Mød en underviser

Julie Asmussen

Grafiker Julie Asmussen underviser på kurset Layout. Hun er uddannet fra Danmarks Designskole i 1998. Hun har modtaget adskillige priser og udmærkelser, været med til at stifte designbureauet Spild af Tid ApS og været Art Director på Fagbladet Journalisten. Læs hele Julie Asmussens CV

”Det, der er det mirakuløse for mig, det er at se, at der kan komme en filosof ind ad døren den første dag, og så kan han sidde og ryste ved tastaturet, fordi han aldrig har rørt ved en computer før. Og så ender han med at få et 12-tal til eksamen og så være en sikker grafiker. Det er helt fantastisk at se.”

OM LAYOUT
Layout er en del af akademiuddannelse på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Kurset henvender sig til dig, som sidder og varetager grafikerfunktioner og opgaver, men ikke føler dig rustet til at gøre det. På kurset får du værktøjer og teori, der gør, at du kan træffe kvalificerede valg i en designproces. Du bliver bevidst om, hvad det er, du sidder og laver. Så du selv er i stand til at varetage grafiske designopgaver professionelt. Læs mere om kurset Layout.

Kursisterne får realistiske cases
Jeg prøver at lave realistiske cases til dem. Vi tager hele tiden udgangspunkt i noget materiale, som er rigtigt. Jeg giver dem opgaver, som jeg selv har løst og som jeg finder ude i byen. Jeg finder rigtige kunder for jeg synes ikke, at vi skal layoute i kedelige tekster.

De får lov at lave et rigtigt magasin og en grafikpakke til en litteraturfestival. De får lov til at lave rigtige visitkort, hjemmeside. Vi kommer alle de forskellige formater igennem, så de prøver at lave plakater, postkort, flyers, foldere, brochurer.

Oplæg fra branchen
På layoutkurset kommer der altid oplægsholdere fra branchen. Jeg prøver at finde grafikere, der i mine øjne er stjerner på den danske designhimmel. Det afmystificerer helt vildt at få de store kanoner ud. Så opdager kursisterne, de ikke behøver at være superbrugere til InDesign, så længe de har kreativiteten med sig. Det er vildt inspirerende at høre fra nogen, der sidder med fingrene i dejen og hvordan de griber hele processen an fra det første skitse og moodboard til der faktisk ryger et færdigt produkt over disken. De lærer kort sagt, hvad en designproces er.

Moodboards
Jeg har introduceret moodboards som noget nyt på Layout. Det er et visuelt værktøj, som en af vores gæstelærer bruger meget professionelt. Derfor har jeg valgt, at kursisterne skal lære at bruge en tavle med forskellige udklip og collager, så de kan indkredse, hvor er det, at deres projekt skal ende. Hvis man ikke har retning på sit projekt, så bliver det ofte ens tekniske formåen eller mangel på samme, der former projektet.

Jeg prøver at lære dem,  at de skal holde sig for øje, hvor det er, at de egentlig gerne vil hen, for så undgår de alle de der blindgyder, som gør, at man falder i den samme rille hele tiden.
Det er det, der gør faget svært, men det er også det, der gør, at man rykker sig og hele tiden er kreativ omkring sine projekter.

Individuel sparring for den enkelte kursist
Jeg tager udgangspunkt i den individuelle kursist; hvad de selv kommer med fra deres uddannelse og arbejde. Jeg beder dem om, at de skal formulere nogle problemer eller nogle projekter, de sidder med, som vi så kan tage udgangspunkt i, når vi har vejledning.

Kursisterne har mange forskellige baggrunde, derfor prøver jeg at skabe en gruppefølelse, som gør, at de først og fremmest ikke er bange for at stikke hovedet frem og dumme sig. Jeg prøver at etablere et læringsmiljø, hvor alt kan ske og de kan udvikle sig trygt og hvor de kan blomstre. Det er nok det vigtigste for mig. Når man så har etableret det, så synes jeg at den der udveksling, inspiration og gensidig læring kommer helt af sig selv.

Vi har så kort tid, at jeg kaster dem ud i det, rigtig meget af det her fag, handler om. Man kan godt sidde og fedte med noget på skærmen eller i sin skitsebog, men hvis det ikke duer, når man hænger det op, så fungerer det ikke. Så det er en meget fundamental del af deres uddannelse. De skal vænne sig til at se på deres produkt nådeløst, og det hjælper dem, at gruppen ser på det sammen. Det er vigtigt at få de fælles refleksioner og sammenligne. Ikke for at sammenligne, om man er bedre end den anden eller dårligere, men at få aha-oplevelser i forhold til, hvordan andre gør det.
 

black
 

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • Presentation of innovation solution to the client 
_
#dmjx #dmjxx16 #addingvalue #technology
  • Presentation of three weeks of work on an innovation project. Client presentation
_
#dmjxx16 #dmjx #technology #addingvalue
  • Presentation time. 
_
#dmjxx16 #dmjx #addingvalue #technology
  • Presentation to the client. All groups had interesting concepts that improves the clients product with a way to connect with people baked in.
_
#dmjxx16 #dmjx #addingvalue
  • Presentation time. Groups are presenting their solution to the client. I loved that all groups improved the clients product in a big way. 
_
#dmjx #dmjxx16 #presentation #addingvalue #bringonthechange #usingtechnology #technology
  • Typisk Nakskov #dmjx #rustur
  • Så der galla #dmjx #kk
  • ma bestie 💁🏻🍸 #dmjx #rustur #vscocam #vsco