Service menu

Folkemødet i bakspejlet

DMJX var stærkt til stede på årets folkemøde. Både som en del af Professionshøjskolernes stand, hvor der var fokus på bl.a. forskning og læring samt rundt omkring i debatter og arrangementer, hvor flere forskere og eksperter var inviteret af andre aktører


Foto fra borgmester Winni Grosbølls tale ved Folkemødets officielle åbning

 

Hvad lavede tobaksproducenten Philip-Morris på Folkemødet? Hvordan bruger Morten Messerschmidt sociale medier? Har reklamebranchen et ansvar for at lære unge at beskytte oplysninger online? Hvordan arbejder DR (og Anders Agger) med etiske dilemmaer?

Læs nogle af de indtryk, svar og spørgsmål, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole tog med sig fra Folkemødet

Medier med dagsordener
Medierne var var med på Bornholm. Og ikke kun med avisuddeling og abonnementstilbud.

Flere medier og mediefolk benyttede lejligheden til at sætte egne dagsordener.

 

Med en stand bygget af fiskekasser og et omfattende debatprogram ønskede Information at sætte omstillingen til et bæredygtigt samfund på dagsordenen – også uden for avisens normale læserskare.

”Ingen handling sker, hvis vi ikke starter ved os selv”, fortalte chefredaktør Christian Jensen, som også konstaterede, at Information, siden avisen blev stiftet i 1945, havde talt ind i de store dagsordener i samfundet:

”Bæredygtighed er det største af alle de temaer, vi overhovedet kan komme i tanke om.”


For Børsens chefredaktør, Anders Krab-Johansen, var agendaen en lidt anden.

Med udgangspunkt i hans nyudgivne bog ”Vi vinder når vi vågner – Kunsten af forblive et rigt samfund” fokuserede han på, hvordan Danmark kan vågne op, udnytte sit potentiale og (for)blive et rigt samfund.

Som det står i forordet til bogen:

”Krisen er vi heldigvis ved at lægge bag os. Men Danmark er i en dårligere forfatning end før krisen. I stedet for at mande os op har vi sænket vores ambitionsniveau. Vores forståelse for sammenhængen mellem arbejde og velstand er ved at gå tabt. Vi griber ikke mulighederne omkring os. Vi er ved at miste evnen til at genopfinde os selv.”



Hos DR var der blandt andet mulighed for at møde direktionen, se programmer live og drøfte public service og etik. Sidstnævnte involverede et indlæg ved Anders Agger om det største etiske dilemma i hans karriere - et dilemma, der var opstået ved optagelserne af et program i den kommende runde ”Indefra med Anders Agger”

Et fem minutters sammendrag af programmet, der handler om demens, gav tårer i øjenkrogene hos flere tilskuere, og anledning til eksempelvis spørgsmål om brugen af underlægningsmusik i programmer.




Politiken havde lejet sig ind hos det populære ”Gæstgiveren” hvor dagbladet gav folket rigeligt at debattere, tænke over og grine ad.

Blandt andet bød Chefredaktør Bo Lidegaard og tegner Roald Als på en herlig omgang mundhuggeri under overskriften ”For eller imod EU” med udgangspunkt i en række karikaturtegninger fra årenes løb.

Hvilken rolle spiller virksomhederne?

Flere virksomheder blandede sig med politiske partier og organisationer. Også som arrangører af debatarrangementer.





Cigaretproducenten Philip Morris adresserede dette forhold direkte med en debat om virksomheders og NGO’ers rolle på Folkemødet, hvor Thomas Jepsen, der er kommunikationsansvarlig hos Philip Morris Danmark fortalte:

”Jeg oplever kritik og debat, når jeg går rundt på folkemødet. Men det er også formålet. Vi er her af to årsager. For det første er det sundt at komme ud og lære, for når man sidder i én verden til daglig, bliver man let blind for det udenfor. For det andet giver det os mulighed for at tage nogle debatter, vi mener er relevante, uanset hvad folk mener om os.”



Også McDonalds Danmark stillede op med en debat. I dette tilfælde om sund kost.

Det førte til hårde ord fra ernæringseksperten Christian Bitz, som bestemt ikke var fan af burgere, wraps eller andet fra burgergiganten, men dog åbnede op for, at man godt måtte give efter for burgertrangen engang imellem. Dog helst med mindst et par ugers mellemrum.

