5 gode råd: Farver i grafisk kommunikation

For at bruge farver som et værktøj i din grafiske kommunikation skal du være bevidst om, hvordan de kan bruges, og hvilke betydninger og associationer, de skaber. Kim Bjørn er grafisk designer og underviser på Akademiuddannelsen på DMJX. Han giver dig her 5 ting at tænke over i din brug af farver. 

af Kim Bjørn d. 5.01.2016 i Viden

Farver er et vigtigt værktøj i grafisk kommunikation, og før vi går til rådene, er det vigtigt at tænke over, hvad farver for eksempel kan bruges til:

  • Vejledning - Farver kan bruges pædagogisk til at fortælle brugere eller læsere, hvad der hører sammen, er forskelligt eller kan klikkes på. Farver som vejledning kan fx med fordel anvendes, hvis målgruppen taler forskellige sprog – fx i lufthavne og til trafik­skiltning
     
  • Identitet - Farver er en meget vigtig del af firmaer og produkters identitet. Læg fx mærke til, hvilke banker, der har hvilke farver – hvordan passer det til det billede, du har af dem?
     
  • Opmærksomhed - Visse farver er gode til at skabe opmærksomhed og tiltrække målgruppens blik. Det er især de skarpe, varme farver som rød, orange og gul. Flouriserende farver som neon-grøn eller magenta er også ret iøjnefaldende, men sjældent elegante.

Og det er faktisk afsæt for det første af de fem råd, der gælder uanset, hvilken type kommunikation, du er ved at lave..

1. Kend formålet
Det gælder sjældent om at vælge de farver, som du selv kan lide. Som udgangspunkt skal farverne passe til produktets eller virksomhedens identitet – eller være med til at skabe en bestemt stemning omkring denne.

2. Vælg baggrundsfarven først
Ofte vil der være mest af baggrundsfarven i et design. Hvis den vælges først, er der bedre mulighed for at tilpasse de andre farver efter den. Tænk altid over, hvor meget, du bruger af en farve.

3. Vælg lyshed før kulør
Fastlæg det generelle udtryk: Skal det være intenst, dynamisk og levende? Skal det virke lyst, pastelagtigt? Skal det virke dæmpet og tungt?

4. Brug få farver
Det er lettere at opnå farveharmoni gennem valget af én dominerende farve og supplerende farver, som underordner sig denne.

5. Vælg naturlige farver
Det gør ikke noget, at farvevalget er banalt og indlysende. Det handler om, hvad modtageren forventer - eller ikke forventer.

 

Jeg underviser i foråret på akademikurser i Kommunikationsdesign og Grafisk design til små skærme

Kategori:  Viden

Forfatter

Kim Bjørn
Designer, konsulent, forfatter og foredragsholder. Harmere end 20 års erfaring fra designbranchen – heraf over 8 år som digitaldesignchef på Ekstra Bladet.
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • Kommunikationsstudiner er de lækreste væsner i hele bunkeren ❤ #almostsober #pinklady #someoneisgoingcomando #pinkerdetnyesort #lækredamer #dmjx
  • En formand, en økonomisk næstformand, en kommunikationsrådgiver og en photobooth. Og så behøver vi vist ikke sige mere 📸 @hejfrakaj I er for awesome! #dmjx #kaj #medieliv #dj #dms #kajgf #photoshoot
  • Jojo, det var da fedt nok at blive optaget på Journalisthøjskolen. Praktik var også ok. MEN de her damer - de er yndlings! 💥😻👏🏼💋 #Dmjx #Kaj #nice #yndlings #kommunikation #lørdag #øl
  • Tillykke til en ny flot bestyrelse - og et nyt formandsskab i @hejfrakaj 💪🏻Emil, der her bliver løftet af pigerne, er eneste hane i hønsegården. Vi kan godt forstå, at han ser glad ud 🎉 #mediestuderende #dms #dj #medieliv #kaj #dmjx
  • Som interaktiv designer arbejder man meget i den digitale verden. Det kan være alt fra programmering til motion graphics og i øjeblikket for mig personligt meget 3D animation. Men for mig startede det hele med doodles i mine folkeskolebøger, og jeg har stadig en kæmpe passion for at tegne og male. Her er nogle eksempler på, hvad jeg har lavet gennem tiden👀@caroline.kjellberg #dmjxminuge #dmjx #interactivedesign @interaktivt
  • So far from God (2007). Every Year around 400.000 Mexicans are leaving their homes in Mexico and heading for USA, crossing legal or illegal.

Especially in the rural areas most of those who leave are men. They leave hoping that a job in the USA can help the families back home to gain better living condition. And even though most of them are returning with money the dream of USA is not without consequences: Women and children are left in periods up to several years dealing with the risk that the man may choose to stay in USA or disappear in the dangerous desert crossing the border.

It is said that between 11 and 12 million Mexicans are working in the USA.

The Mexicans have a saying; Poor Mexico, So far from God, so close to USA #dmjxphoto25 #dmjx @nimsnans
  • So far from God (2007). Every Year around 400.000 Mexicans are leaving their homes in Mexico and heading for USA, crossing legal or illegal.

Especially in the rural areas most of those who leave are men. They leave hoping that a job in the USA can help the families back home to gain better living condition. And even though most of them are returning with money the dream of USA is not without consequences: Women and children are left in periods up to several years dealing with the risk that the man may choose to stay in USA or disappear in the dangerous desert crossing the border.

It is said that between 11 and 12 million Mexicans are working in the USA.

The Mexicans have a saying; Poor Mexico, So far from God, so close to USA #dmjx #dmjxphoto25 @nimsnans
  • KaJ er klar! 🐸🐸🐸
#KaJ #Kajgf #gf2017 #dmjx