5 gode råd: Farver i grafisk kommunikation

For at bruge farver som et værktøj i din grafiske kommunikation skal du være bevidst om, hvordan de kan bruges, og hvilke betydninger og associationer, de skaber. Kim Bjørn er grafisk designer og underviser på Akademiuddannelsen på DMJX. Han giver dig her 5 ting at tænke over i din brug af farver. 

af Kim Bjørn d. 5.01.2016 i Viden

Farver er et vigtigt værktøj i grafisk kommunikation, og før vi går til rådene, er det vigtigt at tænke over, hvad farver for eksempel kan bruges til:

  • Vejledning - Farver kan bruges pædagogisk til at fortælle brugere eller læsere, hvad der hører sammen, er forskelligt eller kan klikkes på. Farver som vejledning kan fx med fordel anvendes, hvis målgruppen taler forskellige sprog – fx i lufthavne og til trafik­skiltning
     
  • Identitet - Farver er en meget vigtig del af firmaer og produkters identitet. Læg fx mærke til, hvilke banker, der har hvilke farver – hvordan passer det til det billede, du har af dem?
     
  • Opmærksomhed - Visse farver er gode til at skabe opmærksomhed og tiltrække målgruppens blik. Det er især de skarpe, varme farver som rød, orange og gul. Flouriserende farver som neon-grøn eller magenta er også ret iøjnefaldende, men sjældent elegante.

Og det er faktisk afsæt for det første af de fem råd, der gælder uanset, hvilken type kommunikation, du er ved at lave..

1. Kend formålet
Det gælder sjældent om at vælge de farver, som du selv kan lide. Som udgangspunkt skal farverne passe til produktets eller virksomhedens identitet – eller være med til at skabe en bestemt stemning omkring denne.

2. Vælg baggrundsfarven først
Ofte vil der være mest af baggrundsfarven i et design. Hvis den vælges først, er der bedre mulighed for at tilpasse de andre farver efter den. Tænk altid over, hvor meget, du bruger af en farve.

3. Vælg lyshed før kulør
Fastlæg det generelle udtryk: Skal det være intenst, dynamisk og levende? Skal det virke lyst, pastelagtigt? Skal det virke dæmpet og tungt?

4. Brug få farver
Det er lettere at opnå farveharmoni gennem valget af én dominerende farve og supplerende farver, som underordner sig denne.

5. Vælg naturlige farver
Det gør ikke noget, at farvevalget er banalt og indlysende. Det handler om, hvad modtageren forventer - eller ikke forventer.

 

Jeg underviser i foråret på akademikurser i Kommunikationsdesign og Grafisk design til små skærme

Kategori:  Viden

Forfatter

Kim Bjørn
Designer, konsulent, forfatter og foredragsholder. Harmere end 20 års erfaring fra designbranchen – heraf over 8 år som digitaldesignchef på Ekstra Bladet.
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • God vind fremover, @designkmoe og @sabrinaspeiermann. Vi elsker jer. #dmjx
  • So silky and shiny
 #shinelikeadiamond #studio #weekday #dmjx #fashion #copenhagen
  • Anastasija 💎 #photooftheday #beauty #woman #portrait #fotografie #thoughtful #expression #dmjx #photography
  • Anastasija 💎 #photooftheday #beauty #woman #portrait #fotografie #thoughtful #expression #dmjx #photography
  • ❣ | #dmjx #blackandwhite #nude #hair #menstrualart
  • Ude i bølgen blå.. Slet ikke så koldt som jeg havde frygtet ! 🐟 Så mangler der "bare" speak til videoen..
#dmjx #swimbikerundk
  • Cykel rig #bike#bikerig#rig#sony#sonya7sii #tvm11#dmjx#copenhagen #københavn #filmmaker #daredevil
  • Et meget hvidt rum #dmjx #dmjxphoto #børsenfoto