Gif’er og gode råd: Sådan bør virksomheder bruge værdier

Gode virksomhedsværdier skaber sammenhængskraft i organisationer og kan aflæses på bundlinjen.
Adjunkt Merete Nilsson Koch fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole har undersøgt, hvordan nogle af landets største virksomheder målrettet arbejder med at kommunikere og implementere deres værdier.
 

Hvis værdier bruges rigtigt, skaber de værdi for både medarbejderne og på bundlinjen
af Dan Hansen d. 8.03.2016 i Viden

Mærsk, Novo Nordisk, Danske Bank, FL Smidth og Chr. Hansen har ikke blot det til fælles, at de er danske og verdensomspændende virksomheder. De arbejder også alle målrettet og strategisk med ledelsesværdier, som gennemsyrer både virksomhedskultur og forretningsstrategi.

Merete Nilsson Koch, som er adjunkt på Kommunikationsuddannelsen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, har som et led i sin lektoruddannelse lavet en undersøgelse blandt de 5 virksomheder for at belyse, hvordan de kommunikativt håndterer opgaven med at implementere deres ledelsesværdier.

- Når værdier spiller en afgørende rolle i en organisation, er det fordi, de har forretningskritisk betydning og gennemsyrer alt, hvad virksomhederne gør. Værdier er det kit, der sikrer sammenhængskraft i organisationer. Den store udfordring i forbindelse med værdiledelse er, hvordan man bedst muligt kommunikerer værdierne, så de bliver accepteret og opleves som meningsfulde for hver eneste enhed og medarbejder. Derfor er det interessant at se, hvordan nogle af de bedste gør, siger Merete Nilsson Koch.

Sådan kommunikerer virksomhederne værdierne
Undersøgelsens konklusioner er udgivet i en rapport, som du finder i sin fulde længde i bunden af artiklen.

Her er rapportens 10 råd i kortere form:

1. råd: Topledelsen skal virkelig mene det

Det allervigtigste i arbejdet med værdier er, at topledelsen virkelig mener, de er vigtige for at kunne nå forretningens mål. Topledelsen skal jævnligt piske værdierne ud blandt medarbejderne og fortælle, hvor vigtige de er for dem. Det er med andre ord topledelsen, der skal gå forrest. En af de interviewede udtrykker det således:

Har værdiarbejdet derimod ikke ledelsens opbakning, bør de droppes.

2. råd: Værdierne skal omsættes til daglige handlinger

Hvordan opnår man, at værdierne får en forretningskritisk betydning i hverdagen? Det gør man ved, at værdierne bliver arbejdet ind i den måde, virksomheden fungerer på.

Den daglige drift og indtjening skal være bundet op på værdierne, og så sørger man for at massere værdierne ind i den daglige kommunikation og booste dem med jævne mellemrum. Værdierne bliver med andre ord omsat til daglige handlinger og kommunikation.

3. råd: Klæd lederne godt på

Det er mellemledere og lokale ledere, der ved, hvordan værdierne skal italesættes, så de får en betydning for den enkelte medarbejder uanset hvor på kloden, vedkommende befinder sig. Lederne har dermed et stort ansvar for, at organisationen lever værdierne:

I internationale virksomheder skal værdisættet fungere i en given kulturel kontekst, hvor medarbejdernes kulturelle arv påvirker både tanker og handlinger. En måde at skabe et fælles værdisæt på, er ved at sende ledere fra hele verden på fælles kurser med værdierne på dagsorden:

4. råd: Corporate communication skal supportere lederne med værktøjer

Der hviler altså et stort ansvar på ledernes skuldre med hensyn til at arbejde værdierne ind i organisationen. Det er corporate communication afdelingens ansvar at hjælpe og støtte lederkommunikationen på flere niveauer ved at udarbejde materialer og dialogværktøjer til dem.

Når man fra corporate hold står for udarbejdelsen af disse værktøjer, sikrer man sig også, at værdierne bliver naturligt integreret og dermed, at værdierne er en del af virksomhedens DNA.

