Forstå dine digitale brugere med Google Analytics

Er der nogen som læser dit indhold på nettet? Og har det den ønskede effekt? Lær hvordan du skærer gennem den enorme mængde brugerdata som Google Analytics stiller til rådighed, så du kan finde frem til hvad dine brugere helst vil have, så du kan få endnu flere.

Får du nok ud af dine brugerdata?
Publicerer du indhold på nettet? Ved du hvor mange som rent faktisk læser det? Har du en strategi for, hvordan du kan øge din læserskare?

Her er kurset, der lærer dig at forstå og anvende data om dine brugere.

De fleste journalister, kommunikationsfolk og andre, som beskæftiger sig med digitalt indhold, har i dag adgang til Google Analytics. Men får de nok ud det?

Svaret er næsten altid nej.

Bag de overfladiske sidevisningstal gemmer der sig en verden af spændende og brugbar viden. Men den kan være svær at finde, og ikke mindst at forstå.

Få mere ud af Google Analytics
Med dette kursus får du en introduktion til de basale begreber i Google Analytics. Du får hands-on erfaring med at tilgå data, forstå data, opsætte dashboards, generere rapporter og meget mere.

Undervejs i løbet af kurset diskuterer vi nøglebegreberne, og du får naturligvis mulighed for at sætte tingene op, så de passer til lige netop til de redaktionelle mål, I har på din arbejdsplads.

Vi diskuterer også mere filosofiske spørgsmål, f.eks. Hvad er et besøg? Hvad er en bruger? Og så kigger vi på, hvad effekten af selv de mindste rubrik- og billedændringer er på et stort dansk nyhedswebsite (og hvordan vi måler det i Google Analytics).

Vi vil naturligvis også diskutere clickbait: Hvad betyder det, at vi lokker brugeren ind i historien på basis af løfter, vi ikke kan holde? Og hvad er den langsigtede konsekvens af sådan en strategi?

På kurset lærer du, at:

  • bruge de helt grundlæggende begreber i Google Analytics: Brugere, besøgende, sidevisninger, bounce rate, kampagner, osv.
     
  • komme helt ind i “maven” på dine besøgende - få viden om deres køn, alder, interesser.
     
  • opsætte dashboards og rapporter, som viser nøjagtigt de tal, der er vigtige for dine redaktionelle mål.
     
  • følge og reagere i real time på kampagner på Facebook og andre platforme.
     
  • gruppere læsere i segmenter - og se hvordan du nemt efterfølgende kan bruge dette i præcisions-markedsføring.

Vi vil også udfordre dig på fundamentale spørgsmål som:

  • Redaktionelle mål: Fokuserer I på det vigtige (og kigger du efterfølgende de rigtige steder i Google Analytics)?
     
  • Jeres mavefornemmelse: Er I bevidste om den kolossale effekt af selv de mindste variationer i vinkling - og følger du aktivt med i det i Google Analytics?

Hvem bør deltage i kurset?
Kommunikatører og journalister som arbejder digitalt og ønsker at få mere viden om, hvordan indholdet bliver tilgået og brugt - og måske ønsker at arbejde mere strategisk på at få flere brugere.

Hvordan foregår undervisningen?
Undervisningen vil være en blanding af oplæg, øvelser og diskussioner. Der bliver en del praktiske opgaver, hvor du blandt andet arbejder med ændring af rubrikker, fotos m.m. og registrerer effekterne af sådanne forandringer.

Du vil undervejs få mulighed for at indrette Google Analytics til dit personlige behov.

Prisen omfatter
Prisen dækker forplejning på undervisningsdagene.

 

På kurset møder du

Søren Pedersen

Dataudvikler på Ekstra Bladet, uddannet i statskundskab og filosofi. Skriver på Mediawatch om medier og teknologi – og på Twitter under navnet @systemaddict.
Profil

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding.

Virksomhedskursus?

Er i flere medarbejdere i virksomheden, der ønsker at deltage på samme kursus? Så kan vi lave et kursus specielt til jer. De fleste af vores kurser kan skræddersys, så de tager udgangspunkt i jeres virksomheds behov. Kontakt os og hør nærmere om mulighederne.

Kontakt os

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • Our documentary "Take me as I am" is out! Share the love ❤ and follow beautiful @belle_blurr if you want more 🌈
Watch it here: https://vimeo.com/216971318/description
  • 9 days to Life Exposed, our 25 years anniversary exhibition.

At the exhibition you can see Narko Stop by @m.evgeny 
Visit us on the 2nd of June at 4pm, GASVÆRKSGRUNDEN, Sionsgade 5, 2100 København Ø.

#dmjx, #dmjxphoto, #dmjxphoto25, #cpf_2017, #cph2017 #photocity, #copenhagenphotofestival2017, #photography, #exhibitions, #photoexhibition, #tellstories, #visualjournalists, #photojournalism #documentaryphotography,
  • Copenhagen Photo Festival is coming up, so we will be presenting selected works from Photo City 1/6 – 11/6 2017 ⠀
⠀
Besides photographs there will also be videos shown as part of the Danish School of Media and Journalism anniversary exhibition “life Exposed” ⠀
⠀
“Alone Together” is a project by Riina Rinne (FIN) ⠀
⠀
In Hipposkylä in Tampere, Finland, 98% of the residents live alone. Behind the windows of the small apartments, one can find similar stories of old men who have lost their families and suffer from alcoholism. In the heart of the residential area there is the community house Hippostupa, which offers a place for these men to be together and get support. For some of the men the workers and visitors of Hippostupa are the closest family they have left. Soon this family may be torn apart due to the reconstruction of the Hipposkylä area. ⠀
⠀
#dmjx #photocity #cpf_201#cpf2017 7 #photography #exhibitions #copenhagenphotofestival2017⠀
  • #worldpressphoto #nikonphotography #photojournalism #photography #dmjx #noorimages
  • Vi vurderer optagelsesprøver. Ret nervepirrende. Der er meget på spil for mange talenter med store drømme. #dmjx #dmjxkk #kreativkommunikation #nåleøjet #danmarksmedieogjournalisthøjskole
  • A chat with @tahribadiisyan about what it's like to be an underground rap group in Istanbul. #euroviews17 #DMJX
  • Copenhagen Photo Festival is coming up, so we will be presenting selected works from Photo City 1/6 – 11/6 2017 ⠀
⠀
Besides photographs there will also be videos shown as part of the Danish School of Media and Journalism anniversary exhibition “life Exposed” ⠀
⠀
“Turning you on?” is a project by Ólafur Steinar Gestsson (IS/DK) & Jens Welding Øllgaard⠀
⠀
Nan and Andy Villadsen met each other while working at Hotel Legoland. They feel in love and started the pop-band 2BE1. After several years of trying to create success running a café, they have decided to focus on their music again. In the documentary we follow the couple in the days before a comeback concert. They tell about their dreams of a better family life and a breakthrough with their band. ⠀
⠀
#dmjx #photocity #cpf_201#cpf2017 7 #photography #exhibitions #copenhagenphotofestival2017⠀
  • 10 days to Life Exposed, our 25 years anniversary exhibition.

At the exhibition you can see The Neglected by @mikkelhorlyck

Visit us on the 2nd of June at 4pm, GASVÆRKSGRUNDEN, Sionsgade 5, 2100 København Ø.

#dmjx, #dmjxphoto, #dmjxphoto25, #cpf_2017, #cph2017 #photocity, #copenhagenphotofestival2017, #photography, #exhibitions, #photoexhibition, #tellstories, #visualjournalists, #photojournalism #documentaryphotography,