3 gode råd fra journalisten til kommunikatøren: Sådan undgår du, at dine pressemeddelelser ender i papirkurven

Læs her, hvordan du med række enkle greb kan lære at vinkle og formidle dit budskab lige så enkelt og effektivt som journalister.

af Helle Tougaard Andersen d. 20.06.2016 i Viden
  1. Find det rette budskab
    Direktøren fylder rundt, og kommunikationsafdelingen ser en anledning til at få lidt omtale i medierne. Men en rund fødselsdag er sjældent nok til at få journalister til at fabrikere en historie.  Der skal mere til. Led efter det nye, det usædvanlige eller det, der også kunne være spændende at høre om for folk udenfor organisationen. Hvad enten det er et nyt produkt på hylderne, en særlig opfindelse eller måske et anderledes og overraskende samarbejde.
     
  2. Sæt dig ind i modtagerens virkelighed
    Som kommunikatør gælder det om at vide, hvornår på dagen eller ugen det er bedst at kontakte en journalist. Journalister er et fortravlet folkefærd med mange deadlines, og ringer du en halv time efter dagens redaktionsmøde, 10 minutter i deadline eller midt i en større produktion op til en weekend, skal du ikke blive overrasket, hvis ”the gentle(wo)man of the press” er alt andet end venlig og imødekommende. Undersøg, hvornår de enkelte journalister er mest tilgængelige og måske ligefrem sidder og mangler en nyhed, de kan præsentere på et redaktionsmøde.
     
  3. Fortæl historien
    Selv om du som kommunikatør har fundet en spændende sag, og det er lykkes dig at fange journalisten på det rette tidspunkt, nytter det ingenting, hvis dit budskab er uklart og svært at forstå. Skær historien til, så du fortæller det vigtigste først, og illustrer gerne pointen med et konkret billede eller beskrivelse. Smør aldrig tykt på, udelad selvroserne og vælg udsagnsord, der skaber handling.

Helle Tougaard, der giver disse tre råd til kommunikatører underviser på kurset Journalistik for kommunikatører”, hvor du kan få nogen af journalistens værktøjer til at vinkle og skrive bedre. 

Kategori:  Viden

Forfatter

Helle Tougaard Andersen
Journalist og underviser på Kommunikationsuddannelsen på DMJX. Har over 20 års erfaring fra dagbladsbranchen og har i en årrække undervist andre end journalister i journalistisk metode.
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • God vind fremover, @designkmoe og @sabrinaspeiermann. Vi elsker jer. #dmjx
  • So silky and shiny
 #shinelikeadiamond #studio #weekday #dmjx #fashion #copenhagen
  • Anastasija 💎 #photooftheday #beauty #woman #portrait #fotografie #thoughtful #expression #dmjx #photography
  • Anastasija 💎 #photooftheday #beauty #woman #portrait #fotografie #thoughtful #expression #dmjx #photography
  • ❣ | #dmjx #blackandwhite #nude #hair #menstrualart
  • Ude i bølgen blå.. Slet ikke så koldt som jeg havde frygtet ! 🐟 Så mangler der "bare" speak til videoen..
#dmjx #swimbikerundk
  • Cykel rig #bike#bikerig#rig#sony#sonya7sii #tvm11#dmjx#copenhagen #københavn #filmmaker #daredevil
  • Et meget hvidt rum #dmjx #dmjxphoto #børsenfoto