Nyhedsfortællingen

Lær at indarbejde elementer fra fortællende journalistik i dine nyhedshistorier eller kommunikationsartikler.

  • Arbejder du i korte formater, hvor der ikke er plads til at fortælle de rigtigt medrivende historier?
     
  • Er din hverdag præget af mindre historier, der skal researches, interviewes og skrives fra dag til dag?
     
  • Savner du alternativer til nyhedstrekanten, konfliktkriteriet eller andre journalistiske travere?

Den fortællende journalistik er ikke kun egnet til de store, forkromede projekter, der tager uger  og måneder at lave. Fortællingen har en oplagt plads i nyhederne, i dag-til-dag-journalistikken, lokalavisen og kommunikationsarbejdet.

På kurset gennemgår vi eksempler på korte nyhedsfortællinger og menneskelige historier, der er et kreativt alternativ til det flimrende nyhedsbillede, du lever i til dagligt.

Du lærer at finde og arbejde med fortællingerne i de korte tidsrum, du har til rådighed.

På kurset lærer du at:

  • fortælle rigt, men ultrakort
  • identificere nyheder og kilder, der egner sig til fortælling
  • styrke din naturlige fortælleglæde og styre efter den
  • skrive med scener, dialog og handling
  • plotte/planlægge forløbet i en fortælling
  • arbejde med karaktererne

Hvem bør deltage i kurset?
Journalister, redaktører og kommunikatører, der arbejder i korte formater, hvor der sjældent er tid eller plads til store fortælle-projekter.

Undervisningen retter sig primært mod dig, der skriver, men de samme teknikker kan benyttes til tv, video og radio.

Du behøver ikke at have større kendskab til den fortællende journalistik, men skal blot være glad for at fortælle historier og have lyst til at udfordre din egen måde at tænke journalistisk.

Hvordan foregår undervisningen?
Undervisningen foregår som korte oplæg afbrudt af en række workshops, hvor du selv skal skrive. Du lærer om virkemidlerne, prøver dem af og diskuterer dem på holdet.

Der vil være masser af eksempler, konkrete værktøjer og sjove øvelser.

Mellem de to kursusblokke skal du prøve teknikkerne af i praksis og aflevere en kort fortælling, som ideelt set kan bringes i dit medie.

Prisen omfatter
Prisen dækker forplejning på undervisningsdagene.

På kurset møder du

Jakob Fälling

Freelancejournalist og forfatter, cand.scient.soc. Mere end 10 års erfaring med undervisning på DMJX i kreativ skrivning, portræt, feature og fortællende journalistik. Udgiver fiktion og nonfiktion på Gyldendal.
Profil

Virksomhedskursus?

Er i flere medarbejdere i virksomheden, der ønsker at deltage på samme kursus? Så kan vi lave et kursus specielt til jer. De fleste af vores kurser kan skræddersys, så de tager udgangspunkt i jeres virksomheds behov. Kontakt os og hør nærmere om mulighederne.

Kontakt os

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • I dag har været en atypisk men også ret TVM-relevant dag. Har kørt Nordjylland tyndt for interviewe politikere, embedsfolk og borgere i forbindelse med en ny tværkommunal aftale. Det lyder tørt men undgik de obligatoriske kaffebrygning- og person-arbejder-ved-tastatur-optagelser💪🏼 @bygballer #dmjx #dmjxminuge
  • Why doodle on paper? #penol777 #inkmaster #dmjx #doodle #boredcreative
  • Skinhead inspired photo series 1/5 #skinhead #child #hardcore #copenhagen #dmjx
  • 😎😎 #glitter #glam #sunglasses #dmjx #boy #blonde #blue #sunglassesinside
  • På den igen ❤️🎥 #tilrettelæggerliv #tvm #dmjx #filmmaking #filmphotography #filmmaker #filmproduction
  • School assignment, create a direct and hard light using one lamp. Ihave the hottest classmates ever. #modelbutnotamodel #dmjx  #fashion #geisha #werk #jasko
  • School project going well📚📸
#portrait #girl #cloak #shadow #photography #flash #canon #dmjx
  • TAKEOVER #eskesenm #swapkidsapp Kids with the flu means working from home. Yes, my home office is messy. I don't care. In fact I don't notice. Too busy making yet another pitch deck. I tried counting how many I have made up till now. 60-70!!! This time for #publico who -together with students from #dmjx - will help SwapKids with an operational plan for our forthcoming PR effort. I really need this. I've got a good handle on the strategic elements of our communication, but no experience executing. And in a bootstrapped startup there is only one to do the dirty work:) #loveit