Interview med Poul Padsen efter Qureshi-sagen

Den 4. december 2015 blev sportsjournalisten Michael Qureshi bortvist fra Ekstra Bladet efter at have været ansat i ti måneder, da han indrømmede at have brugt falske navne på kilder. Siden har det vist sig, at Qureshi gennem sine 12 år på BT også har snydt med flere artikler, og at artiklerne, han skrev for fodboldmagasinet Goal, er fremstillet ved hjælp af omtvistelige metoder. Ekstra Bladet har trukket 16 af Qureshis artikler tilbage, BT har trukket 22 artikler tilbage, mens Egmont, der udgiver Goal, har trukket hele 407 artikler tilbage.

Ekstra Bladet.
af Trine Nebel d. 24.02.2016 i Viden

Vi har i dag aftalt at tale om mediernes troværdighed efter den såkaldte Qureshi-sag. Vi starter med at komme ind på de generelle tendenser, og derefter vil vi være mere specifikke for så vidt angår medarbejderne på Ekstra Bladet. Jeg vil gerne starte med at spørge dig, Poul Madsen, hvad du tænker om den generelle opfattelse af journalister som værende utroværdige?

"Det dér med at sige at journalister ingen troværdighed har, det er lidt blevet noget, man bare går og siger. Jeg tror, at vores omdømme er blevet gjort dårligere, end det dybest set er retfærdigt, at det er."

"Men selvfølgelig kan vi ikke fornægte, at folk mener, at journalister er utroværdige. Journalisters omdømme er blevet dårligere gennem de seneste par år, det viser målingerne. Sager som den med Qureshi skader ikke bare det medie, de udspringer fra, de skader alle medier generelt, og derfor skal det tages meget alvorligt."

Hvad tænker du om Qureshi-sagen, både i forhold til mediernes generelle troværdighed, men også Ekstra Bladets specifikke troværdighed?

"Jeg synes, at Qureshi-sagen som udgangspunkt er forfærdelig, fordi den angriber det vigtigste, journalister har, nemlig folks tillid til, at journalisten gør sit arbejde og ikke bare opfinder historier. Hvis folk tror, at det, som Qureshi har foretaget sig, er en generel måde at arbejde på i medierne, så er det totalt ødelæggende for alt, vi foretager os."

"Qureshi-sagen er et enkeltstående tilfælde, men med et meget stort omfang. Jeg har været i journalistik i 25 år, og jeg har aldrig oplevet noget, der tilnærmelsesvis lignede. Et andet aspekt er, at læserne i dag er langt mere kritiske, end de var for bare ti år siden, fordi de har fået bedre adgang til selv at kontrollere vores oplysninger."

"Det stiller journalisterne i en situation, hvor de skal dokumentere, at de kan mere, end mediebrugerne selv kan. Så man kan sige, at Qureshi-sagen har den lykkelige udgang, at den har resulteret i, at mange redaktioner har kigget indad og spurgt sig selv, om det her kunne foregå hos dem, om det foregår hos dem."

Da Qureshi-sagen var på sit højeste, deltog du i Presselogen, og der blev diskuteret det her med bylines, og hvor mange artikler en journalist egentlig kan producere på en dag. Der var kritiske røster fremme i programmet, og de satte spørgsmålstegn ved, hvordan Qureshi ikke blev gennemskuet, når han fik produceret svimlende seks artikler på en enkelt dag.

De mente ikke, at det kunne lade sig gøre, at få produceret så meget tekst. Har I, der arbejder på medierne, ikke fået oplyst folk uden for branchen om, hvordan artikler bliver til, hvornår man står i bylinen, og hvornår man ikke gør?

"Den klassiske mediebruger, som læser papiravis, vil synes, at det virker urealistisk at få produceret hele seks artikler på en dag. Og det er der heller ikke tale om. Det meste skrevne arbejde er opdateringer af allerede eksisterende stof. Det kan også være flere journalister, der går sammen om en artikel ved at skrive små bidder, som senere bliver sat sammen i en stor artikel i papiravisen."

"Qureshi har reelt lavet en eller to hele artikler om dagen, resten har været opdateringer. Det ved den moderne mediebruger i tyverne eller yngre udmærket godt. De kan ikke forstå, at vi overhovedet taler om egentlige artikler, for det hele er blevet sådan en fragmenteret ting."

"Det er den digitale udvikling, som former journalistik i dag. Mange journalister skal vænne sig til, at der aldrig er en reel deadline. For at undgå misforståelsen om, hvorvidt noget er et færdigt produkt eller ej, informerer vi brugerne om, hvor langt vi er i produktet nederst på siden."

