Valgkampen i medierne handler ikke om politik (valg-klumme)

Valget handler i medierne i stigende grad om ”rød og blå” og om ”ham eller hende”. Også selv om befolkningen er trætte af det. Indtil videre har Helles kampagnestab været bedst til at udnytte denne personificering, mener valgekspert, Jakob Linaa Jensen fra DMJX

Jakob Linaa Jensen.
af Jakob Linaa Jensen d. 3.06.2016 i Holdninger

I  min barndom, som trods alt ikke er så mange år siden, handlede en valgkamp om politik mere end om politikere. Medierne fokuserede på og interviewede politikere fra mange forskellige partier, og man diskuterede mulige politiske konstellationer efter et valg.

Siden midt i 1990erne er valgkampe og ikke mindst mediernes fokus blevet langt mere endimensionelt. Man fokuserer i dag i meget høj grad på modsætningen mellem “rød blok” og “blå blok” og mindre på uenigheder inden for blokkene. Man fokuserer ensidigt på partilederne, ikke mindst statsministerkandidaterne.

Journalister vil måske hævde, at de følger befolkningens fokus, men undersøgelser viser, at de fleste vælgere er trætte af denne forsimpling, ikke mindst af den ensidige personfokusering, der har præget mediernes dækning siden det famøse “præsidentvalg” i 1998 mellem Poul Nyrup og Uffe Ellemann, hvor TV-debatter var præget af boksekampstemning og gensidige buhråb fra de politiske ungdomsorganisationer, udkommanderet til lejligheden.

Læs flere klummer om Folketingsvalg 2015

Den nærværende valgkamp er ikke nogen undtagelse fra denne tendens. Medierne har for længst udskreget det til et slag mellem Helle og Lars, mellem Thorning og Løkke, og al opmærksomhed synes at samle sig om de to og styrkeforholdet mellem rød og blå blok, som om det var en sportsbegivenhed, man kan spille på.

Helle Thorning-Schmidt og hendes kampagnestab har indtil videre været bedst til at udnytte denne personfiksering, idet de siden nytårstalen dygtigt har forsøgt at opbygge statsministerens persona og udstille Lars Løkke Rasmussen som ødsel og utroværdig, med flittige referencer til hans tidligere bilagssager. I valgkampens første dage er taktikken blevet forstærket, godt hjulpet på vej af et par mindre heldige eksempler fra Lars Løkke Rasmussen.

Den socialdemokratiske satsning er altså lykkedes, for så vidt man kan stole på meningsmålingerne, som indikerer, at en håbløs udgangsposition er vekslet til stort set dødt løb mellem “blokkene”.

Om den skarpe personfiksering fortsætter, og om den får den afgørende betydning for valgets udfald, ved vi sent om aftenen den 18. juni.

------

Jakob Linaa Jensen, og en række øvrige ansatte fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, blogger under valgkampen - og stiller sig i øvrigt til rådighed for pressen med ekspertise inden for politik, retorik, økonomi, taktik m.m.

Se listen over højskolens valgeksperter

Kategori:  Holdninger

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • Jeg har lavet en #praktikplads 🎉 Er en træt og glad #journalistinthemaking 👍 #ikkemerepanik #dmjx #journolife #prakker
  • I denne uge har vi organisationsteori, og i øjeblikket har vi om ledelse. I går havde vi besøg af en professor fra Canada, der holdte et oplæg om intern kommunikation. Men i dag har vi fri(!), og jeg bruger tiden på at høre Fleetwood Mac, spise snacks og læse lektierne til i morgen om strategier til forandring af organisationer📖 #DMJX #DMJXminuge @mrevereth
  • Crowdfunding - er det noget for dig?
Uanset om du har smidt penge efter frugt på Fejø, græsmælk i Thise eller bare synes, at crowdfunding er interessant, skal du følge med i et projekt, som jeg og to andre journaliststuderende er i gang med. Vi arbejder på at finde ud af, hvorfor folk støtter crowdfundingprojekter, og hvad de får ud af det.
Hvis du vil vide mere og følge med i projektet, skal du besøge vores side på Facebook: "Crowdfunding - fra forbruger til medbruger" ☺ 
#crowdfunding #crowdfundingdk #kickstarter #booomerang #booomerangdk #danmark #dmjx #journalist #journalistik #facebook #følgmed
  • Animation i after effects ~ postkort fra ID #dmjx #dmjxid1619
  • A shot from last night. Linh is wearing my tuxedo and a traditional japanese Sakiori Han Obi. #styledbyme #photography #asian #geisha #sakiori #han #obi #japanese #tuxedo #fashion #girl #dmjx
  • Animation af cirkel ~ 5 sek @ dmjx ⏺️#dmjx #dmjxid1619
  • Der sker ikke så meget spændende i disse dage. Lige nu handler det meste om at få skrevet vores bachelorprojekt, så vi forhåbentligt er færdiguddannet om under to måneder! 😄
  • Når jeg ikke sidder opstillet på en af skolens trapper eller er til undervisning, skriver jeg artikler om arkitektur for @iboligendk. Som en overspringshandling fra artikelskrivningen er her et æstetisk forsøg på at forevige det. I virkeligheden er skriveprocessen nok en del mere rodet og flyvsk end her præsenteret 📝 #DMJX #DMJXminuge @mrevereth