Service menu

Annemette Krakaus tale til de nye dimittender i Aarhus

 

Journalistikken er endeløs v/ chefredaktør Annemette Krakau, Billed-Bladet


Kære dimittender.

Kære alle sammen.

Jeg er så stolt af at stå her i dag. Stolt af at få lov til at møde jer, årgang 2013. Stolt af at få den store ære at være med til at sende jer ud af døren. Ud til første dag i jeres nye liv og fremtid. Ud til journalistikken, som I nu hver især skal tage livtag med, omfavne, udfordre og lære mere af. Journalistikken som skal bringe jer til dybe dale, høje tinder og give jer oplevelser for livet.

Journalistikken skal bære jer – og berige andre. Det er det journalistikken kan og skal. Det er dét I kan og skal. Fra lige præcis nu.

Fredag den 3. maj i år, holdt BILLED-BLADET TV-GULD-fest på det nyrestaurerede Hotel D’Angleterre i København. En årlig kæmpe fest, hvor vi sætter medie- og TV-branchen på dagsordenen, og uddeler TV-GULD-priser til blandt andet ”Årets bedste TV-dokumentar”, ”Årets stjerneskud” og ”Årets TV-værter”.

I år havde vi et par gutter, I måske kender: Esben Bjerre og Peter Falktoft fra ”Monte Carlo på P3” som nogle – meget veloplagte og meget sjove – konferenciers – og da de stod og kiggede ud over de 200 berømte mediefolk oppe fra scenen, ja, så blev selv de to uimponerede frækkerter – en smule mere stille end normalt. Både fordi der var så mange tunge, journalistiske koryfæer blandt gæsterne, men også - som de sagde – fordi de selv som unge knægte havde været dybt forelskede i mange af TV-personlighederne hjemme fra sofaen…

Vi havde strikket en aften sammen med en masse underholdning og musikalske topnavne mellem prisuddelingerne, og så havde vi flettet BILLED-BLADETs aktuelle75-års jubilæum ind i festen. Vi havde blandt andet lavet et show med store hits fra de ni årtier, BILLED-BLADET har eksisteret, og som visuel effekt havde vi tilsat storskærme, hvor vores gamle forsider fra starten i 1938 og op til nu, kørte imens.

 

"I ved om nogen, at journalister ikke er nemme at imponere"

 

I er jo selv journalister, og I ved om nogen, at journalister ikke er nemme at imponere. Der skal meget til, før vi overgiver os – særligt, når det er andre journalister, der prøver at brillere…

Men der skete noget magisk den aften på D’Angleterre. Der skete nemlig det, at journalistikken satte dagsordenen.

Alt imens at de store stjerner stod og sang og orkestret spillede musik fra årtierne, så indtog BILLED-BLADETs historiske forsider scenen. Jeg husker min egen overraskelse, da eksempelvis den ikke ret grimme Rasmus Walther stod på scenen og sang og spillede sit store hit ”Endeløst”, og jeg kiggede rundt, og så de 200 gæster sidde og se… nej, ikke på Rasmus Walther, men op på storskærmene og på de smukke gamle, sort-hvid forsider med Marilyn Monroe, Montgomery, Grace Kelly, Dirch Passer, The Beatles, Poul Reichhardt, Elvis, John F. Kennedy og en masse andre, der har skrevet historie, skabt rubrikker og masser af indhold og billeder i tidens løb.

Journalistikken overtog og indtog ganske enkelt rummet. Journalistikken fortalte historie og historier - og tryllebandt. Og dét var endeløst!

I dag skriver I historie. I dag starter I fortællingen om jeres liv som journalist eller fotojournalist, og I skal fra dette øjeblik selv skabe teksten, speaken og billederne til den. I skal gøre den lige præcis så interessant, som I selv ønsker, den skal være.
 