Det kan da ikke kun være den moderne mediebruger, som ved det her, mens resten ikke ved det. På journalisten.dk, som er journalistforbundets fagblad, har navngivne journalister og folk, der gerne ytrer sig om mediebilledet og branchen, stillet spørgsmålstegn ved den overdrevne produktion. Kan det passe, at nogen i den inderste kerne af branchen ikke helt har forstået, hvad en artikel er?

"Der er tale om en generationskløft mellem journalister. Jeg synes, det er pinligt, at folk på min alder – jeg er i halvtredserne – ikke er i stand til at annektere sig den nye medieudvikling, samtidig med at de udtaler sig skråsikkert om, hvordan andre journalister skal arbejde, og hvordan de ikke skal arbejde."

"I Qureshi-sagen er der ikke tale om, at Qureshi skulle have lavet for meget. Det, der er tale om, er, at Qureshi opfandt kilder. Jeg har tænkt over, hvordan man mon kommer derhen. I sin tid på BT havde Qureshi for mange anonyme kilder. Det var der nogle redaktører, som gjorde ham opmærksom på, og så begyndte han at finde på kildenavne i stedet."

"Hvis man ser på, hvad de her mennesker er blevet citeret for, så er det fuldstændig latterlige ting. Et tilfælde på Ekstra Bladet var, at en journalist fra den spanske by Vigo siger, at Michael Krohn-Deli ville passe vældig godt ind i Vigos spilsystem. Det tror jeg, at alle tilskuere på stadion i Vigo godt kan se. Og det er jo i virkeligheden det allermest pinlige ved den her sag."

"Den handler om absolut ingenting. De ting, Qureshi har snydt med, er latterlige. Der er ikke nogen mennesker, der har lidt skade af de falske artikler, der er ikke nogen, der er kommet i klemme i et eller andet system på grund af dem. Han har ikke snydt sig til penge. Han har bare fået løn for artikler, der ikke har været sande. Hvis så bare sagen handlede om noget vigtigt. Nu gør den ikke andet end at være irriterende og skade vores omdømme."

Hvordan har I i ledelsen håndteret det her kommunikationsmæssigt?

"I første omgang troede jeg på Qureshis forklaring om, at han er blevet snydt. Jeg forsvarede ham internt og også udadtil. Men så begyndte nogle journalister at bore i sagen, og da TV3 til sidst kom med afsløringen, jeg kunne se var fuldstændig evident, smed vi ham ud med det samme."

"Vi fortalte folk internt på Ekstra Bladet, hvad der er sket, og hvad vi har gjort og hvorfor, og vi forsikrede dem om, at vi ved, at det ikke er noget, der er alment gældende, men at det handler om en enkelt person, der har svindlet. Vi holdt et pressemøde, hvor vi inviterede alle ind. Derpå skrev jeg en stor undskyldning i avisen, inde i sportsektionen til alle sportslæserne, da det primært er dem, der er blevet snydt. Så rev vi hæfteplasteret af offentligt, selvom det var stort og gjorde meget ondt."

Kategori:  Viden

Forfatter

Trine Nebel
Fagmedarbejder med fokus på virksomheders og organisationers omdømme, troværdig kommunikation, human kapital i branding og taler. Udvikler og afholder kurser på både DMJX ude hos vores kunder. Trine Nebel er uddannet MA i retorik, diplom i kommunikation, lærer og forfatter til flere bøger.
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • Mød Carlo og Helena. Det italienske/svenske ægtepar er gået fra Toscana sammen med deres æsler. Og i går ramte de udkanten af Aarhus på deres vej til Sverige. 
De har kun brugt 500 euro, siden de forlod Italiens grænser. De banker nemlig på dørene på tilfældige gårde, når det er tid til sove for natten. Og sover helst samme sted som æslerne. Jeg fulgte dem en eftermiddag og aften i deres jagt efter ly for natten.
De bød endda på aftensmad. 
#dmjx #journalistik #denmark #reportage #journalist #aarhus
  • Portrait of Bue, My classmate and photo-buddy this week 📷
  • Skinhead inspired photo series 5/5 #skinhead #mirror #blackandwhite #tattoo #bald #copenhagen #dmjx
  • Portraits from my class this week
  • InDesign uge på skolen ✌🏻️ #dmjx #gd #grafiskdesign #indesign #danmarksmedieogjournalisthøjskole
  • Portrait of Silas @silasstaal #portrait #photography #blackandwhite #dmjx
  • Spread from magazine layout #layout #indesign #typography #graphic #design #dmjx
  • De nye TVM'ere er ved at lægge sidste hånd på deres "håndværks-film", som er afslutning på deres første forløb. Jeg har assisteret den kære TVM- og FK-lære,  Svenne Friis, som her udleverer kamera til den lykkelige @marieallerslev Foto: @christinahanson #DMJX #DMJXminuge @bygballer