Sådan læser vi på print, web og mobil

Lær hvordan dine brugere agerer, så du kan træffe sikre og klare valg i dit journalistiske arbejde.

Ved du nok om hvordan dine brugere agerer?

Din opgave som journalist, kommunikatør eller redaktionssekretær er at skabe produkter, der er fængende og lette at afkode og forstå. For at kunne gøre det bedst muligt, bliver du nødt til at vide noget om dine modtageres mediebrug.

Alternativet er at producere indhold på løse antagelser, mavefornemmelser og gætterier om dine brugere og hvordan de agerer på forskellige medieplatforme.

Og er det egentligt et alternativ?

Få den centrale viden fra en lang række undersøgelser

Der findes talrige undersøgelser om mediebrugerne, og hvordan de bruger aviser, magasiner, websites og mobile medier som tablets og smartphones.

På dette kursus samler vi den centrale viden om, hvordan vi læser på de forskellige medieplatforme, så du får en sikker fornemmelse for, hvordan mediebrugerne grundlæggende agerer. 

Det betyder, at du kan træffe mere sikre og klare valg i dit arbejde med skabelse og præsentation af journalistik på tværs af platformene.

Vi tager afsæt i den helt fundamentale viden om, hvordan vi skimmer, afkoder og fordyber os i materialet - og hvordan vi behandler og forstår den modtagne information. 

Med denne viden som afsæt går vi i dybden med, hvordan web, print, tablets - og ikke mindst mobiltelefonen - bruges i hverdagen, og hvad det betyder for prioritering og præsentation af forskellige typer af indhold. 

På kurset lærer du hvordan:

  • mediebrugerne læser og afkoder forskellige medieprodukter
  • du skriver til print, web og mobilen
  • forskellige visuelle elementer fungerer sammen med tekst
  • du kan udvikle egne metoder for brugertests og anden form for indsamling og bearbejdning af viden om praktisk mediebrug

Hvordan fungerer multimodalitet?

Du vil som udgangspunkt få indsigt i mekanismerne i multimodalitet, der er et begreb for bevægelsen mellem det trykte ord og forskellige visuelle udtryk.  



Viden fra de store projekter

Centralt i kurset er den konkrete og brugbare viden, vi samler fra en række større projekter:

  • Eventyrerne og de strandede, et eyetracking-projekt, som Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i 2014 gennemførte sammen med Berlingske. Resultaterne blev udgivet i en rapport i foråret 2015.
     
  • Et flerårigt samarbejde mellem 3F og DMJX om udvikling af webjournalistik, herunder en række eyetrack-tests af nyheds- og informationstekster. En samlet rapport med resultaterne udgives i slutningen af 2015.
     
  • Nyhedslæsning og –konsumption hos print- og weblæsere: Erfaringer fra de seneste internationale undersøgelser.

På kurset møder du

Anders Colding-Jørgensen

Psykolog med speciale i kommunikationsteknologi og sociale medier. Ekstern lektor på IT Universitetet. Holder foredrag og rådgiver organisationer. Blogger på virkeligheden.dk
Profil

Peter From Jacobsen

Journalist og fagmedarbejder ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Underviser og konsulent inden for print- og digitale medier.

Profil

Undervisningsform
Vi tager afsæt i den centrale viden om læsning og perception og fortolker de centrale data i det lys. Vi arbejder undervejs desuden en del praktisk i form af korte konkrete opgaver.


Mellem kursusdagene skal du afsætte tid til hjemmeopgaver og læsning.

Eksamen
Som en del af kurset udfører du en projektopgave, der afsluttes med en mundtlig eksamination og vurderes efter karakterskalaen.

Prisen omfatter
Prisen dækker undervisning, vejledning, eksamen samt forplejning på undervisningsdagene. Du skal påregne udgifter til bøger og materialer. 

 

Niveau
Kurset er kompetencegivende på diplomniveau. Overblik over niveauerne i det danske uddannelsessystem

Omfang
Kurset har et omfang på 5 ECTS. Læs mere om ECTS

Adgangskrav
For at blive optaget på kurset skal du mindst have:

  • en relevant kort videregående uddannelse
  • 2 års relevant erhvervserfaring efter din uddannelse.

Opfylder du ikke adgangskravene? Sådan søger du om dispensation

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding.

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • Når man studerer film og tv, ved man at selv den korteste lille video tager lang tid at lave. Der er tit langt imellem sejrene, og det er bl.a. derfor jeg også er meget glad for at tage billeder. Det er så dejligt enkelt at gå til og mindst lige så tilfredsstillende. Jeg finder et godt billede frem til imorgen. #dmjx #dmjxminuge @antonbestle
  • #DMJX #dmjxmpl #København
  • Simon mente, at der manglede julehygge under vores projektskrivning. Nu har vi et fyrfadslys #julehygge #dmjx #aarhus #aarhus
  • Klokken har passeret 10 - og vi må til det #verdensbedstearbejdsplads #dmjx
  • There is no catharsis: I leave with just a small hope to made a first step...The first step towards a reconnection with my father - but at least a better understatement of myself.
@69thidentity @dmjxphoto #dmjx #dmjxphoto #kaliningrad #russia #portrait #indarkness #motionblur #faded #darklabyrinth #theunknown #father #againstthelight #dmjxIGtakeover #visualprojectphoto2 #neveronassignment
  • Vi kan næsten ikke få nok Union ⭐️🇪🇺 #flagfashion #DMJX #BruxellesBøller
  • Jeg kom simpelthen til at smutte en tur forbi en eller anden #årsfest for @dmjx i lørdags. Heldigvis var der masser af balloner 🎈✌🏻️#dmjx #mplslårihjel #mintcombover
  • 1+1=3 ✨ #dmjx #idea #connections #simpsons