Tre grundregler til dig, der arbejder med ord og billeder (og vil have historien læst)

Ole Munk har i mere end 20 år arbejdet med design- og udviklingsprojekter for aviser og magasiner. Her får du tre af hans grundregler for, hvordan arbejdet med tekst, billeder, grafik og layout kan skabe værdi for brugeren

Ole Munk
af Ole Munk d. 23.04.2015 i Viden


Ole Munk er blandt andet art director på Kristeligt Dagblad, hvor denne avisside (og avissiden efter artiklen) stammer fra.

Samspillet mellem ord, billede, grafik og layout kan være afgørende for om en historie bliver læst – i det hele taget eller ”bare” til ende.

Det ved arkitekt og grafisk designer Ole Munk om nogen.

Som partner i det grafiske design- og kommunikationsbureau Ribergård & Munk har han i 20 år arbejdet med design- og udviklingsprojekter for aviser og magasiner – bl.a. Kristeligt Dagblad, hvor han i 2014 blev tilknyttet som art director. Sideløbende har han i mange år undervist kursister på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Og selv om der ikke er noget enkelt og entydigt svar på, hvordan man får sin historie læst, så er der nogle grundregler, det altid vil være en god idé at tænke over.

Grundregel nr. 1: Ord og billede er to forskellige redskaber
Husk, at ord kommunikerer på én måde og billeder på en anden. Det er to forskellige redskaber med hver deres helt forskellige egenskaber, og synergien kommer ved netop at bruge dem som to redskaber, der kan supplere hinanden. Det er jo i virkeligheden ret banalt, men man ser ofte, at folk glemmer at tænke over, at billedet kan fortælle andre dele af historien, end teksten kan.

Grundregel nr. 2: Meningsfuld variation
Sørg for, at der er en meningsfuld variation i præsentationen. Udnyt de i virkeligheden utallige muligheder for at skifte mellem foto, illustration og grafik, mellem korte og lange overskrifter, mellem citatuddrag og faktabokse, mellem forskellige tekstlængder og så videre. Ved at variere holder du publikum til ilden og skaber interesse, men det skal være meningsfuld variation. Der skal være en kommunikativ grund til dit valg. Hvis man hele tiden skifter udtryk og er ”innovativ” uden at tænke over, om variationen giver mening, vil modtageren som regel blot blive forvirret og miste interessen.

Grundregel nr. 3: Sammenhæng mellem billede og overskrift
Billede og overskrift skal udgå fra samme ”persona”. Overskriften relaterer sig ikke kun til teksten, men også til billede, illustration – til hele pakken. Man forbinder det, man læser først, med billedet – og hvis kombinationen ikke giver mening, kan det få utilsigtede og undertiden ret grinagtige følger.

Nye muligheder stiller nye krav
På Danmarks Medie- og Journalisthøjskole underviser Ole Munk ikke kun på efteruddannelsesområdet. Han underviser også på grunduddannelserne, og netop nu er han i gang med et tværfagligt forløb i newsdesign for journalist-, kommunikations- og medieproduktion og ledelses-studerende.

Det har været med til at tegne især én tendens omkring fremtiden tydeligt op.

Nye muligheder stiller også nye krav, og det bliver mere og mere tydeligt, at de forskellige fagligheder skal arbejde sammen på helt nye måder. Vi er ved begyndelsen af en udvikling, der vil blive mere og mere åbenlys. I fremtiden bliver det ganske enkelt nødvendigt at kunne mestre flere fagligheder, eksempelvis journalistik, kommunikation og design.

Kategori:  Viden

Forfatter

Ole Munk
Grafisk designer og arkitekt med speciale i visuel kommunikation. Designchef på Kristelig Dagblad.
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • Jeg har lavet en #praktikplads 🎉 Er en træt og glad #journalistinthemaking 👍 #ikkemerepanik #dmjx #journolife #prakker
  • I denne uge har vi organisationsteori, og i øjeblikket har vi om ledelse. I går havde vi besøg af en professor fra Canada, der holdte et oplæg om intern kommunikation. Men i dag har vi fri(!), og jeg bruger tiden på at høre Fleetwood Mac, spise snacks og læse lektierne til i morgen om strategier til forandring af organisationer📖 #DMJX #DMJXminuge @mrevereth
  • Crowdfunding - er det noget for dig?
Uanset om du har smidt penge efter frugt på Fejø, græsmælk i Thise eller bare synes, at crowdfunding er interessant, skal du følge med i et projekt, som jeg og to andre journaliststuderende er i gang med. Vi arbejder på at finde ud af, hvorfor folk støtter crowdfundingprojekter, og hvad de får ud af det.
Hvis du vil vide mere og følge med i projektet, skal du besøge vores side på Facebook: "Crowdfunding - fra forbruger til medbruger" ☺ 
#crowdfunding #crowdfundingdk #kickstarter #booomerang #booomerangdk #danmark #dmjx #journalist #journalistik #facebook #følgmed
  • Animation i after effects ~ postkort fra ID #dmjx #dmjxid1619
  • A shot from last night. Linh is wearing my tuxedo and a traditional japanese Sakiori Han Obi. #styledbyme #photography #asian #geisha #sakiori #han #obi #japanese #tuxedo #fashion #girl #dmjx
  • Animation af cirkel ~ 5 sek @ dmjx ⏺️#dmjx #dmjxid1619
  • Der sker ikke så meget spændende i disse dage. Lige nu handler det meste om at få skrevet vores bachelorprojekt, så vi forhåbentligt er færdiguddannet om under to måneder! 😄
  • Når jeg ikke sidder opstillet på en af skolens trapper eller er til undervisning, skriver jeg artikler om arkitektur for @iboligendk. Som en overspringshandling fra artikelskrivningen er her et æstetisk forsøg på at forevige det. I virkeligheden er skriveprocessen nok en del mere rodet og flyvsk end her præsenteret 📝 #DMJX #DMJXminuge @mrevereth