Sociale medier med muligheder – og trusler
De sociale mediers indflydelse på debatten var et naturligt fokusområde, og der var ikke mange debatter, der ikke fik et ”second life” via især Twitter.




ITD – Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport havde samlet et panel bestående af ”mestrene af de sociale medier”, folketingsmedlem Ida Auken, liberal debattør Rasmus Brygger og særlig rådgiver for Morten Messerschmidt, Kristian W. Olesen.

Sidstnævnte hjælper Morten Messerschmidt med at styre blandt andet Facebook, hvor europaparlamentsmedlemmet i dag følges af knap 59.000 personer på Facebook – og hvor alt læses af mindst 100.000 personer mens fire opslag undervejs i valgkampsperioden er nået ud til mere end en million mennesker.

Kristian W. Olesen opsummerede de sociale medier således:

”Facebook er som at sætte en føntørrer til en bunke mel. Twitter er Danmarks største pressemøde. Instagram er det private.”  


Brancheorganisationen Kreativitet & Kommunikation havde sat Google, reklamebureauet Envision og mediebureauet Mindshare stævne til en debat om cookies, data og målrettede reklamer på internettet. Ikke for at drøfte mulighederne for reklamebranchen men for at drøfte mulighederne for at beskytte unge, der nok er digitale superbrugere men ikke er klar over, hvilket spor af data, der efterlades.

Et konkret forslag fra brancheorganisationen var et datakørekort til unge (som de sykørekort, mange nok husker), og Google bakkede op om en taskforce fra branchen, der kunne tage ud på skolerne og undervise i beskyttelse af data.



Er Facebook et sted for demokratisk samtale?
Det spørgsmål drøftede de to folketingskandidater – og facebookbrugere – Lea Wermelin og Niels Wanning med Børsens Christopher Arzrouni (ikke på fotoet), Metroxpress’ Jonas Rathje og med Facebook-direktør, Thomas Myrup Kristensen.

Den overordnede holdning var, at ganske vist er debattonen hård på Facebook. Men at den skarpe retorik også er et grundvilkår, hvis man vil ses og høres på et socialt medie.

Højskolen blandede sig i debatten
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole var ikke kun med på en lytter. Vi var også med i debatter og arrangementer.

Blandt andet i fællesskab med landet øvrige Professionshøjskoler, som vi havde allieret os med for at skabe debatter om blandt andet læring, undervisning, tests i folkeskolen, Professionshøjskolernes forsker ambitioner.

 

 


 

Journalist Abdel Aziz Mahmoud var gennem alle dagene ordstyrer og vært.

 



Lektor John Frølich har gennem mange år arbejdet med EU, og han var blandt andet med på journalistholdet i en quiz-konkurrence mellem journalister og politikere – en konkurrence, journalisterne endte med at vinde. Og en konkurrence, der blandt andet gav svar på i hvilket europæisk land, der drikkes mest kaffe pr. indbygger (Finland).
 



Forskningschef i Sprog, Michael Ejstrup, deltog i flere arrangementer. Blandt andet dette på Ringkøbing-Skjerns skib, hvor han med vanligt glimt i øjet satte ord på udkantsdanmark. Foredraget handlede blandt andet om, hvordan vi definerer os i forhold til hinanden, alt efter hvor i landet, vi bor.

Og så var der folket
Der blev ikke kun debatteret, drøftet og netværket men også ganske almindelig hygget …
 





 

 

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • Verdens sejeste barhold er endelig blevet færdig med at rydde op efter KaJ-fest #kajgf #dmjx #kurtstrandbar #fredagsbaren #trættetyper #sendmeresovs
  • Presentation of innovation solution to the client 
_
#dmjx #dmjxx16 #addingvalue #technology
  • Presentation of three weeks of work on an innovation project. Client presentation
_
#dmjxx16 #dmjx #technology #addingvalue
  • Presentation time. 
_
#dmjxx16 #dmjx #addingvalue #technology
  • Presentation to the client. All groups had interesting concepts that improves the clients product with a way to connect with people baked in.
_
#dmjxx16 #dmjx #addingvalue
  • Presentation time. Groups are presenting their solution to the client. I loved that all groups improved the clients product in a big way. 
_
#dmjx #dmjxx16 #presentation #addingvalue #bringonthechange #usingtechnology #technology
  • Typisk Nakskov #dmjx #rustur
  • Så der galla #dmjx #kk