Eksemplarisk adjunktforløb føder første nye DMJX-lektor

Merete Nilsson Koch har som første underviser på DMJX gennemført adjunktforløbet.
Se her, hvordan hun undervejs, på forbilledlig vis, har sat sin viden i spil – både på grunduddannelsen, i et nyudviklet videreuddannelsesforløb, som konsulent, med populærformidling til medie- og kommunikationsbranchen og som gæsteunderviser i Canada

Merete Nilsson Koch, lektor. Foto: Anders Hviid
af Dan Hansen d. 1.09.2017 i Viden

- Det er lidt som at æde en elefant. Man må tage en bid af gangen.

Sådan siger Merete Nilsson Koch om det 2-årige adjunktforløb, hun som første underviser på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, netop har gennemført.

- Med det mener jeg, at det er en stor mundfuld, men noget, alle kan klare, hvis ikke de bare ser det som en stor, uoverskuelig opgave, men som en mulighed. For mig har det været et spændende kompetenceløft, som har løbet over 2 år – hvor jeg har haft mulighed for at løfte mig fagligt og didaktisk. Jeg synes, det giver en enestående mulighed for at blive bedre inden for sit fag og for at kunne dyrke sig selv, forklarer underviseren fra Kommunikationsuddannelsen.

Ringe i vandet
Formålet med lektorkvalificeringen er blandt andet at styrke adjunktens viden, undervisning, færdigheder og kompetencer i forhold til forsknings- og udviklingsaktiviteter.

Alt det sket for Merete Nilsson Koch i forløbets 2 år, hvor hun – på mange niveauer - har ladet sin viden sprede sig som ringe i vandet til mange dele af DMJX og det omkringliggende samfund.

Her er en tidslinje med nedslag i de mest afgørende begivenheder og aktiviteter fra Meretes forløb:
 

September 2015 – adjunkturforløbet skydes i gang

Det overordnede emne er værdibaseret ledelse – med fokus på danske virksomheders værdier og hvordan de spreder værdierne ud i deres datterselskaber.
En stram plan for de næste 4 semestre lægges.
 

December 2015 - Publicerer sin undersøgelse om 5 C20-virksomheders kommunikation af værdier

Den obligatoriske forskning/udviklings-opgave tager afsæt i en undren over, hvordan man kommunikerer og implementerer værdier i internationale virksomheder, når der er langt mellem hovedkontor og de udenlandske afdelinger - og hvor der er kulturelle forskelle på medarbejdere rundt om i verden.

Undersøgelsen bygger på interview med kommunikationsansvarlige i Mærsk, Novo Nordisk, Danske Bank, FLSmidth og Chr. Hansen.

Undersøgelsen - som kan læses her neden for - udleder 10 gode råd til kommunikation af værdier.

 

Marts 2016 – populærformidlet artikel og medieomtale

Merete laver en populærvidenskabelig artikel om sin undersøgelse i samarbejde med DMJX’ kommunikationsafdeling.
Artiklen Gif’er og gode råd: Sådan bør virksomheder bruge værdier er en af årets storhittere i højskolens eksterne nyhedsbrev med 16.000 modtagere i medie- og kommunikationsbranchen.

Samtidig får undersøgelsen omtale i blandt andet Børsen.
 

September 2016 – seminar for kommunikationsbranchen om virksomhedsværdier

Merete udvikler i samarbejde med højskolens afdeling for Kurser og Videreuddannelse et seminar om værdikommunikation.

Målgruppen for dette heldagskursus var eksisterende diplomstuderende, som blev klogere på, hvordan man bedst kommunikerer ledelsesværdier – i offentlige og private virksomheder.


Omkring 80 kursister, som allerede var tilmeldt et diplomforløb på DMJX, deltog i seminaret. Gitte Skov tegnede denne sigende tegning, som blev brugt til at markedsføre begivenheden
 

November 2016 – udviklingsforløb om virksomhedsværdier i samarbejde med ekstern virksomhed

Under ovennævnte seminar stillede Merete sin viden gratis til rådighed for virksomheder med særlige udfordringer inden for kommunikation af virksomhedsværdier. Forbrændingsvirksomheden Refa på Lolland-Falster slog til og deltog i et udviklingsforløb, hvor Merete som konsulent afholdt to workshops for hhv. ledelsesgruppen og alle medarbejdere.
 

