Brug bots og kunstig intelligens i journalistikken

Ved du nok om bots og kunstig intelligens i journalistikken? Om mulighederne og om, hvor du selv sætter grænsen? Kurset er en workshop, hvor du aktivt kan afprøve begreberne og udvikle konkrete produkter og koncepter med de nye teknologiske muligheder.

Derfor skal du tage kurset
Du kommer ikke uden om bots og kunstig intelligens, hvis du arbejder journalistisk eller med digital kommunikation.

På kurset kan du få en grundlæggende forståelse af, hvad bots og kunstig intelligens kan bidrage med, så du selv kan arbejde målrettet med udvikling af nye journalistiske koncepter.

Du får også indblik i, hvad de nye computerprogrammer kan gøre for journalistikken, og et strategisk overblik over, hvor journalistikken bevæger sig hen.

Faktisk har kun få mediehuse for alvor grebet de muligheder, som kunstig intelligens giver.

The Associated Press (AP) er et af dem, og deres mediekoncepter bliver gennemgået, ligesom deres udviklingsmodel bliver anvendt i et idé- og konceptudviklingsforløb.

Du lærer at:

  • forstå alt det grundlæggende omkring bots, som er computerprogrammer, der kan udføre opgaver på nettet, eksempelvis dataopsamlinger, via en primitiv personlighed og intelligens, der efterligner menneskets.
     
  • få overblik over, hvordan avancerede computerprogrammer i dag anvendes af mediehuse og kommunikerende virksomheder verden over.
     
  • forstå de områder, hvor computerprogrammer kan levere indhold i form af artikler eller artikel-elementer.
     
  • forstå, hvilke former for data, der kan anvendes i de nye computerprogrammer, og hvordan man sikrer kvalitet i det journalistiske output.
     
  • identificere de typer af udfordringer, som kunstig intelligens kan være med til at løse for journalister og kommunikatører.
     
  • samarbejde med programmører, datafolk og designere om at udvikle nye medieløsninger (eksempelvis bots).
     
  • forstå, hvad du som journalist eller kommunikatører skal kunne for at arbejde med data og vidensudvikling inden for kunstig intelligens.
     
  • forstå, hvor journalistikken bevæger sig hen og udvikle nye journalistiske koncepter og produkter på basis af de muligheder, teknologien tilbyder.

Kurset er for dig
Workshoppen er særligt udviklet til dig, der enten arbejder som udviklingschef, projektleder, journalist eller kommunikatør og arbejder i et mediehus, en organisation eller anden kommunikerende virksomhed.

Sådan foregår undervisningen
Workshoppen forløber over 2 dage.

Først bliver du introduceret til de nye retninger, som journalistiske services tager og den betydning, som de små programmerede enheder har i den forbindelse.

Derefter skal vi arbejde sammen om idé- og konceptudvikling af nye journalistiske løsninger skabt på basis af bots og kunstig intelligens.

Du skal arbejde med konkrete ideer og koncepter fra din egen hverdag. Efter kurset kan du bruge løsningerne i dit arbejde.

Medbring bærbar computer. Husk oplader!

Sted
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Emdrupvej 72
2400 Kbh. NV

Det indgår i prisen
Frokost er inkluderet i prisen, ligesom der vil blive serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.

 

På kurset møder du

Francesco Marconi

Manager of strategy and corporate development på The Associated Press og Affiliate researcher på MIT Media Lab, samt Innovation Fellow på Tow Center for Digital Journalism at Columbia University. Francesco Marconi er desuden forfatter til rapporten ”How artificial intelligence will influence journalism”.
Profil

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding.

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Instagram