Tænk strategisk, når du skal sælge strategien/rådgive

Som kommunikationsrådgiver er du ikke færdig, når produktet er færdigt, men når produktet er taget i brug. Det kræver, at du bruger dine kommunikationsstrategiske værktøjer på dig selv, fortæller rådgiver, forfatter og underviser Anne Katrine Lund.

Anne Katrine Lund
af Martin Rask Pedersen d. 22.04.2015 i Viden

Anne Katrine Lund, rådgiver, forfatter og underviser.

Du har lagt den helt rigtige kommunikationsstrategi. Analyserne sidder i skabet, budskaberne er klare, eksekveringen er planlagt i detaljen, alt er klar…

Undtagen en ting: Et ”go” fra din chef. Det virker som om, han ikke forstår tankerne. Som om han ikke helt kan se værdien af dem.

Hvis du kender denne situation, er du ikke alene.

Jobbet som kommunikationsrådgiver har ændret sig fra at være producent til også at være rådgiver, konsulent og meget mere. Men mange oplever, at det kan være svært at trænge igennem der, hvor de endelige beslutninger tages.

- Det er ikke nok at have de rette kompetencer. De skal også bruges rigtigt i organisationen, og det kan være overraskende svært. Jeg troede oprindeligt, at det var fordi, vi kommunikatører ikke forstod forretningen godt nok, men jeg bliver mere og mere overbevist om, at det handler, at vi ikke forstår og forvalter vores egen faglighed godt nok, konstaterer Anne Katrine Lund.

Er du færdig, når produktet er færdigt?
Anne Katrine Lund er Ph.d. i retorik fra Københavns Universitet. Hun driver egen kommunikationsvirksomhed. Hun har gennem 15 år rådgivet små og store virksomheder i kommunikation. Hun er forfatter til mere end 20 bøger.

Og så har hun som underviser på blandt andet kurset "Rådgiverens gennemslagskraft" på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole – hvor alle pladser har været udsolgt de seneste år – arbejdet med de mange varianter af netop det emne.

- Vi har måske nogle dårlige vaner, fordi mange af os kommer fra en rolle som producent. Vi har været vant til, at vores opgave var færdig, når produktet var færdigt. Men er vi færdige, når vi har lavet produktet, eller når vi har sikret, at det bliver brugt, spørger Anne Katrine Lund retorisk og springer videre til svaret på, hvad det kræver at få produktet brugt.

- Situationen skal forberedes strategisk. Og det kan vi godt, for det handler om at bruge vores værktøjer på os selv.

Brug dig selv som værktøj
Netop fordi det handler om at forberede situationen strategisk, er der ikke noget quick fix, der automatisk giver mere gennemslagskraft.

Det handler om at forstå og agere i situationen, og på kurset ”Rådgiverens gennemslagskraft” arbejdes der netop også med den enkelte kursists egen situation og organisation.

- Vi skal bruge os selv som værktøj. Vi skal forstå, hvordan vi selv virker. Vi skal forstå, hvilke æresfølelser og magtrelationer, der er på spil i et rum. Vi skal forstå signalerne, så vi ikke går ind i et rum som en elefant i en glasbutik

- Og så skal vi kunne argumentere for vores valg. Vi skal forstå, hvilke argumenter, der fungerer i organisationen. Det er sjældent nok at henvise til en mavefornemmelse eller ”Det plejer at virke”, og manglen på argumentationskraft betyder nogle gange, at vi kun ender med at få lov at rette.

- Men vi kan jo sagtens dokumentere værdien af kommunikation og argumentere for vores rådgivning, hvis vi husker at forberede os på den dimension også, fastslår Anne Katrine Lund, der på ”Rådgiverens gennemslagskraft” inddrager elementer fra blandt andet kommunikation, retorik og psykologi:

- Vi forsøger grundlæggende at forstyrre kursisternes tankegang, så de tvinges til at kigge systematisk på deres egne vaner og på den måde få skærpet deres rådgiverkraft.

Kategori:  Viden

Forfatter

Martin Rask Pedersen
Kommunikationschef på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • Team Trump er klar til den traditionsrige Barsport på @dmjx
#dmjx #dmjxrus #makedmjxgreatagain
  • #denmark #danemark #dinamarca #aarhus #DMJX #aarhus2017 #visitaarhus #aarhusguide  #explore #guide #instatraveling #igersdenmark #igersaarhus #kirstenkkester #storytelling #travel #traveling #travelgram #cold #night #solitude #silence #ig_captures #master_shots #livefolk #streetphotography #streetphoto #follow #followme #photooftheday
  • favorit sted 🌴 #dmjx #oldskool
  • Friday on top #dmjx #design #graphic #illustration #sketch #croquis #drawing
  • magasinlayout 🍿💯 #dmjx #yndlingsopgave
  • Journalistspire 📽👍 #dmjx
  • ⚪️⚫️#portrait #beautiful @nathalieprieme #swing #london #zebrastripes #canon #dmjx
  • First take on a magazine cover. Using my own portraits of Virgil Abloh for Soundvenue magazine
#dmjx #graphicdesign #indesign #layout #magazinecover #virgilabloh #white #black #soundvenue