Sig det med infografik!

Infografikker er populært indhold og de fleste budskaber fortjener en infografik. Fagmedarbejder Ole Rode Jensen giver her 5 tips til god infografik

Infografik fra terrorangrebet i Paris.
af Ole Rode Jensen d. 18.11.2015 i Viden

Fredag aften, 13. november 2015. Den vanvittige nedslagtning af fredelige, weekendglade parisere. Når sådan noget sker, er et kort den hurtigste og rigtigste infografik. De første kort er helt simple, de næste er mere omfattende, ligesom denne web-grafik fra nytimes.com.


Se hele grafikken her

Et kort er en af de vigtigste og mest oplagte genrer inden for infografik. Kortet giver os mulighed for at sætte geografi på en begivenhed. Eller se mønstre. Hvis vi fx placerer Charlie Hebdo (7. januar 2015)  på kortet over 13. november anslagene i Paris,kan vi se, at anslagene ligger som perler på en snor. Hvorfor mon?

Mens alting endnu er kaos, og mens begivenheden stadig er alt for nærværende og surealistisk, er et kort rigeligt supplement til billederne, videoerne og nyheds-opdateringerne. 

Senere, når vi har set videoerne og hørt øjenvidnerne, når forfærdelsen bliver til eftertænksomhed - er der plads til talrige uddybninger og opdateringer. Som denne fra washingtonpost.com:


Se hele grafikken her

Her er 5 tips til god infografik:

1. God infografik giver et opdateret overblik
Det er heldigvis ikke al infografik, der udspringer af så alvorlige hændelser som terroren i Paris. Men uanset om historien er en lokal byggesag, en virksomheds historie eller et forfatterskab, er god grafik, fx i form af et kort eller en tidslinie, med til at skabe overblik, samle trådene og etablere en kontekst for historien. Infografikken skal naturligvis opdateres, når nye informationer er tilgængelige.

2. God infografik giver noget at tænke over
En anden egenskab ved god infografik er, at den svarer på læserens/brugerens undren og spørgsmål.

Vi læser og hører meget om flygtninge i overfyldte gummibåde i Middelhavet. Men hvad sker der, når en person falder i vandet fra sådan en båd? Giv mig den infografik, der viser, hvordan menneskekroppen reagerer på en vandtemperatur, som måske er 15-20 grader koldere end kroppens kernetemperatur. Drukner man eller dør man af kulde, hypotermi, selv om det er i Middelhavet?

3. God infografik giver merværdi
Nogle gange er grafik bare en visualisering af det, man kan læse i teksten. Fx denne fra et dansk nyhedssite:

»Tiårig pige overlever fald fra femte sal. En tiårig pige er natten til onsdag faldet ud af et vindue fra en lejlighed på femte sal på Amager. «  – Og så et kort med et kryds på Amager.

Vi får ”Amager” på to måder – i tekst og som kryds på et kort, men dybest set ikke vildt relevant for historien. Men hvad ville give ”added value” eller merværdi? Tjo, det kunne være sådan noget:


Grafik-eksempel lavet til denne artikel

En simpel grafik viser hastigheden, hvormed en person rammer jorden efter fald fra forskellige højder. Det er nemt at regne ud. Fra 5. sals højde højde taler vi om et smæk, de færreste ville kunne overleve.

Merværdi er, når grafikken lægger sig op ad historien, men ikke nødvendigvis bare oversætter skrevne ord til noget visuelt. Merværdien kommer ved, at grafikken supplerer historien.

4. God infografik er langtidsholdbar
Et kort med et kryds har en meget begrænset holdbarhed. Grafikken med faldhastighed fra forskellige højder eller grafikken, der viser, hvordan kroppen påvirkes af hypotermi, kan bruges igen næste gang, i en anden sammenhæng, når noget tilsvarende sker.

God infografik har lang holdbarhed og kan genbruges. Det kan godt være, at det kræver resurser at lave god grafik, men rigtigt tænkt grafik er super at have på lager.

5. God infografik er skrevet på grafisk
Der er stor forskel på skrift- eller talesprog og så grafiksprog.

Det her er skriftsprog:

"Siden 2007 er udgifterne til medicin på sygehusene steget markant, og vil inden for et par år være fordoblet i forhold til dengang."

