Service menu

Digitale kompetencer er altafgørende for journalisten

Journalisten

… men høj faglighed kan stadig være vejen frem, spår mediechefer. Læs budene på fremtidens journalist fra digital nyhedschef på Jyllands-Posten Niels Christian Bastholm, chefredaktør på ALT for damerne, Tina Nikolaisen, og nyhedsredaktør på Danmarks Radio, Ulrik Haagerup

Af Anders Lange, DMJX

Vil du sikre din fremtid i journalistfaget, har du tre scenarier:

1 - Vær fagligt kompetent på et særligt felt – så du kan formidle det med autoritet.
2 – Vær stærk på internettet.
3 – Vær hurtig på flere medier.

Dertil skal du naturligvis være fleksibel – og så er der lige et branchekrav til, som er afgørende:

Du skal – uanset hvor du arbejder - være klar til at styrke dine digitale kompetencer. Du må hoppe med på IT-udviklingens fremtromlende monstrum i farten. Det kan godt være, det virker uoverskueligt – men der er ingen vej udenom. Hop på, bliv smidt af – hop på igen. På et tidspunkt vil det lykkes – om du gør det selv – eller videreuddanner dig til det.

Så klar er meldingen fra flere af de topchefer, som sidder med ved bordet, når nye folk hyres  i den danske mediebranche.

- De grundlæggende journalistiske dyder  er naturligvis afgørende for, om en ny medarbejder overhovedet skal i spil, siger digital nyhedschef på Morgenavisen Jyllands-Posten, Niels Christian Bastholm og tilføjer:

- Men når du skal formidle, er det altafgørende, at du har stærke, digitale kompetencer,” siger Bastholm med eftertryk på ALT.

I hans verden er det – måske overraskende for mange – ikke nødvendigt at skabe sig en professionel profil på Twitter, Facebook og Instagram.

- Det er vigtigere, at du kan overvåge, researche og formidle på digitale medier – end at du har din egen profil. Vi udkommer på mange platforme digtalt og mobilt– og det bliver fantastisk vigtigt i fremtiden, at vores medarbejdere f.eks. kan geo-segmentere deres research, så vi hurtigt kan finde danskere i verdens brændpunkter via deres tweets, Facebook-opdateringer eller Snapchat-billeder. Vi har i dag enestående digitale muligheder for at finde de rette case-stories overalt  - ligesom vi skal være i stand til at indlejre et aktuelt klip med præsident Barack Obama, kort efter han sender den ud. Vi skal kunne sætte feeds op, så redaktionen straks ved det, når udviklingen rykker, siger nyhedschefen.


Niels Christian Bastholm

Sans for online

- Selvfølgelig ville jeg først og fremmest vælge en ny medarbejder efter evnen til at fortælle historier, siger chefredaktør Tina Nikolaisen, ALT for damerne, men hun vil finde det mærkeligt, hvis du har en fremtid på redaktionen uden at have skarpe digitale færdigheder.

- I dag er alle danskere deres egne udgivere og kan lave en statusopdatering eller en video og lægge det ud på sociale medier – så skal vi være med i den konkurrence, må vi være klasser over dem i valg af interview-person, vinkling og den gode idé. Men skal jeg ansætte nye medarbejdere vil jeg helt klart også se på, om de har sans for online. Vi har i den grad også brug for til altfordamerne.dk, at journalister tænker online og forstår at vinkle forskelligt til papir i forhold til online-versionen. siger hun.

På ALT for damerne skal nye medarbejdere gerne vide, hvordan man bruger sociale medier i sin lancering af sine artikler.

- De skal vide, hvornår på dagen, man bedst lægger noget på Facebook og Twitter. De skal kende den cyklus. Egentligt forventer vi også, at de kan filme lidt med en mobiltelefon eller et kamera, så de kan lægge noget på nettet hurtigt. Journalister i dag er ikke blot skrivende, siger Tina Nikolaisen.


