Sådan skaber Anders Agger autenticitet

Læs 2 svar og 3 gode råd fra den prisbelønnede vært for Indefra-programmerne, om, hvordan man skaber autenticitet i journalistikken 

Anders Agger er for tiden bl.a. aktuel med Indefra med Anders Agger, hvor han skaber autenticitet for åben tv-skærmen. Foto: Daniel Emami Riis
af Dan Hansen d. 27.11.2014 i Viden

Læs om Anders Aggers kursus Indefra med Anders Agger - Indefra

Hvad er autenticitet for dig, og hvordan skaber du den?
Helt banalt handler autenticitet om at give et nuanceret billede af verden.

Vi har et credo for serien, som går ud på, at vi vil ind bag en offentlig sandhed. Vi er interesserede i at nuancere en kendt størrelse. Måske vise en anden side af virkeligheden.

Vi møder den benhårde forretningsmand og giver ham en mulighed for at vise os hele sin verden. Andre sider af sig selv. Vi snakker med den kyniske forsvarsadvokat, som forsvarer firedobbelte mordere og rykker ud, når vi andre får kvalme og moralsk kvababbelse.

Vi undrer os. Men vi har ikke en præmis, der hedder, at vi vil vise det eller det. Præmissen ændrer sig undervejs. Og det må den godt.

Hvordan balancerer man mellem kritisk interview og empati, så kilden hverken klapper i eller får lov at tale frit for åben mikrofon?
Nogle gange spørger hardcore undersøgende journalister mig, hvorfor fanden, jeg ikke går lidt mere til stålet. Og man kunne da også sagtens smække nogle tal på bordet og få nogen til at svede og indrømme. Det anerkender jeg. Men det ville virke modsat i denne genre.

Præmissen er ikke, at nu skal vi ind og vise en syg verden eller demonstrere begær og kynisme. Vi inviterer, så at sige, personer, virksomheder og institutioner til at lukke folk ind i deres verden og vise, hvordan den er. Hvordan de oplever den. Hvorfor de lever og agerer, som de gør.

Når vi snakker med Jehovas Vidner eller advokater, som forsvarer rockere er vores tilgang ikke, hvordan kan I dog tro på det, eller hvordan kan I forsvare dem. Vi vil på den ene side vise, hvad der driver dem og på den anden selvfølgelig ind og røre i suppen. Vi går benhårdt efter nogle svar. Men de skal komme frem, mens man sidder og sludrer i en bil eller i et privat hjem. Ikke på en hård stol og med en skarp lampe i ansigtet på kilden.

Vi vil ikke gøre os til dommere.
Men vi lægger heller ikke hovedet på skrå og bare smiler ad det, der bliver sagt.
Vi er bevidste om at docere empatien. Det skal ikke virke som om, vi er gamle venner, og vi skal heller ikke ud og drikke rødvin, når kameraet er slukket.

Det er præcis, som du spørger om, en balance. Men ved at sætte de rette rammer og scener op – og at holde sig inden for dem – er det muligt at balancere. Og det er netop i balancen, at det autentiske kan opstå.

Det er helt klart en disciplin, alle kan lære og bruge - uanset om man laver tv eller noget andet.

Anders Aggers 3 bedste råd til at skabe autenticitet i journalistikken

1) Historien må godt gå med historien
Vi journalister har det med at bliver for præmistunge. Men man kan få meget ud af at følge med historien, når præmissen ændrer sig. Det gør den ofte. Og det må den godt.

2) Tænk dog i målgrupper
Det burde være overflødigt at sige. Men ikke desto mindre: Vi journalister skal være meget mere præcise i modtager/afsender-forholdet. Vi bør i langt højere grad definere, hvem vi fortæller til. Er det alle fra 4-80 år? Eller tør man indsnævre og så træffe sine valg og fravalg på den baggrund? Vil vi gøre alle lidt glade eller nogle færre meget glade?

