Service menu

6 virksomheder invaderes af 300 innovative arbejdsmyrer

Sex & Samfund, Cabi og Information er blandt de 6 virksomheder, som kan glæde sig til ideer og løsninger, der er tænkt langt ud af boksen. 300 studerende fra 9 uddannelser skal igennem 3 uger marinere virksomhederne i social innovation i enormt tværfagligt projekt.



Vi skal alle være innovative, kreative, dynamiske og i konstant udvikling. Det ved vi. I en travl hverdag kan det dog være svært at nå andet end drift, rutiner og vanetænkning.

Men hvad sker der, hvis man lader sig invadere af 300 studerende med blodet brusende af kreativitet, fortællelyst og viden om alt fra nyeste medier til forretningsmodeller?

Det finder 6 danske virksomheder og organisationer ud af i 3 uger fra den 5.-23. september.

De 6 virksomheder/organisationer og deres udfordringer
Virksomhederne har alle stillet udfordringer, som grupper af studerende fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles 9 BA-uddannelser skal løse under overskriften social innovation. Social innovation handler om at lave nyskabende velfærdsløsninger i et samspil mellem det offentlige, erhvervslivet og borgerne.

Her er de 6 virksomheder og de problemstillinger, som de studerende skal løse:

  • Sex & Samfund: Hjælp os med at få unge til at bruge kondom
     
  • Cabi: Hvordan får vi flere virksomheder til at ansætte flygtninge og bidrage til integration?
     
  • Komiteen for Sundhedsoplysning: 1) Hvordan skaber vi en mere positiv kommunikation om HPV-vaccine? 2) Hvordan sælger kommunerne kurser om depression og angst til unge i målgruppen?
     
  • Information: Hvordan kan vi forstå den teknologiske udviklings betydning for vores liv og samfund – og hvordan udvider vi skaren af folk, der diskuterer intelligent, tankevækkende, inspirerende og overraskende teknologi, så den teknologiske udvikling kommer højt på den nationale dagsorden?
     
  • Aarhus Stiftstidende: Hvordan kan vi som byens medie hjælpe nytilflyttere, herunder særligt byens nye studerende, med at falde til i byen?
     
  • Borgerdesign, Aarhus: Hvordan kan vi ændre samtale- og kommunikationskulturen omkring psykisk sårbarhed blandt børn og unge i Danmark?


Enormt tværfagligt forløb
Det 3 uger lange ’Innovation X’-forløb er ren win-win for alle parter, siger udviklingskonsulent, Karen Tambo, som har været med til at udvikle projektet.

- Forløbet skal lære de studerende, som lige om lidt skal ud på arbejdsmarkedet, at tænke i alternative forretningspotentialer og samarbejder. Samtidig vil vi åbne omverdens øjne op for, at vi kan noget særligt med social innovation, og at der er store gevinster ved at samarbejde med studerende og færdiguddannede fra DMJX , siger Karen Tambo.

- Virksomhederne får innovative løsninger, som enten løser helt konkrete udfordringer eller som de kan bruge til at nå deres målgrupper og kunder på helt nye måder. Og det bliver i et omfang, de aldrig ville kunne betale sig fra, hvis løsningerne skulle komme fra et konsulentfirma, siger hun.

I tidligere tværfaglige forløb har de studerende valgt sig ind på fag fra andre uddannelser og arbejdet sammen om at løse cases med udgangspunkt i faget. At det nu er tværfagligheden og den sociale innovation, som er i centrum i forløbet, glæder udviklingskonsulenten.

- Alle vores uddannelser er praksisorienterede. Men at arbejde så intenst sammen på tværs af uddannelsesretninger og fagligheder, og med rigtige kunder, vil give vores studerende en ny indsigt i, hvad de selv og deres medstuderende kan. Og ikke mindst, hvad de kan opnå med social innovation ved at sætte de kompetencer i spil sammen, siger hun.

31 X-talks og
De 300 studerende vil blive parret i 38 teams, som fordeles ud på de 6 organisationer.

I løbet af de 3 uger skal grupperne arbejde med deres case i en blanding af research, ideudvikling, workshops, kundemøder og pitching for kunden.

Som en del af det 3 uger lange innovations-forløb skal de studerende deltage i en række X-talks, hvor DMJX’ ansatte taler om emner, som er relevante for forløbet. Det er emner som strategisk kommunikation, konceptudvikling og målgrupper.

Nogle af disse X-talks vil de studerende overvære live, andre kan de se, når de vil, da alle X-talks bliver optaget.

4 af disse X-talks vil blive streamet live, så alle interesserede kan få et indblik i Innovation X-forløbet og se, hvordan undervisningen af studerende på DMJX foregår.

Desuden er emnerne relevante for folk med interesse i medier og kommunikation

Via dette link får du adgang til sitet, hvorfra de 4 offentlige X-talks bliver streamet.

Pitcher løsninger for aftagerpanel
Innovation X-forløbet vil køre i København og Aarhus med omkring 150 studerende i hver by. Da alle uddannelsesretninger blandes vil en masse af de studerende opholde sig i den campus-by, hvor de normalt ikke har undervisning.

Forløbet skydes i gang mandag den 5. september af højskolens direktør Trine Nielsen, som vil være i Aarhus, men kan opleves via stream i København.

Det hele afsluttes fredag den 23. september, hvor alle teams skal pitche den færdige løsning/idé/koncept for et panel, der blandt andet består af repræsentanter fra case-virksomheden.

Derefter er der fest.

 

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram