Service menu

En femtedel af verdens bedste kreative talent kommer fra DK

Danmark leverer kreativt talent på samlebånd. 4 af 20 vindere ved reklametalenternes premiere league, Cream i London, kommer fra samme danske uddannelse


Et dyk ned i de 4 portfolier viser løsninger på store og små hverdags- og samfundsudfordringer. Dette foto stammer fra en idé til en nyt syltetøjs-koncept, som Thorbjørn Kragh Liljegren og Christine Jensen står bag

 

Mange internationale reklamekonkurrencer får flere tusinde bidrag fra talenter verden over.
Men ikke Cream-konkurrencen, hvor 50 kreative direktører fra verdens førende bureauer, bedømmer hele portfolier – en slags cv’er med det bedste, som deltagerne har præsteret i deres karrierer.

Bare det at deltage kræver masser af hårdt slid og en stor portion tro på egne evner.
I år var der således kun 125 bejlere til de 20 pladser på listen over verdens mest kreative talenter.

4 af de indsendte portfolier kom fra studerende på Kreativ Kommunikation (KK) på DMJX.
Og - hold nu fast - alle 4 fandt vej gennem panelets nåle øje.

Ikke små pisreklamer
KK-uddannelsens faglige leder, Jesper Jørgen Hansen, er vant til gode præstationer fra sine studerende. Alligevel måtte han knibe sig i armen over, anerkendelsen af, at hans studerende står for 1/5 af verdens største kreative talent anno 2016.

- Jeg vil sige, at det bliver næsten ikke større. Det er et kæmpe cadeau til vinderne. Det er deres samlede arbejde, som bliver bedømt. Ikke bare en eller anden lille pisreklame på 30 sekunder, siger han.

- Det man finder i de her portfolios er ægte kreativt talent. Det er løsninger på samfundsspørgsmål og ideer, der berige hverdagen. Ikke bare noget, der skal få os til at købe en dims. Det viser, hvor meget talent vi har her i Danmark. Og det gør mig meget stolt og glad, at det er os, der leverer det, siger han.

Skal til London og vise talent på 100 sekunder
Thorbjørn Kragh Liljegren er - sammen med makker Christine Jensen - et af navnene på den prestigefyldte liste.
Selv om han ikke er uvant med at få opmærksomhed for sit kreative talent, er han beæret over udvælgelsen og den medfølgende invitation til at komme til London den 15. september, hvor de skal præsentere deres talent – på blot 100 sekunder – for den samlede kreative verdenselite.

- Det er en kæmpestor mulighed at komme til London og få lov at vise sig frem for alle de her indflydelsesrige personer. Samtidig er det en superfed anerkendelse at komme på listen, og vide, at det ikke bare er i Danmark, vi klarer os godt, men at den kreativitet, vi og Kreativ Kommunikation står for, også appellerer til udlandet, siger Thorbjørn Kragh Liljegren.

- Jeg mangler en praktikplads og er meget spændt på, hvilke døre, det her kan være med til at åbne – også på længere sigt. Og jeg glæder mig i det hele taget over at få denne oplevelse, siger han.

Her kan du se de 4 vinderhold fra DMJX samt deres portfolios:

Thorbjørn Kragh Liljegren og Christine Jensen
Se deres portfolio her

Cecilie Jelstrup Larsen og Marie Christine Frederiksen
Se deres portfolio her

Jesper Wendelboe og Andreas Green Lorentzen
Se deres portfolio her

Eva Ebbensgaard og August Laustsen
Se deres portfolio her

 

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram