Service menu

Artikel: Når vi skælder og smælder på sociale medier

I søndags mistede en lokal DF-formand sit politiske hverv. Han var gået langt over stregen på Facebook med en regulær tilsvining af Venligboerne, men endte med selv at få massiv kritik fordi han ikke kunne adskille sin offentlige, professionelle og sociale profil. I denne artikel kan du læse, hvad der sker, når vi skælder og smælder på sociale medier, og hvad vi kan i fællesskab kan gøre ved det.

På kurset Professionel profil i sociale medier lærer kursisterne alt om værdifulde relationer og netværk; både hvordan disse opbygges, men også hvor nemt de nedbrydes som vi så med DF’eren Jens Hald i søndags. I løbet af få timer gik lokalformanden for Nyborg DF viralt på de sociale medier. SF’eren Özlem Cekic håbede lørdag aften på Twitter, at Lars Løkke ville mene noget om sagen. Og det gjorde han så søndag eftermiddag.

Det var ikke første gang i det nye år, at statsminister Lars Løkke Rasmussen mente noget om tonen og debatformen på sociale medier.

I statsministerens nytårstale var det en kort passus om den gode tone i den offentlige debat. Men det, der især vakte opsigt i denne sammenhæng, var at statsministeren havde optaget en alternativ nytårstale, som blev lagt på Facebook 2. januar 2016.

Den alternative nytårstale var optaget i samme rum på Marienborg som den officielle nytårstale, men kameravinklen var anderledes, så man hurtigt fik færten af, at der var noget på færde. Og det var der. Kort inde i videoen drejede statsministeren hovedet og kiggede ind i et andet kamera, hvorpå han kom med eksempler på udskammende opdateringer han selv har måtte lægge Facebookvæg til.

 

Ofte går de hårde ord ikke kun ud over modtageren af selve opdateringen, men også afsenderen selv. Den grimme tone giver heldigvis ofte bagslag, og kan få store konsekvenser for den skribent, der først satte fingre til tastatur. At lægge en strategi for egne eller virksomhedens opdateringer på diverse sociale medier, er derfor noget vores kursister lærer på kurset Sociale medier i strategi og kommunikation

Alligevel er shitstorms det vores kursister fortæller, at mange chefer, arbejdspladser eller virksomheder frygter ved brugen af sociale medier. Og de er ikke alene. At få et beklikket omdømme blev i 2014 målt globalt af Deloitte som en af de risici erhvervsledere frygter mest. Og de svarer kloden rundt, at sociale medier har skubbet på denne frygt, fordi tempoet hvormed en krisen kan udvikle sig er steget eksplosivt med de mange online platforme.

En anden, der kan tale med om næsten at være døden nær af grov tilsvining i det offentlig rum, er Monica Lewinsky, der var praktikanten som havde en meget, meget nær relation til den tidligere amerikanske præsident, Bill Clinton.

På trods af, at unge Lewinsky ikke just havde begramset Clinton med vold, men var oprigtigt forelsket i manden og selv blev begunstiget med gaver fra den daværende præsident, var det Lewinsky og ikke Clinton, der tog slagene i mediemøllen. Og slagene ramte hårdt.

- I 1998 mistede jeg mit omdømme og værdighed. Jeg mistede næsten alting.
Og jeg mistede næsten mit liv.

I en TED-talk fra marts 2015 med titlen The Price of Shame kan man se og høre Lewinsky fortælle, hvad det har betydet for hendes liv at have hængt i den offentlige gabestok - og overlevet. På TED.com og Youtube er videoen tilsammen blevet set små 10 mio. gange.

Monica Lewinskys hovedbudskab er at vi bør reflektere meget mere over de konsekvenser, udskamning har for de mennesker, tilsviningen rammer, og forstå hvordan ‘en kultur af ydmygelse’ på sociale medier og i kommentarsporene på blogs og netmedier hænger sammen med klikrater og deraf økonomi.

