Main menu

Eventbaseret innovation - medieudvikling i arbejdstøjet

Flerårigt udviklings- og forskningsprojekt vil med udgangspunkt i større begivenheder, give danske medievirksomheder værdifuld erfaring med nye fagmetoder og teknologier.

Events som generator for innovation
Eventbaseret innovation er en udviklingsmetode, som højskolen arbejder med inden for journalistik og medier. Det handler kort fortalt om at bruge dækningen af en bestemt begivenhed som innovationsplatform for nye fagmetoder og teknologier.

Udviklingsarbejdet foregår i tæt samarbejde med mediepartnere med henblik på at skabe ny viden og konkrete erfaringer med nye metoder til gavn for brancher og professioner.

Hovedområder for innovationsindsatsen:

  • Værdiskabelse i det sociale medieindhold.
  • Strategisk brug af sociale medier, individuelt og på organisationsniveau.
  • Organisationsudvikling i relation til medieproduktion.
  • Øget oplevelsespotentiale for publikum og mediebrugere i dækningen af begivenheder.
  • Mobilt indhold samt mobile produktionsstrategier & metoder.
  • Kreativ udnyttelse af nye teknologier og dataindsamlingsmetoder.
  • Medieforretningsmodeller baseret på innovative koncepter og metoder.

Partnerskab og støtte
Eventbaseret Innovation er en satsning som Danmarks Medie- og Journalisthøjskole gennemfører i partnerskab med ACTIVE Institute.

Fra august 2012 er højskolens og ACTIVE Institutes aktiviter under Eventbaseret Innovation støttet af Shareplay Fonden med en halv million kroner.

Events som dækkes
I løbet af projektperioden dækkes en række begivenheder alle med et indbygget innovationsspor. Der planlægges løbende nye projekter under Eventbaseret Innovation.  

2011, juni: Fodbold EM for U21, herunder dækning af Sculpture by the Sea og Northside Festival
Fokus: Mediestyret organisering af borgerjournalistik via sociale og mobile medier.
Projektpartner: ACTIVE Institute
Mediepartnere: Stiften.dk og TV 2 Sporten

Se fire korte videodokumentarfilm om projektet.

2012, marts: Dansk Varmblods Hingstekåring
Fokus: Afprøvning af metoder til "næsten live" begivenhedsdækning med smartphones

2012, marts: Projekt #AaBinside med ny dækning af superligafodbold
Fokus: Lancering af sportsreportere på Twitter. Udvikling af metoder til strategisk redaktionel brug af sociale medier. Undersøgelse af organisatoriske roller i forbindelse med redaktionel brug af sociale medier.

Projektpartner: ACTIVE Institute.
Mediepartner: Nordjyske Medier.

2012, maj: Projekt SPOT12 Musikfestival
Fokus: Udvikling af koncept for crowdsourcede musikanmeldelser og formidlede festivaloplevelser.

Mediepartner: Alt om Aarhus, AOA.dk.

2012, maj: Projekt Giro 2.0 under Giro d'Italia i Danmark
Fokus: At give seerne en "second screen" oplevelse under tv-transmissionen af løbet via Facebook som led i en seer-fastholdelsesstrategi. Desuden afdækning af organisationsbehov og redaktionelle roller ved intensiv brug af sociale medier i dækningen af en stor begivenhed.

Projektpartner: ACTIVE Institute  
Mediepartner: TV 2 Sporten.

2012, juli/august: London Olympics
Fokus: At afprøve koncepter for værdiskabende brug af sociale medier under dækningen af en stor sportsbegivenhed - under skærpede medierestriktioner fra eventejers (IOC) side.

Projektpartner: ACTIVE Institute
Eventpartner: Dansk Sejlunion.
Mediepartner: Nordjyske Medier og Århus Stiftstidende.

2012, oktober: Edvard Munch udstilling på ARoS
Fokus: At skabe et fælles virtuelt oplevelses- og udforskningslag som supplement til den fysiske udstilling via sociale medier. Afprøvning af organisationsberedskab med øget publikumsdialog.

Projektpartner: Kunstmuseet ARoS

2012, oktober: EM i bordtennis i Herning
Fokus: At afprøve koncepter for "socification" (automated social notification) under en sportsbegivenhed samt afdække forretningspotentiale i samme.

Projektpartner: ACTIVE Institute.

2012, oktober-november: Projekt Byens Bedste
Fokus: At afprøve koncepter til at aktivere brugerne i sociale medier (Facebook) med henblik på at understøtte en redaktionel satsning på AOA.dk. Afdækning af metoder og redaktionel organisation.

Mediepartner: Århus Stiftstidende og AOA.dk

2012, november: Projekt Fagfestival 2012
Fokus: At afprøve metoder til at skabe et fælles og blivende virtuelt videndelingslag i forbindelse med en begivenhed.

Projektpartner: Dansk Journalistforbund

Projektperiode
2011-2014

Deltagere:

  • Kristian Strøbech, faglig leder for nye medier, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
  • Nils Mulvad, lektor, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
  • Rasmus Johnsen, konsulent, ACTIVE Institute
  • Steen K. Rasmussen, udviklingschef, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
  • Lars Holmgaard Christensen, forskningschef, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Video
Video fra Headstart Morgenseminar: Socialt Indhold 14. juni 2012

Oplæg om det sociale indhold, ved Kristian Strøbech

Kontakt
Yderligere information om projektet.

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • God vind fremover, @designkmoe og @sabrinaspeiermann. Vi elsker jer. #dmjx
  • So silky and shiny
 #shinelikeadiamond #studio #weekday #dmjx #fashion #copenhagen
  • Anastasija 💎 #photooftheday #beauty #woman #portrait #fotografie #thoughtful #expression #dmjx #photography
  • Anastasija 💎 #photooftheday #beauty #woman #portrait #fotografie #thoughtful #expression #dmjx #photography
  • ❣ | #dmjx #blackandwhite #nude #hair #menstrualart
  • Ude i bølgen blå.. Slet ikke så koldt som jeg havde frygtet ! 🐟 Så mangler der "bare" speak til videoen..
#dmjx #swimbikerundk
  • Cykel rig #bike#bikerig#rig#sony#sonya7sii #tvm11#dmjx#copenhagen #københavn #filmmaker #daredevil
  • Et meget hvidt rum #dmjx #dmjxphoto #børsenfoto