3 tips til dig, der designer foldere og brochurer

Underviser Kim Bjørn giver dig her tre tips til, hvordan du kan understøtte budskabet med din folders fysiske format, kommunikere med bagsiden og sikre, at budskabet når frem til modtageren

af Kim Bjørn d. 25.08.2016 i Viden

Forskellige medier - forskellige principper
Når du designer foldere og brochurer, er der nogle helt specifikke ting, du skal medtænke i din designproces. Kim Bjørn underviser på kurset Kommunikationsdesign. Han giver her tre tips til dig, der designer foldere og brochurer.

1. Bagsiden er også en forside
Din brochure vil ofte ligge i et miljø, du ikke kan kontrollere. Så den kan nemt komme til at ligge pænt og nydeligt med forsiden opad – eller med bagsiden opad. Derfor bør du aldrig tænke, at bagsiden blot skal være en enkel afslutning på folderen med logo og adresse.

En tom bagside kommunikerer ingenting. Brug pladsen – og muligheden – til at fange den potentielle læser/kunde, og være mindre designer og lidt mere sælger. Det betaler sig i længden – og kan godt blive ”pænt”.

2. Fra kedeligt format til spændende falsning
Når du designer foldere og brochurer, har du mulighed for at forene form, funktion og æstetik i en god oplevelse for modtageren. Det visuelle design bør hænge sammen med det fysiske design af folderen. 

Forskellige falsninger kan forvandle et kedeligt A standardformat, til en færdig folder, som kan skille sig mere ud, fange læseren eller blot være mere praktisk. Du skal selvfølgelig altid overveje, om folderen/brochuren skal passe i en konvolut eller til andet materiale.

Det færdigfalsede format og den måde, folderen åbnes, kan også være med til at understøtte budskabet: fx en legende udstansning, en fornem port-fals eller en zigzag fals, der signalerer ”et væld af muligheder”.

3. Tænk over flowet – men forvent ikke det følges
Hvis ikke du har gjort dig nogle overvejelser om, hvordan læseren skal ledes gennem tryksagen, bliver slutresultatet sandsynligvis ret kaotisk. Det er dig som designer, der skal tænke over, hvordan og i hvilken rækkefølge du vil aflevere dine budskaber.

Sørg for at lave et godt flow gennem tryksagen – evt. ved at bruge den gode gamle AIDA-model: Først fange opmærksomheden fx på for-/bagsiden (Attention), dernæst gøre læseren interesseret via relevant tekst og illustration (Interest), derefter sørge for at fremhæve produktfordele via farver, fotos og tekst/bulletpoints, således at modtageren bare MÅ have den støvsuger/deltage på den konference/købe den cykel/besøge det museum (osv. – you get the point) (Desire).

Det sidste A står for Action – at du giver modtageren/læseren mulighed for at handle på informationen – dvs. skriver, hvor det kan købes, eller hvor man kan søge mere information. Det kan være alt fra et telefonnummer til en kupon, der kan rives af og sendes.

Kim Bjørn underviser på kurset Kommunikationsdesign, hvor du lærer designprincipper, regler og kutymer for det enkelte medieprodukt at kende. Du får koncentrerede oplæg fra erfarne designere, som giver dig en indføring i de særlige forhold, som knytter sig til de enkelte opgavetyper og du får anvisninger på, hvor du kan søge mere viden. På kurset kan du dygtiggøre dig inden for dine vante opgavetyper - og blive udfordret på opgavetyper, du måske ikke er så rutineret i. 

 

Kategori:  Viden

Forfatter

Kim Bjørn
Designer, konsulent, forfatter og foredragsholder. Harmere end 20 års erfaring fra designbranchen – heraf over 8 år som digitaldesignchef på Ekstra Bladet.
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • På jagt efter den gode historie (og ænder) ⚓️ #andejagt #DMJX
  • På trappen til fredagsbaren på @dmjx i Aarhus, hvor mine forældre mødte hinanden for over 20 år siden. Og gudskelov for det 👨‍👩‍👧💜 @lisewestphal @rasemborg #dmjx #kajgf #aarhus #love #tb
  • Verdens bedste rustur er ved at være forbi 💔 #såhyggeligt #såsjovt #dmjx #jegerhooked #nuerjegtræt #seriklelængeresådanud #førbillede
  • Verdens sejeste barhold er endelig blevet færdig med at rydde op efter KaJ-fest #kajgf #dmjx #kurtstrandbar #fredagsbaren #trættetyper #sendmeresøvn #sidstemandlukkerogslukker
  • Presentation of innovation solution to the client 
_
#dmjx #dmjxx16 #addingvalue #technology
  • Presentation of three weeks of work on an innovation project. Client presentation
_
#dmjxx16 #dmjx #technology #addingvalue
  • Presentation time. 
_
#dmjxx16 #dmjx #addingvalue #technology
  • Presentation to the client. All groups had interesting concepts that improves the clients product with a way to connect with people baked in.
_
#dmjxx16 #dmjx #addingvalue