Social Journalism i New York

Opdag en ny form for journalistik, der ikke handler om at producere indhold. Tag med til CUNY Graduate School of Journalism i New York og lær hvordan du bruger sociale platforme til engagere communities og udvikle journalistik som en service.

Journalistik som service
Social Journalism nytænker journalistikken som en service, der hjælper større eller mindre grupper af mennesker med at nå deres mål. Social journalism anvender i vid udstrækning sociale medier, men handler om meget mere end bare at producere ”indhold” og søge opmærksomhed. 

 

Mens de fleste danske medier og organisationer fortsat tænker journalistik som et produkt, i form af artikler, historier og udgivelser, arbejder mediehuse som Quartz, ProPublica, Wall Street Journal og The New York Times i højere grad med elementer af Social Journalism. 

I dybden med begreber og redskaber
Vi har i samarbejde med CUNY Graduate School of Journalism i New York udviklet et kursus, der går i dybden med begrebet Social Journalism og introducerer de vigtigste begreber og redskaber.

Ud over undervisningen på CUNY vil vi i løbet af ugen i New York besøge nogle af de mediehuse, der arbejder med Social Journalism, og lære af deres metoder og resultater.  

Fokusér på at dele og lytte
Sociale medier er naturligvis helt centrale i arbejdet med Social Journalism. De sociale platforme er ganske simpelt fantastiske redskaber til at få folk til at nå hinanden på og hjælpe communities med at nå deres mål. Men det er ikke nok bare at være på sociale medier, understreger Carrie Brown, Director of Social Journalism på CUNY:

”Det afgørende er at føle sig tilpas med at dele og lytte, lige så meget som at tale selv. Hvis du ikke vil det, så fint, men helt ærligt, så er sociale medier egentlig spild af din tid!”

Tænkemåde snarere end teknik
Carrie Brown kalder det et ”mindshift”: Du er på sociale medier for at dele stof, der er værdifuldt for andre mennesker og lytte til, hvad de har at sige. Det handler ikke spor om teknik. Ingen af værktøjerne er svære at bruge.

Social Journalism-programmet på CUNY er støttet af grundlæggeren af LinkedIn, Reid Hoffman, og af The Knight Foundation. 

På kurset lærer du at: 

  • forstå kerneideen i Social Journalism: Filosofien i ”Journalism as a Service”
     
  • identificere, lytte og forstå communities, både virtuelt og fysisk, herunder hvad de er optaget af, hvordan de fungerer og hvilke platforme de er aktive på
     
  • forstå hvilke platforme og sociale mediekanaler du kan bruge til hvad
     
  • identificere hvad målgruppen ønsker sig, og hvordan journalistikken kan hjælpe på nye måder 
     
  • indsamle og bearbejde data og ”signaler” om brugerne, og hvad de er optaget af

Hvem bør deltage i kurset?
Journalister og kommunikatører, som arbejder for særlige målgrupper og ønsker at udvikle journalistikken til i højere grad at blive nyttig og værdiskabende for brugerne. 

Hvordan foregår undervisningen?
De første tre dage former sig som et forholdsvis traditionelt efteruddannelseskursus med en kombination af oplæg, opgaver og diskussioner. Kursets sidste to dage vil være præget af studiebesøg og arbejde med planlægning af, hvordan Social Journalism i højere grad kan blive integreret i den hjemlige dagligdag.

Hovedunderviser er Director of Social Journalism, Carrie Brown, men der vil også være gæsteundervisere fra CUNY og oplægsholdere fra medieverdenen i New York.

Prisen omfatter
Flyrejse, overnatning og morgenmad er inkluderet i prisen.
 

På kurset møder du

Carrie Brown

Director of Social Journalism på CUNY Gratuate Journalism School siden 2014. Tidligere associate professor of journalism på University of Memphis. Fik i 2014 titlen som national Educator of the Year. Underviser desuden i Entrepreneurial Journalism.
Profil

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding.

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram