Service menu

Eventformidling støttes med halv million

Udviklingsprojekt skal skabe standarder for journalistik via twitter og facebook fra store begivenheder og udstillinger

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole har fået rygstød til at fortsætte arbejdet med at udvikle og afprøve metoder til journalistisk formidling fra såkaldte megaevents ved hjælp af de mange sociale medier.


Et samarbejde med ARoS er blandt de formidlingsprojekter, der nu bliver en realitet. Boy er her fotograferet af Poul Ib Henriksen.

Gennem det seneste år har studerende, undervisere og forskere fra højskolen dækket flere begivenheder sammen med Active Institute og medier som TV2/Sporten, Aarhus Stiftstidende og Nordjyske. Herunder U21 EM i fodbold, Giro d’italia og Spot festival.

ARoS, OL og bordtennis
Nu gør en bevilling på 496.000 kroner det muligt at intensivere arbejdet. Pengene kommer fra Shareplay Fonden, som administrerer EU-midler til regionale projekter, der genererer udvikling og ny viden.

Således kan en delegation sendes af sted til OL i London og tweete og facebooke om øst- og nordjyske OL-atleter i samarbejde med Aarhus Stiftstidende og Nordjyske. Senere på året gælder det EM i bordtennis i et samarbejde med DR.

I et andet projekt – i samarbejde med Kunstmuseet ARoS – skal studerende skabe øget publikumsdialog og virtuelle oplevelser i forbindelse med efterårets Edvard Munch-udstilling.

Eventbaseret innovation
Indsatsen for at skabe nye former for formidling i forbindelse med de store begivenheder, kalder Danmarks Medie- og Journalisthøjskole eventbaseret innovation. Der er beskrevet syv hovedformåls-områder for indsatsen

  • Værdiskabelse i det sociale medieindhold. 
  • Strategisk brug af sociale medier, individuelt og på organisationsniveau
  • Organisationsudvikling i relation til medieproduktion.
  • Øget oplevelsespotentiale for publikum og mediebrugere i dækningen af begivenheder.
  • Mobilt indhold samt mobile produktionsstrategier & metoder.
  • Kreativ udnyttelse af nye teknologier og dataindsamlingsmetoder.
  • Medieforretningsmodeller baseret på innovative koncepter og metoder.


Skal hjælpe tøvende mediebranche
Udviklingschef ved Danmarks Medie og Journalisthøjskole, Steen K. Rasmussen har  sammen med forskningschef Lars Holmgaard Christensen og Kristian Strøbech, som er højskolens faglige leder af nye medier, stået bag ansøgningen. Han glæder sig på både højskolens og journalistikkens vegne over, at projektet kan fortsætte med forøget kraft.

- Branchen har længe stået tøvende og efterlyst metoder og værktøjer til at komme på banen i de sociale medier. På den baggrund opstod ideen om at lade studerende - og også folk på efteruddannelse - optræde som en slags sociale agenter i forbindelse med større events. Ganske enkelt for at eksperimentere med, hvordan en meget bevidst strategi kan føre til nye medieoplevelser, hvor brugere og professionelle mødes og samarbejder om at dække begivenheder via medier som Twitter, Faceboook og Storify, siger Steen K. Rasmussen.
 

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • ⚪️⚫️#portrait #beautiful @nathalieprieme #swing #london #zebrastripes #canon #dmjx
  • First take on a magazine cover. Using my own portraits of Virgil Abloh for Soundvenue magazine
#dmjx #graphicdesign #indesign #layout #magazinecover #virgilabloh #white #black #soundvenue
  • Magazine week 🔶🔸 #dmjx
  • Portrait of designer @emilljungberg 
#portraits #light #dmjx
  • Portrait Of @mads.rahbek #skater #skateboard #redhair #cap #hoddie #hullet #copenhagen #dmjx
  • Spild af liv: At køre knap 7 timer i tog for 2 timers undervisning i Aarhus 🙄 #dsbdukankøremedos #dmjx #innovationliving #endeligfredag
  • Normalt er vi ikke fan af, at man tegner på væggene i Kurt Strandbar, men når det gælder guldkorn som dette tag, er det alligvel undskyldt.  I dag er det fredag og det betyder at vi skal drikke kolde bajere. Kom ned i baren kl. 14 og hyg! #fredagsbaren #dmjx #kurtstrandbar #kæmpeoffentlighed #jis #pådmjx #journohumor
  • Mød Carlo og Helena. Det italienske/svenske ægtepar er gået fra Toscana sammen med deres æsler. Og i går ramte de udkanten af Aarhus på deres vej til Sverige. 
De har kun brugt 500 euro, siden de forlod Italiens grænser. De banker nemlig på dørene på tilfældige gårde, når det er tid til sove for natten. Og sover helst samme sted som æslerne. Jeg fulgte dem en eftermiddag og aften i deres jagt efter ly for natten.
De bød endda på aftensmad. 
#dmjx #journalistik #denmark #reportage #journalist #aarhus