Tidligere studerende om Fagjournalistuddannelsen

Mød tidligere studerende og læs om, hvad de har fået ud af at tage Fagjournalistuddannelsen.

Helene har fået redskaberne til at arbejde som journalist

Marianne fandt sin niche inden for sit gamle fagområde

Torben er med til at starte en kommunikationsafdeling op

Parastou skiftede til den anden side af skrivebordet

Jette bruger de journalistiske værktøjer i sit arbejde som folkeskolelærer

 

Helene Høm
Helene Høm

Programmedarbejder på TV2/Bornholm, hvor hun også er vært på samtaleprogrammet Mellem os. Oprindeligt uddannet skuespiller.

"Hvis du gør det, så får du virkelig redskaberne til at arbejde som journalist"

Siden gymnasietiden har jeg flirtet med tanken om at blive journalist.

Fagjournalistddannelsen har kvalificeret mig til at arbejde som journalist. Den var helt målrettet, alt hvad jeg har lært, bruger jeg i mere eller mindre grad. Jeg bruger faktisk det hele.

Det har været dejligt, at det har givet mig et job, jeg kan leve af, og som er sjovt og udfordrende. Før havde jeg også et job, der var sjovt og udfordrende, men som jeg ikke kunne leve af.

Jeg har fået de redskaber, man skal have for at arbejde som journalist. Men det skal også siges, at det er et mega hårdt år. Det skal man vide, når man søger ind. Det er knald på, men jeg synes virkelig, det kvalificerer til at gå ind og arbejde som journalist.

Men det er først, når man kommer ud i det virkelige arbejdsliv, at tingene begynder at fundere sig: ”Gud ja, det her har jeg faktisk styr på.” Jeg har nogle gode redskaber, som jeg kan bruge lige nu. 

Tilbage til toppen af siden.

Marianne Bækbøl
Marianne Bækbøl 
fandt sin niche inden for sit gamle fagområde

Marianne Bækbøl drømte som ung om at blive journalist, men skæbnen førte hende ad andre spor – blandt andet til mange år som leder af et misbrugscenter. I dag arbejder hun stadig med misbrugsområdet.

Men fagjournalistuddannelsen gav hende mulighed for at forfølge drømmen, og i dag er det gennem hendes eget kommunikationsbureau, Misbrugskommunikation, hun arbejder med området.

Hvorfor begyndte du at læse til fagjournalist?

Det var en gammel drøm way back, men jeg endte med at blive socialrådgiver i stedet for og så arbejde med misbrugsbehandling gennem mange år. Så kom jeg til at tænke over, hvad det egentlig var jeg ville engang og fik et års orlov fra Center for Rusmiddelforskning ved Aarhus Universitet, hvor jeg var ansat på det tidspunkt, til at læse til fagjournalist. 

Hvad har fagjournalistuddannelsen givet dig?

Det at lære værktøjerne at kende, at lære at skrive læsevenligt og levende, at lære foto, video, web og de grundlæggende ting, var super godt. Det var også fantastisk at møde mange forskellige typer af mennesker. Jeg fik et helt nyt netværk, og vi er en gruppe, der stadig mødes og giver hinanden opgaver og sparring.

Og skolen i sig selv var god. Det var et godt miljø at være en del af, arbejdet i teams, at skabe værker og stå med sine egne produkter. Efter at have arbejde med processer og menneskelig udvikling i mange år, betød det meget for mig at kunne stå med nogle konkrete produkter i hænderne.

Hvordan benytter du uddannelsen i dag?

Det var meget udfordrende at komme ud i markedet som freelancejournalist. En af ulemperne ved fagjournalistuddannelsen i forhold til den normale journalistuddannelse er, at der ikke er praktik, så man får ikke opbygget et netværk i branchen. Selv om jeg fik afsat forskellige artikler, så var det svært at skabe den nødvendige indtjening.

Meget handler om netværk, og derfor besluttede jeg at gå tilbage til mit gamle fag, hvor jeg jo havde et netværk fra 15 år med misbrugsbehandling. Jeg kom i tanker om, at der forskes meget i og skrives meget om misbrugsbehandling, som aldrig kommer ud over hylderne, ligesom der er mange institutioner, der aldrig får formidlet de gode resultater.

