Har musikjournalistikken en fremtid?

Er en anmelders mening mere værd end en musikbloggers eller vurderingen fra 1000 tilfældige brugere? Nyt ph.d.-projekt skal undersøge musikjournalistikkens kvalitet og rolle

Troels Østergaard er cand.mag. og diplomjournalist og har siden 2006 været lektor på Journalistuddannelsen. Nu skal han skrive ph.d. om ’Musikjournalistikkens udfordringer i det digitale medielandskab’. Foto Anders Hviid
af Dan Hansen d. 30.09.2015 i Viden

Der var engang, hvor journalister havde eksklusiv adgang til at høre nye plader før alle andre.
Engang, hvor anmeldelser var noget, man læste i aviser og magasiner. Engang, hvor helt almindelige mennesker ikke havde mulighed for at blogge om musik eller vurdere den med virtuelle stjerner på internettet.

Dengang er snart længe siden. Og dagligt kæmper danske medier og musikanmeldere en kamp om tid, autoritet og om kvalitative anmeldelser kontra kvantitative anmeldelser.

Nu vil et ph.d.-projekt undersøge musikjournalistikken og dens rolle. Blandt andet ved at afdække, hvad der kendetegner journalistikken og hvilke redaktionelle prioriteringer, der dagligt foregår på landets etablerede medier.

Vil hæve kvaliteten
Ifølge ph.d.-stipendiat Troels Østergaard fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole er der – modsat de fleste andre former for journalistik – kun i beskedent omfang blevet forsket i musikjournalistik. Det til trods for at forbruget af musik og koncerter er kraftigt stigende, ligesom musikprogrammer aldrig har fyldt mere i den bedste sendetid.

- Har vi brug for professionelle formidlere og faglig kvalitet til at hjælpe borgerne med at navigere i det store musikudbud og til at træffe kvalificerede valg? Det tror jeg personligt. Og jeg håber, at min forskning kan være med til at sætte fokus på genren og på, hvordan musikjournalisterne kan generobre autoriteten, fortæller Troels Østergaard.

Han påpeger, at hvor eksempelvis politisk journalistik har en stor autoritet i befolkningen, så er det samme ikke tilfældet for journalistik om musik.

- Danskerne orienterer sig om politik i de etablerede medier, som i disse år opruster den politiske journalistik. De er oven i købet til en vis grad villige for at betale for journalistikken. Når jeg vil beskrive, hvad musikjournalistik er, og hvad den kan, er det blandt andet for at skabe viden og fokus, som forhåbentlig kan være med til at hæve kvaliteten. Jeg tror godt, journalistikken kan konkurrere med alt det, man kan finde på nettet, hvis bare den er god nok, siger Troels Østergaard.

Sådan skal forskningen laves
Ph.d.-forskningen foregår fra september i år og tre år frem.

Her skal Troels Østergaard dels lave kvalitative interview med journalister og redaktører fra danske medier, dels sammenligne musikjournalistik i Danmark og Tyskland. Det komparative studie er valgt, fordi dansk og tysk musikforbrug minder meget om hinanden.

Men hvor danske musikanmeldere typisk har en almindelig journalistuddannelse, så er tyske musikanmeldere oftest journalister med specialviden inden for musik eller musikuddannede med speciale i journalistik.

Ph.d.-forløbet er samfinansieret af Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og midler fra en forskningsprojektet ’From Ivory to Twitter’ under ledelse af lektor Nete Nørgaard Kristensen fra Københavns Universitet. Hovedvejleder på ph.d.-projektet er leder af Aarhus Universitets Center for journalistiske universitetsuddannelser, Unni From.

Forskningstitlen er ’Musikjournalistikkens udfordringer i det digitale medielandskab’.

Kategori:  Viden

Forfatter

Dan Hansen
Presseansvarlig på DMJX. Journalist med sidefag i dansk. Skriver om kommunikation, medier, journalistik og sprog. Har tidligere arbejdet med videnskabsformidling, livsstilsjournalistik og som bladredaktør.
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • Kommunikationsstudiner er de lækreste væsner i hele bunkeren ❤ #almostsober #pinklady #someoneisgoingcomando #pinkerdetnyesort #lækredamer #dmjx
  • En formand, en økonomisk næstformand, en kommunikationsrådgiver og en photobooth. Og så behøver vi vist ikke sige mere 📸 @hejfrakaj I er for awesome! #dmjx #kaj #medieliv #dj #dms #kajgf #photoshoot
  • Jojo, det var da fedt nok at blive optaget på Journalisthøjskolen. Praktik var også ok. MEN de her damer - de er yndlings! 💥😻👏🏼💋 #Dmjx #Kaj #nice #yndlings #kommunikation #lørdag #øl
  • Tillykke til en ny flot bestyrelse - og et nyt formandsskab i @hejfrakaj 💪🏻Emil, der her bliver løftet af pigerne, er eneste hane i hønsegården. Vi kan godt forstå, at han ser glad ud 🎉 #mediestuderende #dms #dj #medieliv #kaj #dmjx
  • Som interaktiv designer arbejder man meget i den digitale verden. Det kan være alt fra programmering til motion graphics og i øjeblikket for mig personligt meget 3D animation. Men for mig startede det hele med doodles i mine folkeskolebøger, og jeg har stadig en kæmpe passion for at tegne og male. Her er nogle eksempler på, hvad jeg har lavet gennem tiden👀@caroline.kjellberg #dmjxminuge #dmjx #interactivedesign @interaktivt
  • So far from God (2007). Every Year around 400.000 Mexicans are leaving their homes in Mexico and heading for USA, crossing legal or illegal.

Especially in the rural areas most of those who leave are men. They leave hoping that a job in the USA can help the families back home to gain better living condition. And even though most of them are returning with money the dream of USA is not without consequences: Women and children are left in periods up to several years dealing with the risk that the man may choose to stay in USA or disappear in the dangerous desert crossing the border.

It is said that between 11 and 12 million Mexicans are working in the USA.

The Mexicans have a saying; Poor Mexico, So far from God, so close to USA #dmjxphoto25 #dmjx @nimsnans
  • So far from God (2007). Every Year around 400.000 Mexicans are leaving their homes in Mexico and heading for USA, crossing legal or illegal.

Especially in the rural areas most of those who leave are men. They leave hoping that a job in the USA can help the families back home to gain better living condition. And even though most of them are returning with money the dream of USA is not without consequences: Women and children are left in periods up to several years dealing with the risk that the man may choose to stay in USA or disappear in the dangerous desert crossing the border.

It is said that between 11 and 12 million Mexicans are working in the USA.

The Mexicans have a saying; Poor Mexico, So far from God, so close to USA #dmjx #dmjxphoto25 @nimsnans
  • KaJ er klar! 🐸🐸🐸
#KaJ #Kajgf #gf2017 #dmjx