Ding! Sådan bliver din idé bedre!

Det tager kun 20 minutter at gøre en god idé endnu bedre. Prøv at dinge dig til en langt bedre kvalitet. 

af Anders Lange d. 30.11.2016 i Viden
Hvorfor det hedder "Ding-metoden"? Det kommer vi til.
 
Her er opskriften:
 
1) Indkald tre-fire kolleger til kort møde – lov dem, at det max tager 20 minutter.
 
2) Placer kollegerne rundt om bordet - eller allerhelst: I en god sofa!
 
3) Nu pitcher du din idé. Er du journalist, kan det være temaet til søndagsudgaven. Er du kommunikatør, kan det være din plan for en kommende kampagne. Brug højst to minutter – helst kun ét minut.
 
4) Nu tager du din blok og din kuglepen og sætter dig på en stol med ryggen til kollegerne. Klar til at tage noter.
 
5) Kollegerne skyder løs –  inspireret af din idé – fra alle tænkelige og utænkelige vinkler. De byder ind med cases, kilder, storylines, vinkler, platforme, nye formater – hvad de overhovedet kan finde på.
 
6) HVIS dine kolleger begynder at køre i tomgang, så siger du højt: ”Ding!”  Det er tegn til de kloge hoveder i sofaen, at de må starte igen – ikke forfra, men fra et helt andet sted. Spild ikke tiden med at forklare dit ”Ding!" 
 
7) Når din blok er fyldt med ny inspiration, er der max gået 20 minutter.  Du siger tak for hjælpen. 
 
 
Metoden er kort og effektiv. Den skræller flinkeskolen af jeres brainstorming. Når du har ryggen til kollegerne, slipper de for din afslørende mimik, som sikkert indikerer, at deres input er de meste lamme, du nogensinde har hørt.  Du spilder heller ikke tid med at skulle forklare, hvorfor nogle af forslagene var ubrugelige.
 
Du skal nemlig ikke forsvare noget.
 
Du skal bare sige ”Ding!”
 
 
Metoden kan du afprøve i praksis på kurset ”Tænk Skævt – hver dag” 18.-20. januar 2017 i København.
 
Her møder du tillige skæve medietænkere, som Ekstra Bladets opinionsredaktør Mads Kastrup, DR-TV reporter Torben Schou, freelance kulturreporter Rune Fredensborg, Filmmagasinet EKKOs chefredaktør Claus Christensen – og du inviteres til uformel kaffekonversation med kreaktiv direktør for People's Press Jakob Kvist og Radio24Syvs direktør Mikael Bertelsen.
Kategori:  Viden

Forfatter

Anders Lange
Har siden 2007 undervist på og planlagt kurser for DMJX i ind- og udland og kommer fx lige fra et kursus om nye medier i New York. Har før det arbejdet som kulturreporter med særlig fokus på film, teater og rytmisk musik.
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram