Illustrationer i kommunikationsprodukter

Understreg dine budskaber med visuelle virkemidler i form af fotos, infografikker, illustrationer eller grafiske designelementer

Hjælp modtageren med at afkode dit budskab
På grund af den massive informationsmængde vi dagligt udsættes for, er visuelle virkemidler nødvendige, hvis du vil have dit indhold set, læst, husket og delt. Mange orienterer sig oven i købet primært ved hjælp af visuelt indhold, og derfor er det ekstra vigtigt at vælge rigtigt: Skal budskabet understreges af en tegning, et fotografi, et søjlediagram eller noget helt andet?

Oplever du et behov for at kunne træffe kvalificerede beslutninger om visuelt indhold - og selv at kunne producere illustrationer til et nyhedsbrev, et produktark, et magasin, en opdatering på Facebook eller en hjemmeside?  

 

 

Lær at vælge den rigtige type illustration
Dette kursus giver dig kendskab til de forskellige illustrationstyper og de grundlæggende principper for, hvordan du vælger og udvikler det rette visuelle element til teksten. Du lærer at træffe kvalificerede beslutninger om, hvilken type illustration, der understøtter budskabet i forskellige kommunikationsopgaver og spiller sammen med teksten, mediet, layoutet og konteksten.

Gør det selv – eller i samarbejde med specialister
Du bliver i stand til at stå for udarbejdelsen af visuelle elementer til større og mindre kommunikationsprodukter. Enten som projektleder på de større kampagner, i samarbejdet med grafikere, fotografer, designere eller illustratorer – eller ved selv at udarbejde en infografik til hjemmesiden eller en illustration til et produktark eller nyhedsbrevet.

Kurset er for dig, der allerede arbejder i mediebranchen: Måske som projektleder i en kommunikations- eller marketingafdeling. Måske er du journalist og vil gerne kunne lave en infografik til din egen historie. Eller måske er du uddannet grafisk designer fra dengang, hvor man udelukkende tegnede på papir. 

 

På kurset lærer du at: 

• træffe bevidste valg mellem forskellige illustrationstyper, som fx fotografier, tegninger og datavisualisering
 
• briefe specialister (fotografer, tegnere, designere, illustrator, informationsgrafikere)
 
• udvikle simple infografikker i Illustrator
 
Derudover lærer du om, hvordan du kan lave illustrationer ved hjælp af Photoshop, Indesign, akvarel, oliemaleri, akvarel, tuschtegning, collage – eller hvad der virker for dig
 
 
Indhold på kurset:
Kommunikation og design
Kurset beskæftiger sig med de særlige design- kommunikationsforhold, der gælder, når man bruger fotos, tegninger infografik og datavisualisering
 
Grundlæggende principper
Vi gennemgår de grundlæggende principper for valg og udvikling af illustrationer i samspil med tekstelementer. Du lærer grundlæggende metoder til at vælge den bedste type illustration
 
Metodik
Vi afprøver metoder, hvor vi anvender forskellige illustrationstyper til at undersøge og fokusere på kommunikationsproblemer. 
 
På kurset bliver du udfordret på din vanetænkning og Julie coacher dig i, hvad der er bedst for dig og dine arbejdsopgaver. Undervisningen er varierende, så ikke alle kommer ud med det samme resultat. 
 
Kurset kræver ingen forkundskaber

På kurset møder du

Julie Asmussen

Grafisk designer og illustrator. Har layoutet et hav af plakater, foldere, blade, bøger og websites. hun har blandt andet sendt over 80 magasiner på gaden som layouter og Art Director ved fagbladet Journalisten.

Profil

Undervisningsform
Forløbet er en kombination af forelæsninger, holdundervisning, gruppearbejde, selvstudium. Opgaver løses individuelt og i grupper. I forløbet lægges der vægt på analyse og refleksion og feedback på egne og andres produkter og proces.

Se et eksempel på en eksamensopgave fra en tidligere kursist.

Eksamen

Skriftlig prøve.

Forudsætninger
Kurset forudsætter grundlæggende erfaring med brug af pc eller mac. Vær opmærksom på et der ikke er afsat tid til undervisning i layout- eller billedbehandlingsprogrammer.

Hvis du ikke har kendskab til softwaren eller gerne vil have opdateret din viden herom, er det en fordel at deltage på et af vores indledende softwarekurser.

Adgangskrav
For at blive optaget på kurset skal du mindst have:

  • en gymnasial uddannelse eller en relevant erhvervsuddannelse eller en relevant grunduddannelse for voksne (GVU).
     
  • 2 års relevant erhvervserfaring efter eller sideløbende med din uddannelse.

Opfylder du ikke adgangskravene? Sådan søger du om dispensation

Akademifag
Modulet Illustrationer i kommunikationsprodukter vægter 10 ects og udgør et valgfagsmodul på akademiuddannelsen for Kreativitet og Design i medie- og kommunikationsbranchen.

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud. Læs mere om regler for framelding.

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • #dmjxårsfest #DMJX #dmjxmpl #København #OverspingshandlingFraEksamensLæsning
  • Vores årsfest havde glittertema, og jeg havde bladguld i håret #dmjx #dmjxårsfest #glitter #glimmer #pumpehuset #goldleaf #12karat #goldleafhair #harguldiøjenbrynene
  • #id1417 deler ud af sine erfaringer fra praktikken i små speeddating grupper. #dmjx #id_dmjx
  • Glitter over alt💥🎆🎇❤️ #beste #dmjx regram @laerkelnielsen
  • Play whit typographics. Kagerulle means rolling pin #puretype #typogram #creative #logo #type #typography #typographics #tellastory #rollingpins #dmjx
  • Our final version of the ATBO print ad 👌 unfortunetly our ad wasn't chosen, but they are very interested in our film commercial 👍😁 #dmjx #fkdmjx #advertisment #atbo #commercial #design #photography
  • Jeg har idag været på tur med Aarhus 1900 ældreidræt. 10 km blev det til i selskab med dagens hurtigste løbere. De er for seje #dmjx
  • Girls 😘💕
#DMJX #pumpehuset #årsfesten2016