Sociale medier for kulturformidlere

Hvordan får din kulturinstitution mest ud af sociale medier? Lær hvordan du lægger en SoMe-strategi, som giver aktive følgere og øget billetsalg

Får din kulturinstitution nok ud af at være på sociale medier?
I er måske allerede tilstede med en Facebook-side, eller en Instagram-profil?  Men får I nok ud af aktiviteten på sociale medier? Og er de sociale medier tænkt godt nok ind i den samlede kommunikationsstrategi?

Sociale medier forpligter. Det er ikke nok at være tilstede. Der skal være aktivitet – og aktiviteten skal, som alt andet, afspejle strategien.

Ofte hænger kulturinstitutionens brug af sociale medier på enkeltpersoners sporadiske aktivitet og er præget af manglende ressourcer og utilstrækkelige kompetencer.
Og det er ærgerligt. For kulturbrugerne er derude.

Men hvordan får du fat i dem? Hvad vil de opleve? Og hvordan opfører de sig på de sociale medier?

Skab værdi med sociale medier
På dette kursus lærer du hvordan sociale medier kan tiltrækker nye og eksisterende målgrupper til din kulturinstitution, så du kan sælge flere kulturoplevelser - uden af forfladige budskabet.

Når du er færdig med kurset, har du formuleret en levedygtig social mediestrategi, der tager udgangspunkt i din institutions kommunikationsstrategi, produktioner, og publikum.

På den baggrund kan du udvælge hvilke sociale mediekanaler, det giver mest mening at være på, hvordan du skal skabe og aktivere indholdet så du får engagerede følgere.

Kurset giver dig udgangspunktet for at professionalisere arbejdet, så du kan gøre sociale medier til en integreret del af din institutions kommunikation.

På kurset lærer du at:

  • udvikle institutionens kommunikation på de sociale medier.
     
  • se perspektiverne i de sociale medier og værktøjer i forhold til institutionens brand og produktioner.
     
  • Implementere sociale medier i institutionens kommunikationsstrategi.
     
  • sikre den røde tråd fra strategi og forretning til engagement i de sociale medier.
     
  • identificere de forskellige typer af kulturbrugere – hvad interesserer de sig for og hvordan vil de opleve? Og hvordan opfører de sig på de sociale medier
     
  • skabe indhold som involverer dine målgrupper
     
  • arbejde med nogle af de organisatoriske udfordringer, der melder sig, når kommunikation på sociale medier og kunstformidling skal spille sammen
     
  • tage højde for vilkår, faldgruber og muligheder ved en åben kommunikation på sociale medier.
     
  • rådgive ledelse og medarbejdere i, hvordan de skal bruge sociale medier professionelt.

Program
Programmet foreligger ca. 2 uger inden kursusstart.

 

På kurset møder du

Katrine Emme Thielke

Rådgiver om kommunikation og markedsføring i den digitale verden. Hun er cand.mag i Informationsvidenskab, og har arbejdet i det private, på bureau og i det offentlige.
Profil

Lasse Marker

Arbejder især med presserådgivning og politisk indflydelse. Lasse er tidl. radiovært på P1, og han har fungeret som både tv-vært, tv-udvikler og tilrettelægger på DR2. Lasse er forfatter til bøgerne ”Kulturelskeren og vagthunden” (2016) og “6 grunde til, at der ikke sker en skid i dansk kulturliv” (2014).
Profil

Søren Mikael Rasmussen

Arbejder især med ledelse, medietræning, konceptudvikling og publikumsudvikling. Søren Mikael er tidl. mangeårig chef i for DR Kultur og har desuden en fortid som chef for TV2 Øst, P4 København og DR’s Aktualitet og Videnskab. Søren Mikael er forfatter til bogen ”Kulturelskeren og vagthunden” (2016) og har over 20 års erfaring med medietræning af radio- og tv-værter.
Profil

Dette kursus er en særlig tilrettelagt udgave af diplomkurset Sociale medier i stategi og kommunikation

Niveau
Kurset er kompetencegivende på diplomniveau. Overblik over niveauerne i det danske uddannelsessystem

Omfang
Kurset har et omfang på 10 ECTS. Læs mere om ECTS

Adgangskrav
For at blive optaget på kurset skal du mindst have:

  • en relevant kort videregående uddannelse
  • 2 års relevant erhvervserfaring efter din uddannelse.

Opfylder du ikke adgangskravene? Sådan søger du om dispensation

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding.

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • Vi er i fuld sving med at kigge alle de fuldstændig fremragende rusværtsansøgninger igennem. Vi kan konkludere følgende: I. ER. VILDE! 😘❤️🍻 #dmjx #dmjxrus
  • Jeg har taget et billede, der hvor beg bor. Jeg synes her er flot #postkortfraårhus #dmjx #denfjerdestatsmagt #åboulevarden #mølleparken #aros
  • I løbet af weekenden har man ofte noget i avisen, og så er det skønt at kunne holde fri, og se hvad man har lavet i løbet af ugen. Her har vi Søren Huss, som jeg brugte lidt tid med i forrige uge. #dmjx #dmjxminuge @madsjoakim
  • I guess shit just got real...
#DMJX #erjegvoksennu #pressekort #danskjournalistforbund
  • #Kurtstrandbar gør noget ved folk...
#DMJX
  • Object X
.
.
.
 #cinema4d #c4d #3d #maxon #maxon3d #design #photoshop #conceptart #octane #scifi #octanerender #render #abstract #digitalart #surreal #graphics #awesome #effects #imagination #something_new #sodern  #dmjx #id_dmjx #interactivedesign #intern @aforox_com @amcopenhagen
  • Leger lige grafiker 👩🏻‍🎨 #indesign#magasin#magasinskrivnibg#dmjx#journalistiskformidling#grafiker#grafikerforendag
  • 12 Angry Men - typographic animation