Tina Nikolaisen

Erfaring og indsigt er et stærkt kort

Tina Nikolaisen erkender dog, at faren kan være, at en medarbejder skal rumme for meget.

For findes den journalist, som har alle de elementære journalistiske dyder i skulderhylstret og som kan trække blankt og fyre løs på alle platforme?

- Nej, du finder det ikke nødvendigvis i én og samme journalist. Men den redaktion, der har alle kompetencer, findes,”siger Ulrik Haagerup, Nyhedsdirektør på Danmarks Radio.

Han opererer i sin butik med tre typer af fagligheder. Enten er du endog meget god til nettet, radio eller tv som mediespecialist. Eller du er hurtigt handlende flermedielt.
Eller også du er stærk rent fagligt på eet stofområde.

- Erfaring og indsigt er et stærkt kort, hvis den bringes rigtigt i spil. Om det er en Ole Ryborg i Bruxelles, en Thomas Uhrskov på ski eller hvis du ved alt om kitesurfing og brænder for at fortælle om det, har du et godt udgangspunkt. Under alle omstændigheder er der et voldsomt behov for, at journalister kan noget mere – og noget andet – end tidligere, siger Ulrik Haagerup:

- Hvis ikke vores historier er bedre, mere meningsfulde, tilgængelige og relevante end dem, som folk selv producerer på YouTube og blogs, så er der ikke noget at gøre. Vi skal brænde af lysten til at holde os opdaterede – og fastholde, at journalistiske færdigheder skaber værdi via gode idéer, stærk research, evnen til at vinkle, reducere kompleksitet og god formidling.

Fleksibilitet som mellemnavn

Journalister skal, vurderer Ulrik Haagerup, indstille sig på tilværelser som selvstændige – og med fleksibilitet som mellemnavn.

- I USA er 16.000  traditionelle journalist-stillinger forsvundet på fem år. Branchen er i krise og mangler penge – men der er jo ikke mangel på journalistik. Alle kan i dag kommunikere sin historie ud i tekst og billede. Så fremtidens journalister må være smerteligt klare over, at de gode tider er slut. Men til gengæld er der så mange flere muligheder for at udtrykke sig. Så vi må indstille os på, at en virkelighed, hvor vi enten skal være bedst – eller også skal vi være billigst, siger Ulrik Haagerup.

Og det er aldrig for sent, forsikrer Niels Christian Bastholm fra JP.

- Man skal jo starte et sted. Jeg er selv totalt old school, hvad angår de klassiske journalistdyder – men der er ingen vej uden om den digitale udvikling. Så begynd med at oprette din profil på f.eks. Twitter og Facebook. Leg med det – lær det at kende. Eller tag på kursus. Du skal have lysten til at ville det – og lysten til konstant at opkvalificere dig. Der er ingen vej udenom.


Ulrik Haagerup

Læs også om fremtidens krav til:

 

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • God vind fremover, @designkmoe og @sabrinaspeiermann. Vi elsker jer. #dmjx
  • So silky and shiny
 #shinelikeadiamond #studio #weekday #dmjx #fashion #copenhagen
  • Anastasija 💎 #photooftheday #beauty #woman #portrait #fotografie #thoughtful #expression #dmjx #photography
  • Anastasija 💎 #photooftheday #beauty #woman #portrait #fotografie #thoughtful #expression #dmjx #photography
  • ❣ | #dmjx #blackandwhite #nude #hair #menstrualart
  • Ude i bølgen blå.. Slet ikke så koldt som jeg havde frygtet ! 🐟 Så mangler der "bare" speak til videoen..
#dmjx #swimbikerundk
  • Cykel rig #bike#bikerig#rig#sony#sonya7sii #tvm11#dmjx#copenhagen #københavn #filmmaker #daredevil
  • Et meget hvidt rum #dmjx #dmjxphoto #børsenfoto