Service menu

10 gode råd: Sådan (over)lever dine historier i de nye mediestrømme [infografik]

Hvis du som mange andre oplever, at medielandskabet bliver stadig mere diffust og uforudsigeligt, savner du sikkert nye værktøjer til at bryde igennem med dine historier. Hjælpen er her. Læs 10 gode råd, print og opklæb en handlingsanvisende infografik eller download ny rapport om, hvordan du bringer dit indhold i flow

  • Hvordan kan medierne stoppe kundeflugten og levere eftertragtet indhold på alle de platforme, hvor deres brugere er?
     
  • Hvordan kan kommunikationsafdelinger bryde igennem med historier og budskaber i et kompliceret medielandskab?

Svaret er enkelt. Vejen er lidt mere omstændelig:

Her er 10 gode råd til at sætte historierne i centrum og tænke i flow, så indholdet får selvstændigt liv på mange platforme.

media flow infografik

Download grafikken i printvenlig udgave (PDF)

1. Del op

Bryd historien op i kortere tekster, videoklip, lydstumper, fotos, grafikker, osv. Versionér indholdet på forskellige måder til forskellige medieplatforme.

Publicér småbidder i de medier, som egner sig til det, og længere versioner og nye vinkler, hvor det er passende. Tænk i, hvordan longreads kan skabe værdi og nysgerrighed i korte glimt på platforme, som ikke egner sig til lange formater.

2. Fodr

Hold historien flydende - afslut den ikke for tidligt. Publicér løbende og skift evt. platform, hvis historien taber pusten. På den måde kan den vitaliseres i et andet univers. Og måske vende tilbage til den oprindelige platform med nyt liv.

3. Kombinér

Tænk hele tiden i, hvordan dit indhold kan genbruges og blive råstof til noget andet. Sæt indholdselementer sammen til nye indholdspakker. Udnyt potentialerne i den merværdi, som kommer fra brugere, debattører osv., som forholder sig til, kommenterer og spreder dit indhold.

4. Planlæg

Forbered produktion og publicering af dit indhold systematisk. Tænk multimedieprodukter og publiceringsplatforme ind fra starten.
Ved at have styr på produktions- og udgivelsesprocesser, skal du ikke genopfinde den dybe tallerken hver gang, men kan i stedet lade nyhedsstrømmene gøre arbejdet for dig.

5. Vær (omstillings-)parat

Du kan ikke styre alting. Vær derfor altid klar til at udvise parathed, når der sker noget uplanlagt. Din historie kan tage en uventet drejning  eksempelvis, hvis brugerne leverer værdifuldt indhold.
Det handler med andre ord handler om at kombinere dit planlagte og kontrollerede workflow med impulsiv og kaotisk interaktion.

6. Skab delingsværdi

Gør dit indhold værd at dele og tale om. Anvend underfundige og fængende overskrifter og billeder, som åbner op for medfortælling og personlig fortolkning. Brug humor, videoer, grafikker og andet, som pirrer og overrasker. Brug hashtags, som bringer dit stof ind en samtalestrøm. Byd ind med stof, der skaber værdi.

7. Stå frem

Markér dig med en klar stemme. Brug humor eller autoritet. Stå frem med navn og en klar profil. Både journalister og kommunikatører har meget at vinde ved at evne at tale med en personlig, professionel stemme. Invitér til diskussion eller giv svaret.

8. Tal med

Overvåg mediestrømmen - både på klassiske og sociale medier. Tal med om de dominerende temaer, som optager folk. Placér nyt eller ældre stof, der hvor samtalen er – og skab (ny) aktualitet.

9. Publicér nu

Vent ikke med at publicere til du har et afsluttet produkt. Publicér løbende fragmenter, ufuldstændig viden og halvfærdige registreringer. Stil spørgsmål allerede inden du har svaret. Ufærdighed er ikke alene et vilkår men også en strategi. Gør det for at komme først. Og for at prime din historie ved at skabe samtale og brugerinvolvering.

10. Organisér processerne

Arbejd professionelt og struktureret med dit flow management. Du har store muligheder for at skabe merværdi, samtale, brugerinvolvering og delingspotentiale med udgangspunkt i stof, som du allerede producerer. Men der skal styr på processerne. Det handler blandt andet om at funktionsopdele arbejdsprocesserne, så forskellige medarbejdere giver historierne tilvækst på enkelte områder.

En naturlig konsekvens er, at der på redaktionen og i afdelingen opstår nye roller og titler som storybuilder, flow manager, fronter og placeringsagent.

Rapport om Media Flow
Rådene er udviklet af medieforsker Lars Kabel, som er lektor på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han har igennem flere år beskæftiget sig med medieindhold og medieforbrug. Med udgangspunkt i danske og internationale casestudier har han senest undersøgt og analyseret, hvilke metoder, værktøjer og tankegange, der skal til for at det kan lykkes.

I en ny rapport Media Flow - indhold og indholdsstrømme i centrum, som er lavet med kollegerne Peter From Jacobsen, Annegrete Skovbjerg og Kristian Strøbech, giver han en række konkrete råd til, hvad redaktioner og kommunikationsafdelinger kan gøre:

Læs rapporten her

 

 

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Instagram