Så jeg lavede et kommunikationsbureau, der arbejder inden for området og laver blandt andet årsberetninger, pjecer, tekster og meget mere for forskellige organisationer på området. Det betyder meget for folk, at jeg kender til området, og jeg vil anbefale andre fagjournalister at søge tilbage til de fag, de kommer fra. Det har været virkelig godt for mig med en niche.

Tilbage til toppen af siden.

Torben Jarl Jørgensen
Torben Jarl Jørgensen er med til at starte en kommunikationsafdeling op på sin gamle arbejdsplads.

Med en baggrund som historiker havde Torben Jarl Jørgensen arbejdet som både embedsmand og freelancejournalist i nogle år, inden han gik i gang med uddannelsen til fagjournalist. I dag arbejder han med kommunikation på Københavns VUC, hvor han var uddannelseskonsulent, før han tog et års uddannelsesorlov.

Hvorfor begyndte du at læse til fagjournalist?

Jeg havde arbejdet som freelancejournalist sideløbende med mine fuldtidsjob og syntes, det var enormt sjovt at skrive. Jeg ville gerne blive bedre, have en anden ballast og have et andet ståsted – både i forhold til at kunne dokumentere, hvad jeg kunne, og i forhold til at lære nogle teknikker, der kunne gøre tingene lettere.

Hvad har fagjournalistuddannelsen givet dig?

Det var egentlig et chok at begynde og finde ud af, at jeg ikke kunne så meget, som jeg troede. Studiet var uden at overdrive faglig set det hårdeste år i mit liv, men det gav et stærkt fundament og ståsted.

Det at kunne tænke hele den journalistiske proces fra idéudvikling til produkt igennem har nok været det største. Ikke at springe noget punkt over og efterhånden få processen ind på rygraden.

Hvordan benytter du uddannelsen i dag?

Efterfølgende er jeg blevet kommunikationskonsulent på Københavns VUC, hvor vi er i gang med at starte en kommunikationsafdeling op. Som kommunikationskonsulent er man et andet sted i nyhedsskabelsen end som journalist, men jeg bruger værktøjerne hele tiden.

Det med at tænke i målgrupper er altid i fokus, og selv om virkeligheden er en anden som kommunikationskonsulent end som journalist, så er der jo også nogle punkter, hvor det er meget ens – for eksempel når man skriver artikler, redigerer nyhedsbreve eller formidler historier til journalister.

Tilbage til toppen af siden.

Parastou Booyash

Parastou Booyash skiftede til den anden side af skrivebordet

Med en kommunikationsuddannelse og et job i teleselskabet 3’s kommunikationsafdeling var Parastou Booyash allerede tæt på medieverdenen, da hun besluttede sig for at skifte til den anden side af skrivebordet, tage en fagjournalistuddannelse og arbejde som journalist. I dag er hun redaktionschef på tablet-rejsemagasinet GoTraveling.

Hvorfor begyndte du at læse til fagjournalist?

Jeg ville gerne være journalist, da jeg var yngre, men da jeg skulle vælge uddannelse, boede jeg i Spanien og tænkte, at jeg ikke kunne bestå optagelsesprøven, fordi jeg i den periode ikke var helt ajour med, hvad der foregik i Danmark. Det var nemlig dengang, internettet ikke var så udbredt. Så det var svært at følge med.

I stedet læste jeg kommunikation og arbejdede med det, men jeg kunne mærke, at jeg hellere ville over på den anden side af skrivebordet, udfordre de statements folk kom med, selv vælge vinkel og selv skrive historien.

Hvad har fagjournalistuddannelsen givet dig?

Fagjournalistuddannelsen betød, at jeg ikke skulle gennem fire års uddannelse for at blive journalist. Jeg har aldrig lært så meget på så kort tid, og det var nok en fordel, at jeg kendte til det fra kommunikationsfaget, hvilket blandt andet betød, at jeg også havde lidt overskud til at tænke over, hvad det egentlig var, jeg lærte, mens jeg lærte det.

