Kursist: Jeg kommer hjem med færdige strategier til den lange bane og værktøjer, jeg kan bruge med det samme

Web-koordinator Susanne Lebrecht var træt af at løbe om kap med udviklingen inden for sociale medier. Med vitamintilskud fra en række diplomkurser er hun nu kommet helt på omgangshøjde.
”Hvis jeg var arbejdsgiver, ville jeg sende alle mine medarbejdere på disse kurser”, siger hun.
 

Susanne Lebrecht.
af Dan Hansen d. 14.01.2016 i Viden

Interview med Susanne Lebrecht, web-koordinator på Sygehus Sønderjylland – og i færd med at tage en diplomuddannelse i Social Media Management på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Fortalt til Dan Hansen.

Hvorfor valgte du at tage en diplomuddannelse?
Et af mine ansvarsområder er at være sygehusets digitale medie-ekspert.

Selv om jeg er sådan en, som følger godt med, kom jeg til et punkt, hvor det ikke længere var nok at prøve sig frem. Jeg manglede deciderede metoder og værktøjer til at arbejde professionelt med vores sociale medier i hverdagen og til at kunne rådgive ledelsen professionelt.

Hvis du kigger på mit cv, kan du se, at jeg tror på efteruddannelse. I mine øjne kan man ikke gå gennem et helt arbejdsliv uden at dygtiggøre sig.
Jeg kunne mærke, at tiden var inde nu, og jeg så det som en stor cadeau, at min arbejdsplads vil satse, ikke bare på mig, men i det hele taget på det område, jeg har ansvar for.

Hvad får du ud af det?
Jeg har fået øjnene op for, at vi har et stort uudnyttet potentiale for at bruge de sociale medier mere og bedre.

Kurserne har en fremragende balance mellem teori og praksis, og en masse af de værktøjer og metoder, man får serveret, kan man tage med hjem og bruge med det samme.

"Mine eksamensopgaver er færdige strategier med kortsigtede og langsigtede mål"

Undervisningen er tilrettelagt, så man kan tage udgangspunkt i sin egen virksomhed og de udfordringer og potentialer, man står over for i sin hverdag. Efter hvert eneste kursus kommer jeg hjem med ideer og planer, som jeg kan gå i gang med at implementere. Og mine eksamensopgaver er færdige strategier med kortsigtede og langsigtede mål.

Det er inspirerende og lærerigt at være sammen med andre kursister, som står med de samme udfordringer, eller måske nogle helt andre. Samtidig er alle underviserne så sindssygt kompetente og virkelig up to date. Det er en gavebod af viden og sparring, man får.

Hvad kan du bruge det hele til?
Jeg arbejder så at sige på to planer.
En del af det, jeg lærer, er brugbart her og nu. Det lirker jeg lige så stille ind igennem mit daglige arbejde.

Så er der de langsigtede strategier, som kræver mere planlægning og et strategisk fokus fra ledelsen. Dem har jeg planer for i skuffen og værktøjer til at implementere på længere sigt.

"Det er en gavebod af viden og sparring"

Noget af det, jeg rigtig gerne vil, er at være med til at ændre hele kulturen omkring brugen af sociale medier på sygehuset. Blandt andet gennem undervisning og oplæring af personalet. Danske sygehuse udnytter slet ikke de kommunikationsmuligheder, som sociale medier tilbyder - eksempelvis i form af brugerinddragelse og direkte feedback til patienterne.

Noget andet, meget brugbart, som er et gennemgående element på kurserne, er, hvordan vi måler effekten af arbejdet med sociale medier. Det er fantastisk nu at kunne dokumentere, når ens arbejde har værdi, eller at stoppe i ordentlig tid, hvis det viser sig, at indsatsen ikke har den ønskede effekt.

"Kurset styrker min faglighed og min digitale identitet"

Netop nu afslutter jeg et kursus med fokus på min egen professionelle profil på sociale medier. Det er en meget sund øvelse at analysere sine egne digitale fodspor og at arbejde med sin egen faglige profil.

Jeg har altid tænkt udelukkende på virksomheden. Ikke på mig selv som en ressource, jeg også godt må fremhæve og bruge - uden at det betyder, at jeg træder på min virksomhed. Tværtimod, faktisk. Kurset styrker min faglighed og min digitale identitet, og det får min virksomhed også en masse ud af.

Hvorfor hyrer I ikke ekstern, professionel hjælp til strategierne?

