Sådan læser 3F'ere på Nettet

Den første større eyetrack-undersøgelse af danske internetbrugeres læsemønstre på nettet.

Eyetracking afslører læsemønstre.
af Peter From Jacobsen d. 22.04.2015 i Viden

Hent rapporten:
Hent rapporten ' Eyetrack 3F - Sådan læser 3F'ere på nettet (PDF)

Undersøgelsen blev gennemført i et samarbejde mellem 3F og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i 2008.

Læs mere om eyetrack-projektet og samarbejdet mellem Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og 3F.

Undersøgelsen gav overordnet følgende resultater 

Læsemønstre
Testpersonernes generelle læsemønstre stemte overens med de læsemønstre på nettet, som er påvist i internationale eyetracking-undersøgelser.

Eyetrack 3F-undersøgelsens testpersoner:

  • Kiggede først i midten og toppen af websider
     
  • Fastholdt fokus på midten af websider - med tendens til at overse informationer i websiders yderkant.
     
  • Havde tendens til at kigge mest i venstre side af overskrifter og tekster.
     
  • Læste websider i F-mønster.
     
  • Var flittige læsere af mellemoverskrifter.

Svage læsere
Langsom, usikker læsning og begrænset overblik over websider var udbredt blandt undersøgelsens testpersoner. Undersøgelsen viste markante forskelle i læsemønstre mellem forskellige typer af testpersoner.

  • Pløjelæsning af webtekst – læsning ord for ord og linje for linje – og genlæsning af ord og linjer var udbredt.
     
  • En stor andel af testpersoner var ude af stand til - eller havde store van- skeligheder med - at få øje på informationer uden for websiders midterfelt.
     
  • Sammenlagt havde otte af undersøgelsens 17 3F’ere – svarende til 47 procent - den netadfærd som karakteriserer en svag læser på nettet.
     
  • Alle testpersoner, der beskrev sig selv som ordblinde, tilhørte undersøgelsens gruppe af svage netlæsere.
     
  • To af seks 3F tillidsrepræsentanter tilhørte gruppen af svage læsere på nettet.
     
  • En af undersøgelsens to etniske 3F-medlemmer tilhørte gruppen af svage læsere på nettet.
     
  • Til sammenligning tilhørte ingen af undersøgelsens kontrolgruppe af journalister gruppen af svage læsere på nettet.

Informationstekst
Omskrivning af webtekst gjorde en forskel og medvirkede til at ændre test- personers læsemønstre i retning af hurtig og mere effektiv skimlæsning.

  • I en sammenlignende test af omskreven informationstekst var 3F-testpersoner i gennemsnit 42 procent hurtigere til at finde svar i en omskreven tekst end i den oprindelige tekst.
     
  • Forbedringerne svingede blandt undersøgelsens 3F’ere mellem 10-80 procent.
     
  • Omskrivning af webtekst var mindre effektiv i lange tekster. Mange 3F’ere havde problemer med at navigere lange websider.
     
  • Spredning af samhørende informationer forskellige steder i en tekst – uklar struktur i tekst - medvirkede til at skabe misforståelser blandt testpersoner.

Nyheder
Læsning af nyheder fra 3F var en langsommelig og vanskelig opgave for mange af undersøgelsens 3F-medlemmer. Hver fjerde 3F’er opgav i tests at læse nyheder.
Testpersoner viste i fri læse-test beskeden interesse for at læse 3F-nyheder.

Af 17 3F-testpersoner brugte:

  • 12 testpersoner det meste af deres fri testtid på faglige emner og informationer.
  • 3 fordelte deres testtid ligeligt mellem faglige emner og nyheder.
  • 2 brugte mest tid på nyheder.
  • Omskrivning af 3F-nyheder på forskellig måde gav ikke entydige resultater.

Billeder
Eyetrack 3F viste, at billeder ofte var det første sted, testpersoner kiggede på en webside, men også at billeder med tematisk motiv (arkivbilleder) ikke blev betragtet nærmere.

  • Billeder med personer blev betragtet mere opmærksomt end andre billeder
  • Billeder med glade ansigter tiltrak særligt mange kig.
  • Billeder med triste eller kolde ansigter blev kun kigget lidt eller slet ikke.
  • I billeder med tekst blev teksten i billedet læst.

Kontakt
For yderligere information om eyetrack og 3F rapporten

Kategori:  Viden

Forfatter

Peter From Jacobsen
Journalist og fagmedarbejder. Underviser og konsulent inden for blandt andet digitale medier, brugerbehov og journalistik med sociale medier. Skriver om medieudvikling på NyJournalistik.dk.
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • Croquis drawing session 1 minute #croquis #drawing #illustration #doodle #sketch #dmjx #
  • AI-concepts
_
#dmjxkk #dmjx #machinelearning #artificialintelligence #ai #technology
  • Exhausted
_
#dmjx #dmjxkk
  • Reflecting 
_
#learningbyreflection #learning #reflection #dmjxkk #dmjx
  • Reflecting on the past experience using reflection cards
_
#dmjx #dmjxkk #reflection #learning #learningbyreflection
  • AI-concept
_
#technology #dmjx #dmjxkk #artificialintelligence #machinelearning
  • AI-concepts
_
#machinelearning #artificialintelligence #dmjxkk #dmjx #technology
  • AI-concepts
_
#technology #dmjx #dmjxkk #artificialintelligence #machinelearning