Jeg foreslår, at man som minimum følger regel nummer #1 for debat på sociale medier:

- Tal kun til folk online, som du også ville tale til dem, hvis du mødte dem på byens gågade, hvor du selv fulgtes med én, hvis tillid du nød godt af, hvor modparten var i følgeskab med sine børn - og hvor andre kunne se og høre dig.

Følger man bare denne éne simple adfærdsregel, får vi med garanti ryddet op og luget ud i en væsentlig del af den skælden og smælden, der nærmest er blevet hverdag på sociale medier, og som skræmmer flere og flere folk væk. Det stik modsatte af hensigten med sociale medier. Lad os tænke før vi taster, kunne en let omskrivning af en gammel talemåde lyde her i opstarten på et nyt år.

Af Trine Nebel, fagmedarbejder ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Kurser & Videreuddannelse.

Klik her hvis du vil læse den seks sider lange oversættelse af Monica Lewinskys TED-talk. Eller du kan nøjes med følgende tre smagsprøver:

1. 
Da dette skete for 17 år siden, havde vi ikke noget navn til det. Nu kalder vi det cybermobning og onlinechikane. I dag vil jeg gerne dele nogle af mine oplevelser med jer og tale med jer om, hvordan disse begivenheder har hjulpet med at forme mine kulturelle observationer, og hvordan jeg håber, at min erfaringer kan føre til en forandring, der vil resultere i mindre lidelse hos andre. I 1998 mistede jeg mit omdømme og min værdighed. Jeg mistede næsten alting, og jeg mistede næsten mit liv.

2. 
Spol 12 år frem til 2010, og nu er de sociale medier født. Landskabet er desværre blevet mere befolket med tilfælde som mine. Nu sker det både for private og offentlige personer. Konsekvenserne for nogen har været frygtelige, meget frygtelige. Jeg talte i telefon med min mor i september 2010, og vi diskuterede nyhederne om en ung studerende på Rutgers University ved navn Tyler Clementi. Tyler var en sød, sårbar og kreativ fyr, og han blev hemmeligt filmet af sin værelseskammerat, mens han var i seng med en anden mand. Da den digitale verden først kendte til hændelsen begyndte ydmygelsen og cybermobningen. Et par dage senere sprang Tyler i døden fra George Washington Bridge. Han var 18 år gammel.

3. 
Vi vil alle gerne høres, men lad os anerkende forskellen på at tale med en hensigt og tale for at få opmærksomhed. Internettet er en motorvej for id'et, men online skal man vise empati for andre, fordi det hjælper os alle til at skabe en bedre og mere sikker verden. Vi skal kommunikere online med medfølelse, og vi skal klikke med medfølelse. Bare forestil jer at gå en mil i en anden persons overskrift.

 

 

 

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • På jagt efter den gode historie (og ænder) ⚓️ #andejagt #DMJX
  • På trappen til fredagsbaren på @dmjx i Aarhus, hvor mine forældre mødte hinanden for over 20 år siden. Og gudskelov for det 👨‍👩‍👧💜 @lisewestphal @rasemborg #dmjx #kajgf #aarhus #love #tb
  • Verdens bedste rustur er ved at være forbi 💔 #såhyggeligt #såsjovt #dmjx #jegerhooked #nuerjegtræt #seriklelængeresådanud #førbillede
  • Verdens sejeste barhold er endelig blevet færdig med at rydde op efter KaJ-fest #kajgf #dmjx #kurtstrandbar #fredagsbaren #trættetyper #sendmeresøvn #sidstemandlukkerogslukker
  • Presentation of innovation solution to the client 
_
#dmjx #dmjxx16 #addingvalue #technology
  • Presentation of three weeks of work on an innovation project. Client presentation
_
#dmjxx16 #dmjx #technology #addingvalue
  • Presentation time. 
_
#dmjxx16 #dmjx #addingvalue #technology
  • Presentation to the client. All groups had interesting concepts that improves the clients product with a way to connect with people baked in.
_
#dmjxx16 #dmjx #addingvalue