Da BILLED-BLADET begyndte sin historie, den 5. april 1938, var det under sloganet ”Alverden for 25 øre”. Dét slogan passer så slet ikke til jer i dag. Medieverdenen og udviklingen buldrer derudad. Det går hurtigt i vores branche, og her er aldrig kedeligt. Jeres slogan anno 2013 må være ”Alverden døgnet rundt”.

Kravene til jer er benhårde og tårnhøje og helt anderledes end de var til journalisterne i generationerne før jer. Dem der skrev ”alverden for 25 øre” havde eksempelvis kun én platform at forholde sig til. Et 32 siders printblad med stort set ingen konkurrence. I har alverdens platforme. Teknologien betyder, at I kan være på døgnet rundt, og nyhedsdøgnet går hånd i hånd med tablets og smartphones. I forventes at kunne levere alverden til alverden. Når som helst og hvor som helst. Og konkurrencen er hård. Og hurtig.

 

"I forventes at kunne levere alverden til alverden"

 

Der er dog én ting, som klokkeklart og helt præcis er den samme i dag, som dengang i 1938, og som binder jer sammen med generationerne før jer, nemlig: Historiefortællingen. Nerven. Journalistikken.

John F. Kennedy er død. Barack Obama lever. Marilyn Monroe er død. Jennifer Lawrence lever. Dirch Passer er død. Mads Mikkelsen lever. Elvis er død. Og ja… Justin Bieber lever… Montgomery er død… og ja, vi kan blive ved… I kan bare fortsætte listen.

Den gode historie ér endeløs, og det er den, der skal starte jeres eget kapitel i dag. Den gode historie går aldrig af mode. Den gode historie anno 2013 er måske nok pakket ind i teknik, der gør alting hurtigere, men kernen er den samme, som den altid har været. Vi har brug for den gode historie. Hele verden har brug for den gode historie. Og mulighederne for at få den ud til endnu flere end nogensinde før, er der for jer.

Den gode historie kan og skal I fortælle i ord og billeder. I skal følge jeres passion, jeres drømme og jeres mål, og I skal samtidig - og med det samme - erkende og acceptere, at udviklingen i medieverdenen går hurtigt, at I også bliver nødt til at justere og tilpasse jer undervejs. Den ene måned taler alle medieledere om Pay Wall, og I skal agere og reagere i forhold til de krav, dét stiller til jer. Den næste handler det hele om communities og sociale fora, og den næste igen om leksikalt indhold eller efterspørgsel efter dybde og tyngde.

I skal i dag hoppe på toget – og I skal huske at have det sjovt, imens I kører.

Jeg har arbejdet i journalistikkens tjeneste siden 1989. Jeg har arbejdet i to forskellige mediehuse og på fem forskellige redaktioner, og der er sket meget – særligt på den teknologiske bane. Eksempelvis havde vi ikke mobiltelefoner for 24 år siden, da jeg startede på B.T.. Derimod fandtes der et kontor på redaktionen, der hed noget så eksotisk som båndrummet.  Her sad to damer med hovedtelefoner på og tog imod telefonopkald fra avisens udgående reportere, der ringede ind og dikterede artiklerne til damerne, der skrev dem ind på en stor, tyk computer med en lille skærm med sort baggrundsskærm og grøn oldschool-font.

Og hør engang. Vi taler ikke 1938 og BILLED-BLADETs start med ”alverden for 25 øre”. Vi taler altså 1989. Og vi taler B.T., der dengang var en stor, velbjærget avis, der investerede i alskens teknik der fandtes. Men det var altså dér, vi var. Fastnettelefoner, samtaleanlæg mellem etagerne, og et båndrum med telefondamer.

 

"Jeg husker lugten – en blanding af kaffe, røg og tryksværte"

 

Jobbet på B.T. i Kr.Bernikowsgade i København var mit første og dermed mest magiske. Jeg husker duften af aviser, når man kom ind i receptionen og blev mødt af de unge energiske receptionistpiger Helene og Ninne, der var hele husets darlings. Jeg husker lugten – en blanding af kaffe, røg og tryksværte - i redaktionssekretariatet, og jeg husker lyden, når vi dundrede fingrene ned i det lysegrå, høje og tykke tastatur ved vores pc. Jeg husker lyden af ringende telefoner, diskussioner og voldsomme fights om stofområder. Hvad var vigtigst til pløkken på forsiden: En sportsnyhed eller en kriminalsag?

