11 klassiske fejl, der gør dig til en dårlig medietræner

Krummede du tæer sidst, din leder holdt en tale for medarbejderne eller var i tv? Ret dem ud, og vend blikket indad. For måske er din egen rådgivning – eller manglen på samme – skyld i hans dårlige performance? Her er i ord og giffer de 11 største bommerter, du laver, når du medie- og budskabstræner en chef eller kollega

af Dan Hansen d. 24.08.2016 i Viden

Holder du vejret, hver gang direktøren er i rampelyset?

Så er det enten, fordi han er et håbløst tilfælde, eller fordi du ikke har gjort dit arbejde som medie- og budskabstræner godt nok. Og sandsynligheden for at pilen peger på dig selv er overhængende stor.

Sammen med strategisk rådgiver, Anne Katrine Lund, som i efteråret er en af kursuslederne på kurset ’Professionel medietræner’, har vi set nærmere på de mest almindelige fejl, du begår i rådgivningen. I eksemplet er brugt virksomhedens topleder.
 

1. Du taler ham efter munden

Det er så rart at være enige. Desuden har chefen klaret den slags masser af gange og har ikke særlig meget tid eller lyst til at tale mere om det. Der er tit både varm luft og lidt vrøvl imellem det, han siger. Men du tager ikke konflikten. Det er jo trods alt chefen, du har med at gøre. Du krydser fingre for, at han klarer sin optræden alligevel.
 

2. Du sender chefen nøgen i byen

Du har ikke gjort forarbejdet grundigt nok. Ikke sat dig godt nok ind i sagen. Ikke overvejet, hvad modpartens interesser og dagsorden er eller perspektiverne til tidligere sager og andre tendenser i omverdenen. Du tror ikke, der er spørgsmål, som kan komme bag på jer. Men det er der. Og selv om det er chefen, der bliver taget med bukserne nede, kan det meget vel være din røv, som kommer til at svie.
 

3. Du stoler ikke på egne evner

Alle kan da kommunikere. Chefen har kunnet, siden han var 2 og behøver ikke din hjælp.
Inderst inde ved du godt, at du har faglige redskaber og argumenter, som kan gøre en forskel. Men i stedet for at tage din rådgiverjakke på og polstre den med faglige værktøjer bliver du den søde pamflet-pige fra kommunikationsafdelingen og nikker løs til hans plan.

 

4. Du lukker af for det skarpe blik ude fra

Du er lige så optaget af sagen som chefen. Alle må da kunne forstå, hvorfor den er vigtig. Du lader chefen beholde skyklapperne på og ifører dig selv et sæt. I ved lige, hvordan den skal serveres. Men faren for, at kommunikationen bliver indforstået og navlepillende, er stor. Det gode budskab drukner, og I lukker folk ude i stedet for ind.

 

5. Du tror, den kan køres hjem på rutinen

Du slår autopiloten til. Du ved jo, hvad der bliver spurgt om, og hvad I vil svare. Det går aldrig galt. Heller ikke denne gang. Derfor bliver du lidt for uengageret, og I snakker kun overfladisk om emnet og budskaberne.

 

6. Du når ikke om bag lederens skjold af æresfølelse

Chefen synes selv, han er en fremragende kommunikatør. Han er måske dobbelt så gammel som dig og i hvert fald tre gange så erfaren. Der er ikke nogen situation, der kommer bag på ham. Og den grønskolling af en interviewer skal han nok give svar på tiltale. I øvrigt har lederen en god sag, da hele miseren beror på misforståelser.
Alle dine alarmklokker ringer, men du vil ikke insistere overfor chefen eller skabe en pinlig situation – og forpasser derfor at trænge igennem.

 

7. Du holder dig til teknisk sparring

Din rådgivning handler alt for lidt om indhold. I stedet ævler du løs om kropssprog og troværdighed. Håret skal sidde, øh’erne skal sløjfes. Og konens hjemmestrikkede julesweater må blive hjemme i skabet. I glemmer at fokusere på det, som er sagens kerne.
 

8. I danser om den varme grød

I snakker for overordnet og kommer ikke dybt nok ned i sagens kerne. Måske er emnet ubehageligt. Eller sagen uoverskuelig.
Men det nytter ikke. Hvis du ikke sætter det første stød ind, er chefens parader nede, når det endelige slag skal slås. 

 

9. I tænker på egne behov - og glemmer modtagerne

I har jeres egen dagsorden og budskab. I fokuserer ikke på, hvad journalisten vil spørge om, eller hvad der optager medarbejderne. I stedet leverer direktøren kun dét svar på spørgsmålene, som I har aftalt og trænet på forhånd. Når seancen er slut, er han godt tilfreds med at have leveret sin pointe. Men det matchede ikke situationen - og beskueren er frustreret, og situationen er forværret.

 

10. Du siger: ”Godt gået”

Du er tilfreds med din rådgivning. Men chefens performance ramte mildest talt uden for skiven. Alligevel stiller du dig i rækken af medarbejdere, som dunker ham i ryggen bagefter. Negativ kritik og forbedringsforslag ødelægger den hyggelige stemning. Men desværre også chefens mulighed for at gøre det bedre næste gang.

 

11. Du skammer dig over jeres performance og dropper evalueringen

Uha, det gik sgu ikke for godt. Og så lige i prime time. Du ved, du har et medansvar. Et stort et. Men hvorfor lade chefen få samme tanke ved at pille i årsagerne til hans dårlige performance? Næh det er nok bedst at lade den gå i glemmebogen. Med mindre altså, du har en ambition om at det skal gå bedre næste gang.

-------------------------------------

Du kan sikkert genkende et sted mellem 1 og 11 af disse situationer.

På kurset 'Professionel medietræner' får du værktøjer til at arbejde effektivt og konstruktivt med både budskaber og afsender.

Anne Katrine Lund underviser sammen med kommunikationsrådgiver Sascha Amarasinha.

Læs mere om Professionel medietræner her

Kategori:  Viden

Forfatter

Dan Hansen
Presseansvarlig på DMJX. Journalist med sidefag i dansk. Skriver om kommunikation, medier, journalistik og sprog. Har tidligere arbejdet med videnskabsformidling, livsstilsjournalistik og som bladredaktør.
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • Photobooth fun 📸 #brussels #belgium #photo #photobooth #fun #friends #dmjx #blackwhite #travel #journolife
  • Team Trump er klar til den traditionsrige Barsport på @dmjx
#dmjx #dmjxrus #makedmjxgreatagain
  • #denmark #danemark #dinamarca #aarhus #DMJX #aarhus2017 #visitaarhus #aarhusguide  #explore #guide #instatraveling #igersdenmark #igersaarhus #kirstenkkester #storytelling #travel #traveling #travelgram #cold #night #solitude #silence #ig_captures #master_shots #livefolk #streetphotography #streetphoto #follow #followme #photooftheday
  • favorit sted 🌴 #dmjx #oldskool
  • Friday on top #dmjx #design #graphic #illustration #sketch #croquis #drawing
  • magasinlayout 🍿💯 #dmjx #yndlingsopgave
  • Journalistspire 📽👍 #dmjx
  • ⚪️⚫️#portrait #beautiful @nathalieprieme #swing #london #zebrastripes #canon #dmjx