Express- eller guldvask? Kør virksomhedens LinkedIn-profil en tur i vaskehallen

Trin-for-trin guide til at forvandle en støvet virksomhedsside til en højglanspoleret distributions- og samtaleplatform + et vaskediagram, der viser den ugentlige timeindsats.

af Abelone Glahn d. 6.07.2016 i Viden

Trænger jeres LinkedIn-side til en tur i vaskehallen?
Med 2 millioner danske brugere er jeres tilstedeværelse på LinkedIn virksomhedens visitkort udadtil – om I vil det eller ej.

Men kedelige copy-pastede opdateringer, manglende followers og ringe deling af indlæg er desværre virkeligheden på mange virksomhedssider på LinkedIn.

Resultatet er dårlig branding, utilstrækkelig synlighed og vanskeligheder med at tiltrække nye kunder og medarbejdere.

Og det er ærgerligt, når du - med en relativ lille indsats - kan skabe lukrative relationer til nuværende og nye kunder og forretningsforbindelser på LinkedIn.

Der skal ikke så meget til for at få jer til at skinne
Her får du 9 skridt - i prioriteret rækkefølge – der kan forvandle jeres virksomhedsside fra et støvet vrag til en højglanspoleret fartmaskine, der brander virksomheden, tiltrækker nye kunder og giver jeres konkurrenter baghjul.

Nederst kan du se et vaskediagram, der viser, hvor mange timer om ugen de forskellige tiltag ”koster”.
 

1. Skab en indbydende profil
Mange virksomheder opretter en virksomhedsside uden at lægge ret mange kræfter i de oplysninger, de skriver ind (”det kan man jo altid gøre senere”.)

Udfyld alle obligatoriske og relevante felter korrekt og skriv en kortfattet, præcis virksomhedsbeskrivelse, der taler direkte til jeres målgrupper. Og opret showcase-sider for nicheprodukter, så det er helt tydeligt, hvad I tilbyder jeres kunder.
 

2. Opbyg et godt netværk
LinkedIn er et fremragende researchredskab. Brug det til at komme i kontakt med lige præcis de personer, grupper og virksomheder, som er interessante for jeres forretning.

Avanceret søgning i kontakter og den mere subtile digitale prikken på skulderen (“Hvem har set på min profil?”) hjælper til at åbne nye kontaktflader på en professionel måde.

Kig nærmere på virksomhedens Follower-skare og brug informationerne om dem til at skabe stærkere relationer.
 

3. Del værdifuldt indhold
Skab interesse for jeres virksomhed, produkter og services ved at poste opslag, der skaber værdi for jeres kunder.

Det kræver ikke nødvendigvis, at du selv producerer lange artikler, men kan også være kurateret indhold, hvor du henviser til andres artikler og nyheder om emner inden for jeres branche. Så længe du hele tiden tænker på, hvad der er interessant for din målgruppe.

Jobopslag er selvfølgelig helt oplagt at poste på LinkedIn.

Brug den indbyggede statistik til at tjekke gennemslagskraften på dine opslag.
 

4. Brug visuelle elementer
Statistisk set er der flere besøgende, der klikker på profiler og opdateringer, når der er billeder på end uden. Selvom LinkedIn er en mere professionel platform end fx Facebook gælder ”Don’t tell it, show it” også her.

Brug derfor billeder, grafik og video, hvor det er muligt. Udnyt også LinkedIns samarbejde med SlideShare til at dele visuelle præsentationer.

Og ikke mindst: Vælg et coverbillede, der repræsenterer virksomhedens services eller produkter.
 

5. Skriv blogindlæg i Pulse
Enkeltpersoner kan publicere længere artikler på LinkedIn med funktionen Pulse, som man kan kalde en form for blogs.

Lad virksomhedens medarbejdere skrive indlæg og markere sig som vidensførende og meningsdannere på jeres forretningsområde. Det styrker virksomhedens autoritet og brand.
 

6. Motivér medarbejderne til at dele  (Employer branding)
En virksomhed skal kendes på sine medarbejdere. Hvis du kan motivere dem til at dele virksomhedens opslag, giver det ikke bare ekstra spredning af jeres indhold, men giver også et indtryk af loyalitet, som styrker virksomhedens troværdighed og brand.

Employer Branding kan komme til at fungere optimalt, hvis medarbejderne bliver taget med på råd.
 

7. Skab synergi med andre platforme
Jeres virksomhed er sikkert allerede på flere forskellige sociale medier. For at spare tid gælder det om at koordinere og skabe synergi mellem de forskellige platforme.

Nogle opslag skal produceres unikt til LinkedIn, andre skal genskrives eller vinkles, og i enkelte tilfælde kan du automatisere opslag og genbruge dem på tværs af alle jeres sociale medier.

Forskellige redskaber kan hjælpe dig med at holde overblikket over indlæggene.
 

8. Engager kunderne i relevante grupper
Engagerede og loyale kunder er de bedste ambassadører for jeres virksomhed. Du kan samle entusiastiske brugere ved at oprette og være moderator for LinkedIn-grupper omkring et emne, som din målgruppe synes er interessant.

På den måde skaber du tilhørsforhold og branding gennem kunderne, og du kan som den eneste ugentligt være i direkte mailkontakt med hele gruppen.
 

9. Lav et årshjul
Forberedelse og overblik er essentiel for at få succes på LinkedIn. Ikke mindst for at få indsatsen på LinkedIn til at spille sammen med den øvrige kommunikation i virksomheden.

Derfor: Lav et årshjul over begivenheder, der er relevante i forhold til jeres virksomhed, så du kan overskue og planlægge din indsats på LinkedIn fremadrettet.

Timeindsats pr. uge (sådan cirka):

LinkedIn vaskehal - gode råd til din virksomhedsprofil
Download diagrammet (PDF)
 

Få endnu mere ud af LinkedIn
På kurset "Brug LinkedIn strategisk" lærer du meget mere om funktionerne i LinkedIn.

Du arbejder praktisk med at toptune virksomhedens side. Og kommer blandt andet hjem med et fikst og færdigt årshjul.

Kategori:  Viden

Forfatter

Abelone Glahn
Journalist. Efter en karriere først i trykt presse, siden på DR, både radio og TV blev hun selvstændig i 1999 og har i dag speciale i onlinenetværk og sociale medier. Forfatter til bogen ”Dit virtuelle håndtryk – sådan netværker du på nettet.
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • School assignment where we had to interpret a song. I got Back to Black by Amy Winehouse! 
Model is @anastasijakiake 
#dmjx #portrait #photoshoot #blackandwhite
  • School assignment where we had to interpret a song. I got Back to Black by Amy Winehouse! 
Model is @anastasijakiake 
#dmjx #portrait #photoshoot #blackandwhite
  • School assignment where we had to interpret a song. I got Back to Black by Amy Winehouse! 
Model is @anastasijakiake 
#dmjx #portrait #photoshoot #blackandwhite
  • Har I det også sådan her idag? #dmjx #dmjxminuge @antonbestle
  • Redaktionen er i gang med sidste layoutweekend på dette semester. Her er forrådet. #Illustreretbunker #dmjx #kunklamenweekendafgangen
  • Der er en kat i min kaffe... #tokyo #akb48 #studietur #dmjx
  • Saturday's location: Carols by the Sea (Library, as the weather turned bad) #dmjx #semigtagebilleder #fotojournowannabe #praktik #prakkerliv #waiheke
  • Når man prøver at få styr på sit 1. Års projekt #dmjx #journalism #studying