3) Forbered dig. Nej det låser dig ikke!
Mange kolleger, som har været rundt om blokken i 20 år, bliver trætte, når de bliver mindet om, at de skal forberede sig. Jeg har ofte hørt folk sige, at de blive låste af at forberede sig. Det er på kanten af den dårligste undskyldning, jeg har hørt.

Som jeg sagde, skal man selvfølgelig tillade, at præmissen ændrer sig undervejs. Men det er ikke ensbetydende med, at man ikke kan have en plan på forhånd.

Jeg tænker meget i scener. Jeg tænker i situationer og locations. Jeg skal sidde her og tale med ham om det og det. Jeg har en proces for interviewet og et koncept, jeg læner mig op ad.

Tv-journalister har meget at vinde med bedre forberedelse. Men journalister som skriver, burde bruge lige så lang tid på forberedelsesdelen.

Autenticiteten bliver ikke skabt i det ukontrollerede og spontane. Men gennem planlægning, overvejelser og forberedelse.

Kategori:  Viden

Forfatter

Dan Hansen
Presseansvarlig på DMJX. Journalist med sidefag i dansk. Skriver om kommunikation, medier, journalistik og sprog. Har tidligere arbejdet med videnskabsformidling, livsstilsjournalistik og som bladredaktør.
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • Kommunikationsstudiner er de lækreste væsner i hele bunkeren ❤ #almostsober #pinklady #someoneisgoingcomando #pinkerdetnyesort #lækredamer #dmjx
  • En formand, en økonomisk næstformand, en kommunikationsrådgiver og en photobooth. Og så behøver vi vist ikke sige mere 📸 @hejfrakaj I er for awesome! #dmjx #kaj #medieliv #dj #dms #kajgf #photoshoot
  • Jojo, det var da fedt nok at blive optaget på Journalisthøjskolen. Praktik var også ok. MEN de her damer - de er yndlings! 💥😻👏🏼💋 #Dmjx #Kaj #nice #yndlings #kommunikation #lørdag #øl
  • Tillykke til en ny flot bestyrelse - og et nyt formandsskab i @hejfrakaj 💪🏻Emil, der her bliver løftet af pigerne, er eneste hane i hønsegården. Vi kan godt forstå, at han ser glad ud 🎉 #mediestuderende #dms #dj #medieliv #kaj #dmjx
  • Som interaktiv designer arbejder man meget i den digitale verden. Det kan være alt fra programmering til motion graphics og i øjeblikket for mig personligt meget 3D animation. Men for mig startede det hele med doodles i mine folkeskolebøger, og jeg har stadig en kæmpe passion for at tegne og male. Her er nogle eksempler på, hvad jeg har lavet gennem tiden👀@caroline.kjellberg #dmjxminuge #dmjx #interactivedesign @interaktivt
  • So far from God (2007). Every Year around 400.000 Mexicans are leaving their homes in Mexico and heading for USA, crossing legal or illegal.

Especially in the rural areas most of those who leave are men. They leave hoping that a job in the USA can help the families back home to gain better living condition. And even though most of them are returning with money the dream of USA is not without consequences: Women and children are left in periods up to several years dealing with the risk that the man may choose to stay in USA or disappear in the dangerous desert crossing the border.

It is said that between 11 and 12 million Mexicans are working in the USA.

The Mexicans have a saying; Poor Mexico, So far from God, so close to USA #dmjxphoto25 #dmjx @nimsnans
  • So far from God (2007). Every Year around 400.000 Mexicans are leaving their homes in Mexico and heading for USA, crossing legal or illegal.

Especially in the rural areas most of those who leave are men. They leave hoping that a job in the USA can help the families back home to gain better living condition. And even though most of them are returning with money the dream of USA is not without consequences: Women and children are left in periods up to several years dealing with the risk that the man may choose to stay in USA or disappear in the dangerous desert crossing the border.

It is said that between 11 and 12 million Mexicans are working in the USA.

The Mexicans have a saying; Poor Mexico, So far from God, so close to USA #dmjx #dmjxphoto25 @nimsnans
  • KaJ er klar! 🐸🐸🐸
#KaJ #Kajgf #gf2017 #dmjx