Sådan kunne det se ud, hvis det var skrevet “på grafisk”:

Sygehusenes medicinudgifter
•2007: 4,0 mia.
•2014: 7,2 mia.
•2017: 8 mia. (anslået)

eller endnu bedre:

Infografik uden tekst er sjælden, men grafikkens sprog skal være kortfattet og præcist. Man kan skrive sig ud af fortolkninger, gætterier og unøjagtigheder – og med rette. Men god grafik kræver præcision.

Et godt råd: Infografik er overalt
Hvis du vil træne dit infografik-gen, så skulle du øve dig i at se grafik overalt. Tag dagens nyheder og stil dig selv opgaven at komme med grafik-ideer til mindst fem af dem.

Af Ole Rode Jensen, Fagmedarbejder ved DMJX. Har baggrund som nyhedsgrafiker og som grafik-redaktør hos amerikanske Knight-Ridder Tribune.

Vil du lære selv at lave infografik? Tjek dette populære kursus:
Infografik til web og mobil med gratis redskaber

Kategori:  Viden

Forfatter

Ole Rode Jensen
Fagmedarbejder med speciale i online journalistik, formidling og kommunikation
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • Kommunikationsstudiner er de lækreste væsner i hele bunkeren ❤ #almostsober #pinklady #someoneisgoingcomando #pinkerdetnyesort #lækredamer #dmjx
  • En formand, en økonomisk næstformand, en kommunikationsrådgiver og en photobooth. Og så behøver vi vist ikke sige mere 📸 @hejfrakaj I er for awesome! #dmjx #kaj #medieliv #dj #dms #kajgf #photoshoot
  • Jojo, det var da fedt nok at blive optaget på Journalisthøjskolen. Praktik var også ok. MEN de her damer - de er yndlings! 💥😻👏🏼💋 #Dmjx #Kaj #nice #yndlings #kommunikation #lørdag #øl
  • Tillykke til en ny flot bestyrelse - og et nyt formandsskab i @hejfrakaj 💪🏻Emil, der her bliver løftet af pigerne, er eneste hane i hønsegården. Vi kan godt forstå, at han ser glad ud 🎉 #mediestuderende #dms #dj #medieliv #kaj #dmjx
  • Som interaktiv designer arbejder man meget i den digitale verden. Det kan være alt fra programmering til motion graphics og i øjeblikket for mig personligt meget 3D animation. Men for mig startede det hele med doodles i mine folkeskolebøger, og jeg har stadig en kæmpe passion for at tegne og male. Her er nogle eksempler på, hvad jeg har lavet gennem tiden👀@caroline.kjellberg #dmjxminuge #dmjx #interactivedesign @interaktivt
  • So far from God (2007). Every Year around 400.000 Mexicans are leaving their homes in Mexico and heading for USA, crossing legal or illegal.

Especially in the rural areas most of those who leave are men. They leave hoping that a job in the USA can help the families back home to gain better living condition. And even though most of them are returning with money the dream of USA is not without consequences: Women and children are left in periods up to several years dealing with the risk that the man may choose to stay in USA or disappear in the dangerous desert crossing the border.

It is said that between 11 and 12 million Mexicans are working in the USA.

The Mexicans have a saying; Poor Mexico, So far from God, so close to USA #dmjxphoto25 #dmjx @nimsnans
  • So far from God (2007). Every Year around 400.000 Mexicans are leaving their homes in Mexico and heading for USA, crossing legal or illegal.

Especially in the rural areas most of those who leave are men. They leave hoping that a job in the USA can help the families back home to gain better living condition. And even though most of them are returning with money the dream of USA is not without consequences: Women and children are left in periods up to several years dealing with the risk that the man may choose to stay in USA or disappear in the dangerous desert crossing the border.

It is said that between 11 and 12 million Mexicans are working in the USA.

The Mexicans have a saying; Poor Mexico, So far from God, so close to USA #dmjx #dmjxphoto25 @nimsnans
  • KaJ er klar! 🐸🐸🐸
#KaJ #Kajgf #gf2017 #dmjx