Man får basisredskaberne, men man kommer ikke 100 procent ned i journalistfaget som på en fireårig uddannelse. Det var dog et meget presset år. Det ville have været fantastisk med et praktikforløb, så man kunne få fingrene ned i faget og få nogle kontakter i branchen. Da vi ikke havde praktik, var jeg selv meget opsøgende og begyndte at arbejde som freelancejournalist under uddannelsen. Hvis man ikke er opsøgende i begyndelsen er det svært at etablere sig i branchen.

Hvordan benytter du uddannelsen i dag?

Jeg har brugt den meget. Efter uddannelsen blev jeg kontaktet via Jobindex til et job, hvor jeg skulle levere tv-indslag til de regionale tv-kanaler. Sidenhen har jeg været freelancejournalist og skrevet for både JP, Politiken, EB, Femina, ALT for damerne, IN etc. I dag sidder jeg som redaktionschef på rejsemagasinet GoTraveling, der er et af verdens første interaktive tablet-rejsemagasiner.

Tilbage til toppen af siden.

Jette Hougaard
Jette Hougaard har allerede nu fået værktøjer, der kan bruges både som journalist og i det daglige arbejde som folkeskolelærer.

Hvorfor begyndte du på fagjournalistuddannelsen?

Det er 10 år siden, jeg blev uddannet som folkeskolelærer, og selv om jeg er glad for mit arbejde, så er der jo ingen garanti for, at jeg bliver ved med at være det. Der sker jo store ændringer i folkeskolen i disse år.

Så i stedet for at risikere at sidde som en sur gammel dame, vil jeg gerne bringe nogle flere bolde i spil, mens jeg kan, og jeg har altid været tiltrukket af tanken om at lære det journalistiske.

Man skal ikke lade sig begrænse af de rammer, man er i. Og så er det jo hele tiden sundt med foder til ens hoved.

Hvordan er det at gå på uddannelsen?

Jeg er rigtig glad for, at jeg er gået i gang med uddannelsen, men det er hårdt, og det kræver planlægning. Heldigvis er min familie klar til at tage en tørn med nogle ting, og det skaber den nødvendige luft på de travle tidspunkter.

Det kan være en udfordring, når interviewaftaler skal passes ind i en hverdag med et almindeligt job. Det er en balance, man skal have til at gå op, men jeg er imponeret over, hvor velvillige folk er i forhold til for eksempel at mødes en lørdag formiddag.

Hvad har uddannelsen givet dig indtil nu?

Jeg har fået nogle kommunikative færdigheder.

Jeg tænker for eksempel over nyhedstrekanten, når jeg skriver et brev, og det, jeg har lært, kan bruges både som journalist og i mit nuværende job, hvor man jo skriver til mange og skal kunne udtrykke sig klart.

Man bliver udfordret og får god feedback. Og så har jeg været i grupper med folk, der har været meget villige til at give og modtage feedback. Folk er klar på at lægge en indsats i studiet, og vi har et godt samarbejde.

Hvad forventer du at kunne bruge uddannelsen til, når du er færdig?

Jeg har ikke noget klart mål. Jeg vil gerne lære noget nyt og bruge det, jeg lærer, men det kan man jo gøre på mange måder. Man kan jo for eksempel arbejde som freelance journalist ved siden af jobbet som skolelærer.

Tilbage til toppen af siden.
 

black

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • Croquis drawing session 1 minute #croquis #drawing #illustration #doodle #sketch #dmjx #
  • AI-concepts
_
#dmjxkk #dmjx #machinelearning #artificialintelligence #ai #technology
  • Exhausted
_
#dmjx #dmjxkk
  • Reflecting 
_
#learningbyreflection #learning #reflection #dmjxkk #dmjx
  • Reflecting on the past experience using reflection cards
_
#dmjx #dmjxkk #reflection #learning #learningbyreflection
  • AI-concept
_
#technology #dmjx #dmjxkk #artificialintelligence #machinelearning
  • AI-concepts
_
#machinelearning #artificialintelligence #dmjxkk #dmjx #technology
  • AI-concepts
_
#technology #dmjx #dmjxkk #artificialintelligence #machinelearning