Det kræver en webstrategi at møde den mobile udfordring

Omlægning til responsivt webdesign kræver en strategisk prioritering af budskaber og indhold. Webstrategien skal formuleres på baggrund af viden og fakta - ikke på mavefornemmelser og løse antagelser. 

Nils Ulrik Petersen
af Nils Ulrik Pedersen d. 22.04.2015 i Viden

Responsivt design er blevet standard
Mobilen er blevet førstevalg, og mobilbrugen vokser eksplosivt. Det samme gør udfordringerne for ejerne af hjemmesider.

”For stort set alle danske virksomheder og medier er mobilen den mest brændende platform. Det er fix it or die,” siger research manager for Google Nordic, Carsten Andreasen (Mediawatch 31.07.2014)

Rod og unødvendigt webindhold skal væk 
Udfordringerne med web på alle skærme er til at få øje på. Der er simpelthen ikke plads til at vise den samme mængde stof mobilt, og mangelfuldt indhold afsløres nådesløst på den lille mobilskærm. 

At få succes på mobilen kræver, at man nøje gennemgår tekster og indhold og får luget ud. 

Det er ikke ualmindeligt at skære mellem 30-80 procent af rod og unødvendigt indhold væk, når en hjemmeside overgår til responsivt web design.

Udvælgelse og prioritering af webindhold kræver strategi 
Udvælgelse, forenkling og prioritering af budskaber og indhold bør ske ud fra en strategi. Organisationen skal strategisk tage stilling til, hvad der er det vigtigste budskab og det vigtigste indhold.

Udfordringerne er for komplekse til, at man kan improvisere sig frem.

Derfor skal strategien formuleres på et solidt fundament af viden om brugernes behov og adfærd på flere forskellige platforme.

Webstrategien skal formuleres på baggrund af viden om:

  • Hvad er vores hjemmeside i dag? Du skal kende udgangspunktet for forandring, ellers kan du ikke vide hvor du skal sætte ind, eller dokumentere fremtidig udvikling. 
     
  • Hvem er vi og hvad vil vi? Hvad vil vi? Hvad er vores forretning? Det kan lyde banalt, men mange af de største udfordringer i strategiarbejdet ligger netop i identificere en fælles identitet og fælles mål.
     
  • Hvem er vores brugere? Hvad vil de have? Hvad ved I egentlig om jeres brugere? Hvem er vores kunder? Hvad er vores topindhold? Hvad vil du have?
     
  • Hvem er vores konkurrenter? Hvordan adskiller vi os fra dem? 

Nils Ulrik Pedersen – underviser på kurset Smart webstrategi

Kategori:  Viden

Forfatter

Nils Ulrik Pedersen
Indehaver af rådgivnings- og produktionsfirmaet Siteways Web Content Specialists. Opfinder af skriveproces til nettet i 9 trin og af webnyhedsformaterne 3X3X3, Pixi, Artikel og Multi.
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • Jeg har lavet en #praktikplads 🎉 Er en træt og glad #journalistinthemaking 👍 #ikkemerepanik #dmjx #journolife #prakker
  • I denne uge har vi organisationsteori, og i øjeblikket har vi om ledelse. I går havde vi besøg af en professor fra Canada, der holdte et oplæg om intern kommunikation. Men i dag har vi fri(!), og jeg bruger tiden på at høre Fleetwood Mac, spise snacks og læse lektierne til i morgen om strategier til forandring af organisationer📖 #DMJX #DMJXminuge @mrevereth
  • Crowdfunding - er det noget for dig?
Uanset om du har smidt penge efter frugt på Fejø, græsmælk i Thise eller bare synes, at crowdfunding er interessant, skal du følge med i et projekt, som jeg og to andre journaliststuderende er i gang med. Vi arbejder på at finde ud af, hvorfor folk støtter crowdfundingprojekter, og hvad de får ud af det.
Hvis du vil vide mere og følge med i projektet, skal du besøge vores side på Facebook: "Crowdfunding - fra forbruger til medbruger" ☺ 
#crowdfunding #crowdfundingdk #kickstarter #booomerang #booomerangdk #danmark #dmjx #journalist #journalistik #facebook #følgmed
  • Animation i after effects ~ postkort fra ID #dmjx #dmjxid1619
  • A shot from last night. Linh is wearing my tuxedo and a traditional japanese Sakiori Han Obi. #styledbyme #photography #asian #geisha #sakiori #han #obi #japanese #tuxedo #fashion #girl #dmjx
  • Animation af cirkel ~ 5 sek @ dmjx ⏺️#dmjx #dmjxid1619
  • Der sker ikke så meget spændende i disse dage. Lige nu handler det meste om at få skrevet vores bachelorprojekt, så vi forhåbentligt er færdiguddannet om under to måneder! 😄
  • Når jeg ikke sidder opstillet på en af skolens trapper eller er til undervisning, skriver jeg artikler om arkitektur for @iboligendk. Som en overspringshandling fra artikelskrivningen er her et æstetisk forsøg på at forevige det. I virkeligheden er skriveprocessen nok en del mere rodet og flyvsk end her præsenteret 📝 #DMJX #DMJXminuge @mrevereth