Sådan læser vi på print, web og mobil
Lær hvordan dine brugere agerer, så du kan træffe sikre og klare valg i dit journalistiske arbejde.
Ved du nok om hvordan dine brugere agerer?
Din opgave som journalist, kommunikatør eller redaktionssekretær er at skabe produkter, der er fængende og lette at afkode og forstå. For at kunne gøre det bedst muligt, bliver du nødt til at vide noget om dine modtageres mediebrug.
Alternativet er at producere indhold på løse antagelser, mavefornemmelser og gætterier om dine brugere og hvordan de agerer på forskellige medieplatforme.
Og er det egentligt et alternativ?
Få den centrale viden fra en lang række undersøgelser
Der findes talrige undersøgelser om mediebrugerne, og hvordan de bruger aviser, magasiner, websites og mobile medier som tablets og smartphones.
På dette kursus samler vi den centrale viden om, hvordan vi læser på de forskellige medieplatforme, så du får en sikker fornemmelse for, hvordan mediebrugerne grundlæggende agerer.
Det betyder, at du kan træffe mere sikre og klare valg i dit arbejde med skabelse og præsentation af journalistik på tværs af platformene.
Vi tager afsæt i den helt fundamentale viden om, hvordan vi skimmer, afkoder og fordyber os i materialet - og hvordan vi behandler og forstår den modtagne information.
Med denne viden som afsæt går vi i dybden med, hvordan web, print, tablets - og ikke mindst mobiltelefonen - bruges i hverdagen, og hvad det betyder for prioritering og præsentation af forskellige typer af indhold.
På kurset lærer du, hvordan
- mediebrugerne læser og afkoder forskellige medieprodukter
- du skriver til print, web og mobilen
- forskellige visuelle elementer fungerer sammen med tekst
- du kan udvikle egne metoder for brugertests og anden form for indsamling og bearbejdning af viden om praktisk mediebrug.
Hvordan fungerer multimodalitet?
Du vil få indsigt i mekanismerne i multimodalitet, der er et begreb for bevægelsen mellem det trykte ord og forskellige visuelle udtryk. Vi vil undervejs gå i dybden med, hvordan dette samspil fungerer på print og på de digitale platforme.
Prisen inkluderer
Prisen dækker undervisning, vejledning, eksamen samt forplejning på undervisningsdagene. Du skal regne med udgifter til transport og bøger.
Kurser
Niveau
Kurset er kompetencegivende på diplomniveau. Overblik over niveauerne i det danske uddannelsessystem
Omfang
Kurset har et omfang på 5 ECTS. Læs mere om ECTS
Adgangskrav
For at blive optaget på kurset skal du mindst have
- en relevant videregående uddannelse mindst på niveau med en erhvervsakademiuddannelse, en akademiuddannelse eller en bacheloruddannelse
- minimum 2 års relevant erhvervserfaring. Det betyder, at journalistik, kommunikation eller formidling har været en central del af dit arbejde i minimum 2 år efter endt uddannelse.
Opfylder du ikke adgangskravene? Sådan søger du om dispensation
Undervisere på dette kursus
Peter From Jacobsen
Journalist, tidligere fagmedarbejder ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Konsulent og underviser i læsemønstre og praktisk mediebrug. Forfatter til en række rapporter om hvordan vi modtager og anvender journalistik og information.
Har du et spørgsmål?
Ring eller skriv til en af vores kursuskoordinatorer eller studievejledere, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.
Merete Ladefoged Breilev
Kursuskoordinator
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.
Læs mere om regler for afmeldingVirksomhedskurser
Ny viden leveret til døren