Efterår 2016 og forår 2017 – den nye viden implementeres i grundfagsundervisning i organisationsteori for BA-studerende på Kommunikationsuddannelsen

- Det har været vigtigt for mig, at mine studerende også får glæde af min undersøgelse, så jeg har inkorporeret den i min undervisning i organisationsteori, fortæller Merete Nilsson Koch.

 

Vinter/Forår 2017 – lektoranmodningen skrives

Merete sender familien på skiferie i uge 7 og kickstarter en intensiv skriveproces med at sammenfatte sin viden og de mange noter, hun har taget undervejs i forløbet.
Hun skriver de 40 sider færdigt i løbet af foråret og indsender sin anmodning inden sommerferien.

 

Forår 2017 - Staff-exchange i Canada, med henblik på at dele viden internationalt og at drage paralleller mellem Skandinavisk viden og international viden om virksomhedsværdier

- Jeg spurgte to universiteter i Canada, om de ville høre om resultaterne i en kulturel kontekst, og både University of Ottawa og Concordia University takkede ja. Jeg gav derfor en forelæsning på begge universiteter og mødte her studerende fra hele verden, som kunne bidrage til meget spændende dialog om sammenhængen mellem kultur, ledelse og kommunikation, fortæller Merete Nilsson Koch.


Merete, forrest th., i selskab med en af sine klasser i Canada
 

Forår 2017 – Bliver vejleder på diplomuddannelsen i kommunikation

- Denne aktivitet har som den eneste ikke noget med værdier at gøre.  Til gengæld har arbejdet med lektoranmodningen gjort mig skarp på behandling af kvalitative data, og det brugte jeg aktivt i min vejledning af de studerende, siger Merete Nilsson Koch.

 

Maj 2017 - Virksomhedskursus for Kurser og Videreuddannelse

Medunderviser på 2-dags-kursus om omdømme, profil og værdier for tillidsrepræsentanter i Ergo- og fysioterapeutforeningen
 

25. august 2017 – modtager positiv bedømmelse på lektoranmodningen

Merete får positivt svar på sin anmodning og må kalde sig lektor.
Hun er dermed den første adjunkt på DMJX, som afslutter et adjunkturforløb.

Kategori:  Viden

Forfatter

Dan Hansen
Presseansvarlig på DMJX. Journalist med sidefag i dansk. Skriver om kommunikation, medier, journalistik og sprog. Har tidligere arbejdet med videnskabsformidling, livsstilsjournalistik og som bladredaktør.
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • Fieness med @juliehoug 😛🧘🏼‍♀️#nårjuliegørhvadhungørbedst #fitnessworld #dmjx
  • I går fik vi en udleveret to tal i træ, 4 og 8. Med disse tal skulle vi lave en fake reklame for Revlons anti aging creme, hvor vi skulle forsøge at skjule alderen 48. Jeg har solgt min sjæl og lavet dette billede 👹😇 #dmjx
  • Object Liposuction
.
.
.
 #cinema4d #c4d #3d #maxon #maxon3d #design #photoshop #conceptart #octane #scifi #octanerender #render #abstract #digitalart #surreal #graphics #awesome #effects  #stroke #imagination #something_new #dailyrender #daily#sodern  #dmjx #id_dmjx #interactivedesign #intern @aforox_com @amcopenhagen
  • Object M
.
.
.
 #cinema4d #c4d #3d #maxon #maxon3d #design #photoshop #conceptart #octane #scifi #octanerender #render #abstract #digitalart #typographydesign #typographyart #surreal #graphics #awesome #effects #imagination #something_new #sodern #dailyrender #daily#dmjx #id_dmjx #interactivedesign #intern @aforox_com @amcopenhagen
  • Object A
.
.
.
 #cinema4d #c4d #3d #maxon #maxon3d #design #photoshop #conceptart #octane #scifi #octanerender #render #abstract #digitalart #typographydesign #typographyart #surreal #graphics #awesome #effects #imagination #something_new #sodern #dailyrender #daily #dmjx #id_dmjx #interactivedesign #intern @aforox_com @amcopenhagen
  • Keep up with us on all of our social media platforms at the play the game conference in Eindhoven 26-30th of Nov. We will be reporting from Sunday 
#PTG17 #dmjx #sportsjournalism
  • follow @onthegame17 on insta, twitter and facebook to follow us as we explore all things sports this november. and, of course, get more of me being a bad ass reporter. thnx byeeee 🏐 #dmjx #ptg2017
  • Mere Fie, mere fitness 🎥🎞🎬🏋🏼‍♀️ #tvm #dmjx #filmefilme #wuhu #nårdetfaktiskersjovtatlavelektier