Forstå dine digitale brugere med Google Analytics

Bliver du også overvældet af den enorme mængde tal og grafer som Google Analytics stiller til rådighed? Tag kontrollen over statistikkerne og find ud af hvad dine brugere gerne vil have.

Får du nok ud af dine brugerdata?
Publicerer du indhold på nettet? Ved du hvor mange som rent faktisk læser det? Har du en strategi for, hvordan du kan øge din læserskare?

Her er kurset, der lærer dig at forstå og anvende data om dine brugere.

De fleste journalister, kommunikationsfolk og andre, som beskæftiger sig med digitalt indhold, har i dag adgang til Google Analytics. Men får de nok ud det?

Svaret er næsten altid nej.

Bag de overfladiske sidevisningstal gemmer der sig en verden af spændende og brugbar viden. Men den kan være svær at finde, og ikke mindst at forstå.

Få mere ud af Google Analytics
Med dette kursus får du en introduktion til de basale begreber i Google Analytics. Du får hands-on erfaring med at tilgå data, forstå data, opsætte dashboards, generere rapporter og meget mere.

Undervejs i løbet af kurset diskuterer vi nøglebegreberne, og du får naturligvis mulighed for at sætte tingene op, så de passer til lige netop til de redaktionelle mål, I har på din arbejdsplads.

Vi diskuterer også mere filosofiske spørgsmål, f.eks. Hvad er et besøg? Hvad er en bruger? Og så kigger vi på, hvad effekten af selv de mindste rubrik- og billedændringer er på et stort dansk nyhedswebsite (og hvordan vi måler det i Google Analytics).

Vi vil naturligvis også diskutere clickbait: Hvad betyder det, at vi lokker brugeren ind i historien på basis af løfter, vi ikke kan holde? Og hvad er den langsigtede konsekvens af sådan en strategi?

På kurset lærer du, at:

  • bruge de helt grundlæggende begreber i Google Analytics: Brugere, besøgende, sidevisninger, bounce rate, kampagner, osv.
     
  • komme helt ind i “maven” på dine besøgende - få viden om deres køn, alder, interesser.
     
  • opsætte dashboards og rapporter, som viser nøjagtigt de tal, der er vigtige for dine redaktionelle mål.
     
  • følge og reagere i real time på kampagner på Facebook og andre platforme.
     
  • gruppere læsere i segmenter - og se hvordan du nemt efterfølgende kan bruge dette i præcisions-markedsføring.

Vi vil også udfordre dig på fundamentale spørgsmål som:

  • Redaktionelle mål: Fokuserer I på det vigtige (og kigger du efterfølgende de rigtige steder i Google Analytics)?
     
  • Jeres mavefornemmelse: Er I bevidste om den kolossale effekt af selv de mindste variationer i vinkling - og følger du aktivt med i det i Google Analytics?

Hvem bør deltage i kurset?
Kommunikatører og journalister som arbejder digitalt og ønsker at få mere viden om, hvordan indholdet bliver tilgået og brugt - og måske ønsker at arbejde mere strategisk på at få flere brugere.

Hvordan foregår undervisningen?
Undervisningen vil være en blanding af oplæg, øvelser og diskussioner. Der bliver en del praktiske opgaver, hvor du blandt andet arbejder med ændring af rubrikker, fotos m.m. og registrerer effekterne af sådanne forandringer.

Du vil undervejs få mulighed for at indrette Google Analytics til dit personlige behov.

Prisen omfatter
Prisen dækker forplejning på undervisningsdagene.

 

På kurset møder du

Søren Pedersen

Dataudvikler på Ekstra Bladet, uddannet i statskundskab og filosofi. Skriver på Mediawatch om medier og teknologi – og på Twitter under navnet @systemaddict.
Profil

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding.

Virksomhedskursus?

Er i flere medarbejdere i virksomheden, der ønsker at deltage på samme kursus? Så kan vi lave et kursus specielt til jer. De fleste af vores kurser kan skræddersys, så de tager udgangspunkt i jeres virksomheds behov. Kontakt os og hør nærmere om mulighederne.

Kontakt os

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • Fieness med @juliehoug 😛🧘🏼‍♀️#nårjuliegørhvadhungørbedst #fitnessworld #dmjx
  • I går fik vi en udleveret to tal i træ, 4 og 8. Med disse tal skulle vi lave en fake reklame for Revlons anti aging creme, hvor vi skulle forsøge at skjule alderen 48. Jeg har solgt min sjæl og lavet dette billede 👹😇 #dmjx
  • Object Liposuction
.
.
.
 #cinema4d #c4d #3d #maxon #maxon3d #design #photoshop #conceptart #octane #scifi #octanerender #render #abstract #digitalart #surreal #graphics #awesome #effects  #stroke #imagination #something_new #dailyrender #daily#sodern  #dmjx #id_dmjx #interactivedesign #intern @aforox_com @amcopenhagen
  • Object M
.
.
.
 #cinema4d #c4d #3d #maxon #maxon3d #design #photoshop #conceptart #octane #scifi #octanerender #render #abstract #digitalart #typographydesign #typographyart #surreal #graphics #awesome #effects #imagination #something_new #sodern #dailyrender #daily#dmjx #id_dmjx #interactivedesign #intern @aforox_com @amcopenhagen
  • Object A
.
.
.
 #cinema4d #c4d #3d #maxon #maxon3d #design #photoshop #conceptart #octane #scifi #octanerender #render #abstract #digitalart #typographydesign #typographyart #surreal #graphics #awesome #effects #imagination #something_new #sodern #dailyrender #daily #dmjx #id_dmjx #interactivedesign #intern @aforox_com @amcopenhagen
  • Keep up with us on all of our social media platforms at the play the game conference in Eindhoven 26-30th of Nov. We will be reporting from Sunday 
#PTG17 #dmjx #sportsjournalism
  • follow @onthegame17 on insta, twitter and facebook to follow us as we explore all things sports this november. and, of course, get more of me being a bad ass reporter. thnx byeeee 🏐 #dmjx #ptg2017
  • Mere Fie, mere fitness 🎥🎞🎬🏋🏼‍♀️ #tvm #dmjx #filmefilme #wuhu #nårdetfaktiskersjovtatlavelektier