5. råd: Kommunikationen skal baseres på dialog og involvering

Når værdier skal komme til udtryk i konkrete handlinger, er det vigtigt, at værdierne er internaliseret i medarbejdernes tanke- og handlemønster, hvilket som nævnt er lederens opgave at sikre.

Lederen skal derfor tænke dialog og involvering ind i sin kommunikation til og med medarbejderne af den årsag, at massekommunikation er god til at gøre opmærksom på et budskab, mens personlig kommunikation er det, der flytter holdninger og adfærd.

6. råd: Brug platforme der rammer medarbejderne - ofte

Årsrapport, magasin, brochure, toolbox med videoer, dialogværktøj og film, nyhedsbreve, sms’er, intranet, avis i Ekstra Blads format - en lang række platforme kan tages i brug til at kommunikere værdier på. Hovedsagen er, at de rammer medarbejderne på en måde og med et indhold, der passer til dem – og at det sker ofte.

7. råd: Værdierne skal fungere som den lim, der skaber følelsen af 'One company'

Internationale virksomheder er oppe imod regler og normer, som kan være vidt forskellige rundt omkring i verden, og dét skal værdierne kunne rumme. Det betyder ikke, at værdier skal være forskellige eller gradbøjes afhængig af den kulturelle kontekst.

Pointen er, at det er de samme værdier overalt, men lande- og afdelingsledere skal have dem til at fungere på den optimale facon i de forskellige kulturer. Dét kræver et stort ledelsesmæssigt element af indlevelse.

For at værdierne ikke skal blive vilkårligt fortolket, kan corporate communication afdelingen bidrage med en fortolkningsramme, der behandler hver værdi og tydeligt fortæller: Hvad betyder ordene her hos os – og hvad betyder de IKKE?

8. råd: Medarbejderne og ledelse skal måles på adfærd, hvor adfærd linker direkte til værdierne

Værdier skal masseres ind i dagligdagen, så de bliver retningsgivende for den enkelte medarbejders adfærd. Et punkt, hvor det i høj grad bliver til at tage og føle på, er ved MUS-samtaler, hvor medarbejdere og ledere bliver målt på performance og på adfærd i forhold til værdierne.

9. råd: Engagér medarbejderne - få input nedefra

Når en organisation skal identificere sine værdier eller ændre dem som følge af en ny strategi, skal man være bevidst om, at der ikke findes et ’quick-fix’, som lige kan ordne det:  Værdier er ikke nogle, et bureau kan lave for en.

10. råd: - og bliv så ved!

Vedholdenhed er et kerneord, når man taler om implementering af værdier. Det tager tid at skabe en kultur og ændre vaner, og derfor er der afslutningsvist kun én ting at sige: Bliv ved!

Her kan du læse og downloade hele Merete Nilsson Kochs undersøgelse

Kategori:  Viden

Forfatter

Dan Hansen
Presseansvarlig på DMJX. Journalist med sidefag i dansk. Skriver om kommunikation, medier, journalistik og sprog. Har tidligere arbejdet med videnskabsformidling, livsstilsjournalistik og som bladredaktør.
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • School assignment where we had to interpret a song. I got Back to Black by Amy Winehouse! 
Model is @anastasijakiake 
#dmjx #portrait #photoshoot #blackandwhite
  • School assignment where we had to interpret a song. I got Back to Black by Amy Winehouse! 
Model is @anastasijakiake 
#dmjx #portrait #photoshoot #blackandwhite
  • School assignment where we had to interpret a song. I got Back to Black by Amy Winehouse! 
Model is @anastasijakiake 
#dmjx #portrait #photoshoot #blackandwhite
  • Har I det også sådan her idag? #dmjx #dmjxminuge @antonbestle
  • Redaktionen er i gang med sidste layoutweekend på dette semester. Her er forrådet. #Illustreretbunker #dmjx #kunklamenweekendafgangen
  • Der er en kat i min kaffe... #tokyo #akb48 #studietur #dmjx
  • Saturday's location: Carols by the Sea (Library, as the weather turned bad) #dmjx #semigtagebilleder #fotojournowannabe #praktik #prakkerliv #waiheke
  • Når man prøver at få styr på sit 1. Års projekt #dmjx #journalism #studying