Det kræver en webstrategi at møde den mobile udfordring

Omlægning til responsivt webdesign kræver en strategisk prioritering af budskaber og indhold. Webstrategien skal formuleres på baggrund af viden og fakta - ikke på mavefornemmelser og løse antagelser. 

Nils Ulrik Petersen
af Nils Ulrik Pedersen d. 22.04.2015 i Viden

Responsivt design er blevet standard
Mobilen er blevet førstevalg, og mobilbrugen vokser eksplosivt. Det samme gør udfordringerne for ejerne af hjemmesider.

”For stort set alle danske virksomheder og medier er mobilen den mest brændende platform. Det er fix it or die,” siger research manager for Google Nordic, Carsten Andreasen (Mediawatch 31.07.2014)

Rod og unødvendigt webindhold skal væk 
Udfordringerne med web på alle skærme er til at få øje på. Der er simpelthen ikke plads til at vise den samme mængde stof mobilt, og mangelfuldt indhold afsløres nådesløst på den lille mobilskærm. 

At få succes på mobilen kræver, at man nøje gennemgår tekster og indhold og får luget ud. 

Det er ikke ualmindeligt at skære mellem 30-80 procent af rod og unødvendigt indhold væk, når en hjemmeside overgår til responsivt web design.

Udvælgelse og prioritering af webindhold kræver strategi 
Udvælgelse, forenkling og prioritering af budskaber og indhold bør ske ud fra en strategi. Organisationen skal strategisk tage stilling til, hvad der er det vigtigste budskab og det vigtigste indhold.

Udfordringerne er for komplekse til, at man kan improvisere sig frem.

Derfor skal strategien formuleres på et solidt fundament af viden om brugernes behov og adfærd på flere forskellige platforme.

Webstrategien skal formuleres på baggrund af viden om:

  • Hvad er vores hjemmeside i dag? Du skal kende udgangspunktet for forandring, ellers kan du ikke vide hvor du skal sætte ind, eller dokumentere fremtidig udvikling. 
     
  • Hvem er vi og hvad vil vi? Hvad vil vi? Hvad er vores forretning? Det kan lyde banalt, men mange af de største udfordringer i strategiarbejdet ligger netop i identificere en fælles identitet og fælles mål.
     
  • Hvem er vores brugere? Hvad vil de have? Hvad ved I egentlig om jeres brugere? Hvem er vores kunder? Hvad er vores topindhold? Hvad vil du have?
     
  • Hvem er vores konkurrenter? Hvordan adskiller vi os fra dem? 

Nils Ulrik Pedersen – underviser på kurset Smart webstrategi

Kategori:  Viden

Forfatter

Nils Ulrik Pedersen
Indehaver af rådgivnings- og produktionsfirmaet Siteways Web Content Specialists. Opfinder af skriveproces til nettet i 9 trin og af webnyhedsformaterne 3X3X3, Pixi, Artikel og Multi.
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • Verdens bedste rustur er ved at være forbi 💔 #såhyggeligt #såsjovt #dmjx #jegerhooked #nuerjegtræt #seriklelængeresådanud #førbillede
  • Verdens sejeste barhold er endelig blevet færdig med at rydde op efter KaJ-fest #kajgf #dmjx #kurtstrandbar #fredagsbaren #trættetyper #sendmeresovs
  • Presentation of innovation solution to the client 
_
#dmjx #dmjxx16 #addingvalue #technology
  • Presentation of three weeks of work on an innovation project. Client presentation
_
#dmjxx16 #dmjx #technology #addingvalue
  • Presentation time. 
_
#dmjxx16 #dmjx #addingvalue #technology
  • Presentation to the client. All groups had interesting concepts that improves the clients product with a way to connect with people baked in.
_
#dmjxx16 #dmjx #addingvalue
  • Presentation time. Groups are presenting their solution to the client. I loved that all groups improved the clients product in a big way. 
_
#dmjx #dmjxx16 #presentation #addingvalue #bringonthechange #usingtechnology #technology
  • Typisk Nakskov #dmjx #rustur