Der kan sikkert være mange grunde til at betale for ekstern hjælp, men for os tror jeg ikke, det er løsningen.

Vi vil være tæt på vores brugere og lave ting, der er nærværende. Samtidig er vi er en stor virksomhed, hvor forandringerne ikke bare kan ske med et trylleslag. Forandringerne skal ske i en proces, hvis ledelsen og medarbejderne skal være med i det.
For mig at se vil det nemmere kunne ske, når kompetencerne er in house, og det er en af virksomhedens egne medarbejdere, der er tovholder for processen.

I øvrigt koster kurserne peanuts sammenlignet med, hvad bureauer og konsulenter tager for deres arbejde.

Hvad får din arbejdsgiver ud af deres investering i en ansat?

Min arbejdsplads havde en medarbejder, som var dygtig til sociale meder. Nu er de ved at få en, som kan arbejde professionelt og målrettet med dem.

På et sygehus er kommunikation ikke kerneydelsen. Men omvendt betyder god kommunikation utroligt meget for helhedsoplevelsen. Det har de nu deres egen kommunikationsmedarbejder til at skabe grundlag for - med værktøjer og planer for at få sat digitale medier i spil på nye og forhåbentligt udbytterige måder.

Hvis jeg var arbejdsgiver, ville jeg sende alle mine medarbejdere på disse kurser. Det er helt utroligt, hvad man får med sig. Lige fra best practice og redskaber til netværk og teoretisk metode.

Hvorfor tager du en hel diplomuddannelse?

Jeg har taget halvdelen af diplomuddannelsen i sociale medier. Hvert forløb har gjort mig klogere og givet mig en masse, jeg kan tage med hjem og bruge.

"Man får hele tiden bygget flere lag på"

Den store forskel på at tage ét og mange kurser er, som jeg oplever det, den forandring, der sker oppe i hovedet på én. Kurserne supplerer hinanden, så man hele tiden får bygget flere lag på, som langsomt synker ind og forandrer den måde, du tænker og arbejder på.

Jeg kan se en proces hos mig selv fra det første kursus, hvor jeg lærte en masse til nu, hvor jeg efterhånden virkelig føler mig virkelig kompetent.

Fakta
Susanne Lebrecht er født i 1965 og oprindeligt kommunikationsuddannet på RUC.

Tager nu - sideløbende med sit arbejde som web-koordinator - diplomuddannelsen Social Media Management, hvor hun indtil videre har taget fagene:

Sociale medier i strategi og kommunikation

Koncepter og workflow i sociale medier

Professionel profil i sociale medier

Hun mangler stadig:

I samspil med brugerne

Overvågning og effektmåling på sociale medier

Afgangsprojekt

Fagene kan tages enkeltvis, og også sættes sammen med andre fag.

Læs mere om vores diplomuddannelser her

Kategori:  Viden

Forfatter

Dan Hansen
Presseansvarlig på DMJX. Journalist med sidefag i dansk. Skriver om kommunikation, medier, journalistik og sprog. Har tidligere arbejdet med videnskabsformidling, livsstilsjournalistik og som bladredaktør.
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • Spread from magazine layout #layout #indesign #typography #graphic #design #dmjx
  • De nye TVM'ere er ved at lægge sidste hånd på deres "håndværks-film", som er afslutning på deres første forløb. Jeg har assisteret den kære TVM- og FK-lære,  Svenne Friis, som her udleverer kamera til den lykkelige @marieallerslev Foto: @christinahanson #DMJX #DMJXminuge @bygballer
  • Har i denne uge haft fornøjelsen af at interviewe Luna Richardt, for derefter at skrive en artikel, som handler om de forventninger, der følger med, når man deltager i Den Store Bagedyst 🍰✌🏼
#dmjx #dmjxe16 #denstorebagedyst
  • Portrait of Emma 🌺 @emmaheythunbo #photography #portrait #dmjx
  • Surfmagazine #surf #surfeurope #dmjx #surfersparadise #surflife #surfmagazine #layout #firsttime #indesign
  • Skinhead inspired photo series 4/5 #skinhead #polo #beard #faketattoo #dmjx #copenhagen
  • Lille fredag på #dmjx #HårdTorsdag
  • Et okay snit, måske mangler der lidt finish, men ellers er min gruppe fint tilfredse med min after eight cheesecake. #cheesecake #aftereight #dmjx #kagegruppen #denstorebagedyst #godkendtafblomsterberg #ingenklagerJacobbager