Og jeg husker de to trappetrin fra redaktionssekretariatet op til fotografernes og billedbureauet Nordfotos domæne, hvor man udfyldte et stykke papir og satte det på et spyd, når man skulle bruge en fotograf til en opgave. Og de store, brune papirposer med billeder i. Dias og papir. Billederne var lagret i det store fysiske arkiv hos Berlingske Tidende på den anden side af gaden i Pilestræde. Dem bestilte man omstændeligt, og et bud kom med dem efter et godt stykke tid. Et kontorbud, der i øvrigt i dag er den samme kvinde, som DR netop har sat i spidsen for og til at styre Det Europæiske Melodi Grand Prix, når det indtager Danmark næste forår…

Ja, tiden går og verden suser af sted. Tænk så på, hvordan verden ser ud for jer om 24 år. Når I er omkring de 50. Har arbejdet i flere forskellige mediehuse og været på en række redaktioner. Nej, vi har slet ikke mulighed for at forestille os det. Og mit bedste råd er også, at I skal lade være med at sætte det helt lange lys på. Spar det og brug nærlyset optimalt til at lyse på kernen i det hele:

Historiefortællingen, passionen og kærligheden til journalistikken.

 Der er ingen tvivl om, at I vil møde udfordringer undervejs i jeres liv som journalister. Selvfølgelig. Men når I møder muren, giv den modstand. Der er så mange muligheder for at lykkes. Så mange muligheder for at have det sjovt og for at bevare engagementet.

Om I laver en Johannes Langkilde og går efter drømmejobbet som korrespondent i Washington? Om I ønsker at stå på grønsværen og fortælle sportshistorie fra Champions League-finalen? Eller om I vil stille skarpe spørgsmål om sjusk og snusk og fusk? Grave dybt og længe og blive ved, når de andre har pakket deres grej og er gået hjem, for derefter at ende med en Cavling Pris som Asbjørn With fra Nordjyske Medier gjorde i januar, dét er op til jer. Det er fuldstændig lige meget. Det ene er ikke finere end det andet. Det fine består I, at I vælger og går efter dét, der giver jer mening.

Når I har fundet frem til dét, det magiske, så er journalistikken endeløs…

 

Rejsen starter nu. God tur!

 

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • Søren Sko der er pladeaktuel med Sko/Torp. Det er bandets første album siden 2010. #børsenfoto #dmjxphoto #dmjx
  • Skinhead inspired photo series 2/5 #skinhead #kid #child #hardcore #dog #dmjx #copenhagen #blackandwhite
  • 2nd picture from an school assignment where we had to use one lamp to create different kind of light. Here's a soft frontal light. Again, hanna, my classmate, is working it. YASSSS! #dmjx #geisha #jasko #fashion #model #girl  #photography #kimono #blue
  • I dag har været en atypisk men også ret TVM-relevant dag. Har kørt Nordjylland tyndt for interviewe politikere, embedsfolk og borgere i forbindelse med en ny tværkommunal aftale. Det lyder tørt men undgik de obligatoriske kaffebrygning- og person-arbejder-ved-tastatur-optagelser💪🏼 @bygballer #dmjx #dmjxminuge
  • Why doodle on paper? #penol777 #inkmaster #dmjx #doodle #boredcreative
  • Skinhead inspired photo series 1/5 #skinhead #child #hardcore #copenhagen #dmjx
  • 😎😎 #glitter #glam #sunglasses #dmjx #boy #blonde #blue #sunglassesinside
  • På den igen ❤️🎥 #tilrettelæggerliv #tvm #dmjx #filmmaking #filmphotography #filmmaker #filmproduction