Fire bud på nytænkning inden for kultur og design

Kurset ”London – nye trends i kultur, design, medier” vil være sprængfyldt med besøg og oplæg, der giver dig ny inspiration og viden om innovative måder at beskæftige sig med kultur og design på. Her kan du læse en kort beskrivelse af fire af dem. 

Big inspireret i London.
af Dan Hansen d. 17.05.2016 i Viden

The Guardian, Arts and Culture
En af de markante trends inden for kultur og medier er en stadig stærkere aktiv involvering af kulturbrugerne i medieprodukterne og de aktiviteter, der omgiver dem. The Guardian er blandt de mediehuse, der mest ihærdigt arbejder med brugerinvolvering.

Marta Bausells, Community coordinator for Arts and Culture,  vil fortælle om The Guardians arbejde med at involvere mediets kulturinteresserede læsere og brugere i dækningen af kulturstoffet.

The Guardian har vundet utallige priser for medieorganisationens digitale tilstedeværelse og arbejder aktivt med at inddrage læsere i den redaktionelle proces. Marta Bausells koordinerer arbejdet med at involvere The Guardian's læsere i dækningen af kulturstoffet. Hun dækker hele kulturområdet og er specielt interesseret i bøger og kunst. Hun har tidligere arbejdet for spanske medier og BBC World Service.

The Guardian Art and Design. 

Fotograf Hazel Thompson
Den prisbelønnede fotograf Hazel Thompson, der fotograferer for blandt andre New York Times, Stern Magazine og Politiken, vil fortælle om en ny måde at skabe visuel kommunikation på.

I 2015 modtog hun ”Most Innovative Media Initiative” fra det britiske parlament for sin banebrydende e-book ”Taken”, der er blevet til gennem 11 års dækning af sexslaveri i Mumbais Red Light District. Bogen arbejder med multi-touch, interaktive kort, fotos, filmklip og interviews for at fortælle pigernes historie. Alt overskud fra bogen går til en velgørende organisation, der hjælper unge kvinder fanget i sexindustrien.

Hazel Thompsons hjemmeside

Designer Theresa Walsh, StitchlessTv
StitchlessTv er en del af den underskov af kreative sjæle, der bruger de nye medieformer og skaber globale, online-fællesskaber. StitchlessTv har været fast gæst på BBC Radio 2, laver workshops i stormagasinet John Lewis og mindre pop up events.

Men vi skal primært høre, hvordan den passionerede engelske designer har skabt en YouTube-kanal med over 3 millioner views og bruger de sociale medier til at nå en trofast fanskare fra USA til London.

StitchlessTv's YouTube-kanal

Houzz.com
Hvordan nytænkes Londons magasiner og andre typer af medier grafisk og redaktionelt?  Vi skal blandt andet besøge Houzz.com, et amerikansk-ejet online-magasin, der på nye måder arbejder med inspiration og ideer inden for boligindretning. Blandt andet tilbyder Houzz sine brugere mulighed for at skabe direkte kontakt til eksperter inden for boligindretning.

Houzz, der også har en dansk aflægger, er tidligere blevet kåret til det 11. mest innovative firma i verden - efter bl.a. Apple og Google.

Den danske udgave af Houzz.com

Læs mere om kurset "London - nye trends i kultur, design, medier"

Kategori:  Viden

Forfatter

Dan Hansen
Presseansvarlig på DMJX. Journalist med sidefag i dansk. Skriver om kommunikation, medier, journalistik og sprog. Har tidligere arbejdet med videnskabsformidling, livsstilsjournalistik og som bladredaktør.
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram