9 gode råd til at dække breaking news

Ny bog giver 80 anbefalinger til at styrke netmediernes etik på nettet. Her løfter de to forfattere sløret for de 9 anbefalinger, der handler om breaking news

Etik for journalister på nettet.
af Dan Hansen d. 4.09.2014 i Viden

Har nettet svækket mediernes etik? Ja, mener et stort flertal af journalisterne – også de, der selv arbejder med nettet. Netjournalistikken har en troværdighedskrise.

Den krise vil Jakob Albrecht og Andreas Marckmann Andreassen tage et opgør med i bogen "Etik for journalister på nettet", der udkommer på Forlaget Ajour 5. september.
"Etik for journalister på nettet" er den første bog, der samler de gode og de dårlige eksempler på netjournalistik fra hele verden og anviser den bedste vej frem.

Andreas Marckmann Andreassen er til daglig digital redaktør på Journalisten, og Jakob Albrecht er journalist samme sted. Over halvandet år har forfatterne mødt kilder i USA, Storbritannien, Sverige, Tyskland, Belgien og Danmark, de har interviewet over 70 journalister, redaktører og forskere, og de har lavet en undersøgelse af 5.000 nordiske journalisters eget syn på etikken på nettet.

I bogen giver de 80 konkrete anbefalinger til kolleger, der ligesom dem selv arbejder med journalistik på nettet. Bogens handler blandt om kliktal, kommentarfelter, hvordan man retter fejl på nettet og sociale medier og hvordan man verificerer brugerskabt indhold.

9 råd til dig, der arbejder på nettet
Et helt kapitel handler om, hvordan journalister kan dække breaking news. Det er ifølge forfatterne et af de bedste eksempler både på nettets største styrker og svagheder, når det kommer til presseetik.

- På avisen kunne vi nogle gange bruge 24 timer på at diskutere etikken bag en historie. På nettet måtte man vurdere det på sekunder, siger Geir Terje Ruud i bogen. Han har været chefredaktør på Ekstrabladet.dk og nyhedschef hos norske VG.

I bogen gennemgår forfatterne, hvordan netmediernes etik ved breaking news har udviklet sig over årene. De bringer også et såkaldt ”risikobarometer”, hvor du som journalist kan tjekke, hvor stor en risiko, du løber, inden du trykker ”Udgiv” på en breaking-artikel.

Hvert kapitel slutter med en række konkrete anbefalinger. Her er de 9 anbefalinger om breaking news.

1. Du bestemmer tempoet
Det er et vilkår på nyhedsmedier på nettet, at det ofte går stærkt. Men det skal ikke være platformen, der afgør, hvor hurtigt vi publicerer. Det gør vi.
 
2. Hvis du er i tvivl, så vent
Det kan godt være, du ikke kommer først, men læserne går mere op i, om du er troværdig og ikke begår alvorlige fejl.
 
3. Du er gatekeeper
Bare fordi et rygte cirkulerer pa Twitter, er det ikke nødvendigvis sandt – eller overhovedet værd at navne. Dine læsere forventer, at du filtrerer indholdet for dem.
 
4. Fortæl, hvad du ikke ved
Når nyheder publiceres og udvikler sig minut for minut, skal vi være åbne om, hvad vi ved, og især hvad vi ikke ved.
 
5. Bring modstridende oplysninger
Du skal ikke være bange for at bringe oplysninger fra troværdige kilder, selv om de peger i forskellige retninger.
 
6. Fortæl hvor du har historien fra
Journalister citerer tit hinanden på nettet. Sørg for at skrive klart, hvor du har dine oplysninger fra.
 
7. Vær forsigtig med anonyme kilder
Anonyme kilder er ansvarsfri. Hvis de tager fejl, hænger du på den.
 
8. Vend de etiske dilemmaer
Hvis du er i tvivl, så test din usikkerhed. Diskuter med en god kollega, meget gerne en, der tør være uenig.

9. Brug kollegalæsning
Lad vær med at publicere noget, uden at en kollega har læst det først. Enhver netredaktion bør have arbejdsgange for kollegalæsning.

"Etik for journalister på nettet" er på 176 sider og koster 241 kroner.

Bestil bogen hos Forlaget Ajour 

Læs bogens første kapitel på www.etiknet.dk

Hvis du ønsker at debattere bogen og etik på nettet, opfordrer forfatterne dig til at bruge hashtagget #etiknet på Twitter – så følger de med og svarer gerne på spørgsmål, ris og ros.


Jakob Albrecht (t.v.) er til daglig journalist på Journalisten, Andreas Marckmann Andreassen er digital redaktør samme sted. I forbindelse med bogen har de blandt andet interviewet over 70 journalister, redaktører og forskere og lavet en undersøgelse af 5.000 nordiske journalisters syn på etikken på nettet. Foto Les Kaner

Kategori:  Viden

Forfatter

Dan Hansen
Presseansvarlig på DMJX. Journalist med sidefag i dansk. Skriver om kommunikation, medier, journalistik og sprog. Har tidligere arbejdet med videnskabsformidling, livsstilsjournalistik og som bladredaktør.
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • Jeg bliver nødt til at dele et billede, Emma allerede har delt. Men prøv lige at se, hvor glade vi er. #sæk#dmjx#dmjxe16#dmjxrus
  • Sif 🌬 | #portrait #dmjx #hair
  • Luna and Bjørn, probably the loveliest couple I know. Part of my visual project at #dmjx #makingout #love #blackandwhite #kissing
  • Afprøvede ny teknik i går og tænkte på, hvor mentalt hårdt det er at studere med så mange dygtige smukke mennesker, så man må bare blive ved og knokle på 🌸✨ #dmjx #danmarksmedieogjournalisthøjskole #grafiskdesign #graphicdesign #illustrator #photoshop #justkeeptrying #amaliespens
  • Barsport var en fest #dengyldnefustage #konkurrencer #øløløl #trump #rednecks #teamryge #dejligemennesker #dmjx
  • Så kører toget #synopsis til afgangsprojekt i #diplomuddannelse i #socialmediamanagement er afleveret - målstreg i sigte efter tre års arbejde #diploma #efteruddannelse #DMJX
  • Photobooth fun 📸 #brussels #belgium #photo #photobooth #fun #friends #dmjx #blackwhite #travel #journolife
  • Team Trump er klar til den traditionsrige Barsport på @dmjx
#dmjx #dmjxrus #makedmjxgreatagain