulrik Pedersen, Editor og Creative Producer ved DOCFILM, Lars Neckelmann, samt freelancefotograf Mikkel Vang

Af Martin Rask Pedersen, DMJX

For få år siden var fotografen foran, fordi hun kunne tage billeder af en langt bedre teknisk kvalitet end 99,9 % af befolkningen. Hun var også foran, fordi hun kunne fremkalde sine egne billeder og ikke skulle vente på fotohandlerens ugelange betjeningstid. Og så var hun foran, fordi hun ofte var der, hvor tingene skete – eller lige var sket.

I dag tager mange mobiltelefoner billeder af en højere teknisk kvalitet end fotografernes kameraer gjorde for 10 år siden. Fremkaldelsestid er en saga blot (og redigeringsværktøjer er blevet allemandseje). Og så er der stort set altid en person med et kamera, uanset hvor, hvornår og hvordan tingene udspiller sig.

Det har imidlertid ikke ændret behovet for fotografer. Men det har ændret kravene.

- Som fotograf skal du være dygtigere end hr. og fru Jensen. Du skal kunne lave noget, der udfordrer dem, og de synes er fedt. Det betyder, at du både skal være dygtigere og hurtigere end dem. Tidligere kunne vi være hurtigere, fordi vi havde eget mørkekammer og kunne have billederne i avisen dagen efter. I dag handler det måske om et billedhjul fra en begivenhed, der er på nettet få minutter efter, fortæller Ulrik Pedersen, der er fotochef på Jydske Vestkysten.


Ulrik Pedersen

For Lars Neckelmann, Editor og Creative Producer ved DOCFILM – et netværk af film- og tv-folk, der står bag alt fra reklamer til musikvideoer - handler det at være dygtigere end hr. og fru Jensen også om at kunne tænke strategisk. En smuk solnedgang er måske nok smuk. Men den er ikke nødvendigvis noget værd.

- Som fotograf – og særligt som freelancefotograf med direkte kontakt til kunderne – skal du kunne mere end at tage et flot billede. Du skal også tænde på at tale med kunden, sætte dig ind i opgaven og forstå målet. Den strategiske tanke skal være med. Du skal selvfølgelig dyrke og værne om din egen stil, turde tage chancer og tage fede billeder, men de skal passe i en sammenhæng, konstaterer han og fortsætter:

- Du skal kunne forklare, hvorfor du har gjort, som du har gjort. Hellere tage et middelmådigt billede, som giver kunden den ønskede effekt, end prøve at presse en kreativ løsning ned over opgaven, fordi du ikke vil gå på kompromis med din kunstneriske integritet.

- Det handler om 80 % kreativitet og 20 % forretningsforståelse. Og hvis du formår at have begge dele med i din kamerataske, så får du både lov til at tage fede billeder og får kroner på kontoen.


Lars Neckelmann

Forretningsforståelse. Stil. Niche. Udfordringer. Relationships…

Forretningsforståelse er også et af de emner, freelancefotografen Mikkel Vang – hvis kundeliste tæller navne som American Express, Condé Naste Traveler New York, Clinique, Ikea, New York Times Magazine, Ralph Lauren, Starbucks og Volvo – fremhæver.

- Fotografer er på nippet til at være kunstnere eller billedmagere, og økonomisk uorden er gift for os. Der skal være styr på økonomien. Tricket er ikke, at man skal have travlt hele tiden, men at man skal lave gode billeder hele tiden. Det er okay, at der ikke er travlt de næste 14 dage, så længe udgifterne afspejler det, forklarer Mikkel Vang.

Og slår fast, at der er rigtigt mange andre ting, der spiller ind…

  • Du skal have en stil. Man skal kunne se, at det er den samme fotograf, der har lavet billedet. uanset om det er et billede af en giraf eller af en ble. Det personlige udtryk i billederne er suverænt det vigtigste. Personlighed og stil. I hvert eneste billede.
     
  • Du skal have en niche. Det kan være, man kun skyder dagslys, kun skyder HMI lys osv. Det er egentlig lige meget, hvad det er. Bare der er noget, der adskiller en fra de andre.
     
  • Du skal være international. Og hvad betyder det så lige? Det betyder, at man har været væk fra Danmark, har nye indtryk, har nye ideer, har haft større challenges, har ligget søvnløs, fordi opgaven syntes for voldsom, men overvandt det. Det betyder, at man har været ude i rød zone så mange gange, at man kan håndtere et stort pres. Det betyder, at man kan argumentere for sit billede, selv om der står 20 mennesker og venter på ens svar. Du skal ud og suge til dig. Jo mere jo bedre.
     
  • Du skal kunne dit kram. Udstyr disse dage bekymrer mig ikke så meget. De fleste kan lære at fotografere forholdsvist hurtigt, men foto er ikke et kamera, ikke et stykke teknik. Foto er øjet, og hvordan du ser lys. Lys er vores hemmelighed. Det er her, vi skal slå til. Lære lyset, kigge, iagttage - og hver gang, du tror, du har den, så begynd forfra med at kigge.
     
  • Du skal udfordre dig selv. Prøve nye ting, stille og roligt snige nye ting ind, når du skyder. Holde dig til den stil, du nu har, men blive ved og ved og ved med at udvikle den. Aldrig stoppe.
     
  • Du skal være god til af bygge relationships, være langsigtet, tænke langt - på nippet til at lave en business plan og følge den. Et lille skridt hver dag. Jeg synes, alt for mange tænker kortsigtet og giver op alt for hurtigt.
     
  • Du skal bygge et brand. At være fotograf er at være et brand. Og det tager mange år at bygge et brand. 10-20 30 år. Tålmodighed.


Mikkel Vang

…og den gode historie

Hvis du vil arbejde på en avis, en nyhedstjeneste, en tv-station eller en fjerde, femte eller sjette form for medie, er der endnu en ting, du skal kunne.

Det fortæller Ulrik Pedersen fra Jydske Vestkysten.

- Det skal helst være sådan, at du som fotograf ikke kan lade være med at fortælle historier – uanset om det så er billeder, video, web… Du skal kunne fortælle historien godt. Du skal være fagligt dygtig, og du skal være hurtig.

Læs også om fremtidens krav til:

 

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • Photobooth fun 📸 #brussels #belgium #photo #photobooth #fun #friends #dmjx #blackwhite #travel #journolife
  • Team Trump er klar til den traditionsrige Barsport på @dmjx
#dmjx #dmjxrus #makedmjxgreatagain
  • #denmark #danemark #dinamarca #aarhus #DMJX #aarhus2017 #visitaarhus #aarhusguide  #explore #guide #instatraveling #igersdenmark #igersaarhus #kirstenkkester #storytelling #travel #traveling #travelgram #cold #night #solitude #silence #ig_captures #master_shots #livefolk #streetphotography #streetphoto #follow #followme #photooftheday
  • favorit sted 🌴 #dmjx #oldskool
  • Friday on top #dmjx #design #graphic #illustration #sketch #croquis #drawing
  • magasinlayout 🍿💯 #dmjx #yndlingsopgave
  • Journalistspire 📽👍 #dmjx
  • ⚪️⚫️#portrait #beautiful @nathalieprieme #swing #london #zebrastripes #canon #dmjx