Service menu

Design gør en forskel. Også på bundlinjen

Den 12. udgave af DMJX’ magasindesignkonference leverede ikke kun et overflødighedshorn af inspiration og ideer til designere. Den leverede også skarp ammunition til diskussionerne med de, der tvivler på værdien af godt design


Opslag i Runner's World, januar 2012.

Et godt design kan være forskellen på, om du tjener penge på dit magasin eller du ikke gør.

Det blev ikke alene understreget, da den 12. udgave af DMJX’ magasindesignkonference blev afviklet i Tivoli Congress Center den 10. november. Det blev markeret med fed og illustreret med tal.

Eksempelvis i fortællingen om det engelske løbemagasin Runner’s World.

Antallet af solgte eksemplarer var halveret – og blev fordoblet med nyt design

Gennem mange år var Runner’s World stort set alene på løbebanen i den engelske magasinbranche. Men da to konkurrenter i 2009 meldte sig ind i kampen, viste det sig, at bladet ikke var i helt så god form, som man havde troet.

Abonnenter forsvandt, og løsbladssalget styrtdykkede fra omkring 40.000 eksemplarer om måneden i 2008 til cirka 17.500 eksemplarer om måneden i 2012.

For at ændre den udvikling besluttede man at redesigne bladet fuldstændigt.

- Bladet var kedeligt. Det talte udelukkende til meget seriøse løbere. Det virkede ikke som om folk havde det sjovt. Og det var ikke fashionabelt, selv om der er meget mode i løbetøj. Selv om det var stort set det eneste løbeblad i England, havde Nike for eksempel ikke annonceret i bladet i 10 år, fordi det ikke passede til deres stil, fortalte Nick Thackray, der som art director fik opgaven med redesignet - men ikke det store budget at arbejde med:

- Der var nærmest ikke noget budget, så jeg måtte bruge mine venner som fotomodeller og supplere med stockphotos.

Selv om der ikke blev ændret på indholdet, blev bladet alligevel til noget helt nyt. Også sammenlignet med konkurrenterne. Starten af bladet blev præget af infografikker. Modesiderne blev opfrisket. Billederne skiftede fra at vise løbere, der led, til at vise glæden ved løb.


Opslag i Runner's World august 2012

Og resultatet?

Siden relanceringen er der kommet 60.000 abonnementer til. Løsbladssalget vendte tilbage omkring de 40.000 eksemplarer om måneden (og udvidede markedet for løbeblade, hvor løbemagasinerne tidligere primært havde taget andele fra hinanden). Nike begyndte at annoncere …


Foto fra Magasindesignkonferencen 10. november. Creative Director Nick Thackray viser, hvor stor indflydelse på salget, det kan have at satse på godt design.  

 - Design betyder noget. Folk går op i det. Det er ikke kun designere, der er interesserede i, at ting ser cool ud, konstaterede Nick Thackray, der havde endnu en historie at dele.

Indtægter for mere end 3 millioner pund

I dag er Nick Thackray nemlig Creative Director på magasinet Women’s Health, der blev startet i 2012 og er gået fuldstændig på tværs af den øvrige magasinbranche, hvad angår oplagstal og indtjening.

Mens magasiner generelt har oplevet faldende salg, har Women’s Health øget salget fra 101.467 eksemplarer i 2012 til 134.740 eksemplarer i 2015, og undervejs er der skabt indtægter for mere end 3 millioner pund.

Hemmeligheden er kort fortalt, at der er tænkt på tværs af traditionelle målgrupper. Man har kombineret det traditionelle helsemagasin med det traditionelle kvindemagasin og skabt et mere eksklusivt udseende helsemagasin. Samt skabt en langt større målgruppe.


Opslag fra Women's Health januar/februar 2015

 

- Design gør virkelig en forskel. Det har det i hvert fald gjort på de magasiner, jeg har arbejdet på. Det skabte salg. Og det tiltrak annoncører, fortalte Nick Thackray og afsluttede med en god grund til, at designkollegerne i salen skulle interessere sig for det:

- Det holder som regel redaktørerne ”off your back”.

En blanding af stjerner og støv

Nick Thackray var en af seks indlægsholdere ved magasindesignkonferencen, hvor tilhørerne også mødte Miette L. Johnson fra ELLE UK, Michele Outland og Fiorella Valdesolo fra Gather Journal, Agnethe Glatved fra Parents Magazine, Jacob Wildschiødtz fra NR2154 Design Studio og bl.a. Rika Magazine samt Elisa Ardeni fra Vanity Fair Italia.

Fra alle kom bud på, hvordan der kan arbejdes med design – fra det løse og kreative til det stramme og konceptbundne. Mens fx Runner’s World og Women’s Health var eksempler på succes med den frie tilgang, var Vanity Fair Italia et eksempel på succes med den mere stramt styrede tilgang.

Magasinet, der blev startet i 2013 og udkommer en gang om ugen, sender godt 200.00 blade på gaden hver uge, har over 1,2 millioner læsere, 121 millioner månedlige sidevisninger på digitale medier og over 1,8 millioner følgere på sociale medier.

Det skyldes bl.a., at man giver læserne et mix, forklarede Assistant Art Director Elisa Ardeni:

- Magasinet er en blanding af stjerner og støv.

Læserne får modesider og kendisser men også historierne fra krigsskuepladser og flygtningelejre. Og – uanset om det handler om artikler, billeder eller design – så er mixet afgørende.

 

 

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • TAKEOVER #eskesenm #swapkidsapp Kids with the flu means working from home. Yes, my home office is messy. I don't care. In fact I don't notice. Too busy making yet another pitch deck. I tried counting how many I have made up till now. 60-70!!! This time for #publico who -together with students from #dmjx - will help SwapKids with an operational plan for our forthcoming PR effort. I really need this. I've got a good handle on the strategic elements of our communication, but no experience executing. And in a bootstrapped startup there is only one to do the dirty work:) #loveit
  • Innocent Nature
  • God vind fremover, @designkmoe og @sabrinaspeiermann. Vi elsker jer. #dmjx
  • So silky and shiny
 #shinelikeadiamond #studio #weekday #dmjx #fashion #copenhagen
  • Anastasija 💎 #photooftheday #beauty #woman #portrait #fotografie #thoughtful #expression #dmjx #photography
  • Anastasija 💎 #photooftheday #beauty #woman #portrait #fotografie #thoughtful #expression #dmjx #photography
  • ❣ | #dmjx #blackandwhite #nude #hair #menstrualart
  • Ude i bølgen blå.. Slet ikke så koldt som jeg havde frygtet ! 🐟 Så mangler der "bare" speak til videoen..
#dmjx #swimbikerundk