Valgkampen i medierne handler ikke om politik (valg-klumme)

Valget handler i medierne i stigende grad om ”rød og blå” og om ”ham eller hende”. Også selv om befolkningen er trætte af det. Indtil videre har Helles kampagnestab været bedst til at udnytte denne personificering, mener valgekspert, Jakob Linaa Jensen fra DMJX

Jakob Linaa Jensen.
af Jakob Linaa Jensen d. 3.06.2016 i Holdninger

I  min barndom, som trods alt ikke er så mange år siden, handlede en valgkamp om politik mere end om politikere. Medierne fokuserede på og interviewede politikere fra mange forskellige partier, og man diskuterede mulige politiske konstellationer efter et valg.

Siden midt i 1990erne er valgkampe og ikke mindst mediernes fokus blevet langt mere endimensionelt. Man fokuserer i dag i meget høj grad på modsætningen mellem “rød blok” og “blå blok” og mindre på uenigheder inden for blokkene. Man fokuserer ensidigt på partilederne, ikke mindst statsministerkandidaterne.

Journalister vil måske hævde, at de følger befolkningens fokus, men undersøgelser viser, at de fleste vælgere er trætte af denne forsimpling, ikke mindst af den ensidige personfokusering, der har præget mediernes dækning siden det famøse “præsidentvalg” i 1998 mellem Poul Nyrup og Uffe Ellemann, hvor TV-debatter var præget af boksekampstemning og gensidige buhråb fra de politiske ungdomsorganisationer, udkommanderet til lejligheden.

Læs flere klummer om Folketingsvalg 2015

Den nærværende valgkamp er ikke nogen undtagelse fra denne tendens. Medierne har for længst udskreget det til et slag mellem Helle og Lars, mellem Thorning og Løkke, og al opmærksomhed synes at samle sig om de to og styrkeforholdet mellem rød og blå blok, som om det var en sportsbegivenhed, man kan spille på.

Helle Thorning-Schmidt og hendes kampagnestab har indtil videre været bedst til at udnytte denne personfiksering, idet de siden nytårstalen dygtigt har forsøgt at opbygge statsministerens persona og udstille Lars Løkke Rasmussen som ødsel og utroværdig, med flittige referencer til hans tidligere bilagssager. I valgkampens første dage er taktikken blevet forstærket, godt hjulpet på vej af et par mindre heldige eksempler fra Lars Løkke Rasmussen.

Den socialdemokratiske satsning er altså lykkedes, for så vidt man kan stole på meningsmålingerne, som indikerer, at en håbløs udgangsposition er vekslet til stort set dødt løb mellem “blokkene”.

Om den skarpe personfiksering fortsætter, og om den får den afgørende betydning for valgets udfald, ved vi sent om aftenen den 18. juni.

------

Jakob Linaa Jensen, og en række øvrige ansatte fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, blogger under valgkampen - og stiller sig i øvrigt til rådighed for pressen med ekspertise inden for politik, retorik, økonomi, taktik m.m.

Se listen over højskolens valgeksperter

Kategori:  Holdninger

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • Louise🌹
.
.
#prakkerliv #dmjx #dmjxphoto #portrait #photooftheday #politiken #red
  • Min onsdag var en fornøjelse. Min favoritkvinde kom forbi med kage og brød. Hun var glad, for hendes yngste afkom er stadig i live og har mere sul på kroppen end længe #dmjx #denfjerdestatsmagt #morsdreng #briancon
  • We were caught in the rain, but it's ok, cause we got some cool photos ☔
  • Football goals at Ipanema Beach. #rio #football #football_brazil #soccergoals #praiadeipanema #ipanemabeach #night #greenlandphoto #green #leica #dmjxphoto #dmjx #leicamp240 #leicam240 #travel #brasil #brazil #leicabrasil #landscapephotography #beachscape @christiansolbeck
  • A star caught at birth, beyond the fabric of time.
  • Fra burhøns til burgris - og Lukas Grahaam 🐣🐷 På kommunikationsuddannelsen skal vi i praktik to gange af seks måneder. I foråret var jeg hos @dyrenesbeskyttelse, hvor jeg lavede kampagner og meget andet. Især én kampagne fik nationalt fokus, da vi forsøgte at rebrande den konventionelle gris som #burgris - en betegnelse, som drager paralleler til burhøns' elendige forhold, som desværre også gør sig gældende for mange af de danske grise. Det var vildt spændende at lave strategien og udførslen af kampagnen - og endnu federe at den havde så stor succes med 33.000 underskrifter, ministersamråd og senest da Lukas Graham af egen vilje blandede sig markant i debatten 🐷🎉 Jeg kan klart anbefale at søge praktik hos en NGO, hvor det er den gode sag, og ikke finansielle interesser, der er i fokus 🖒 #dmjx #dmjxminuge @danielhjepsen
  • Fis og ballade 💥💨 Jeg har haft fornøjelsen af at være rusvært/tutor alle tre år på uddannelsen, de sidste to år som formand - og det har været en kæmpe succes! Jeg ku' sige, at jeg har gjort det for at lære 157 potentielt kommende kollegaer at kende, udvide mit netværk og bla bla,  men i virkeligheden har jeg bare gjort det for at danse solen tynd, ha' det sjovt og give de nye nogle fede oplevelser - det har jeg selv haft, især takket være mine 13 dejlige medrusværter! 🎉❤ ...desværre blev vores gruppebillede ødelagt, da for meget alkohol åbenbart går lige i tarmene 😬😷 #dmjx #dmjxminuge #forlækkertiluni @danielhjepsen
  • Watch This Face by @sebastiantthorsted