Tilbageblik: Tre arrangementer - Et par håndfulde indsigter og tips

Med tre arrangementer på godt en uge satte DMJX fokus på (dele af) journalistikkens fremtid. Men hvad lærte vi egentlig?

Fremtidens journalistik er visuel, fortalte Alan Smith fra Financial Times
af Martin Rask Pedersen d. 25.03.2018 i Historier

Nadia Nikolajeva, digital chef på TV MIDTVEST. Tobias Heede Niebuhr, SoMe-redaktør på Århus Stiftstidende. Alan Smith, chef for datavisualisering på Financial Times i London. Ole Munk, designchef på Kristeligt Dagblad og konsulent. Peter Blæsild, digital udvikler på TV2 Lorry. Og Lars Østergaard, Social Media Strategist & Content Advisor ved Kræftens Bekæmpelse.

I løbet af godt en uge delte disse seks superinteressante og vidende mennesker ud af deres viden og indsigt ved tre arrangementer i regi af DMJX. Og vi har forsøgt at koge alt dette ned til en god håndfuld indsigter inden for de tre arrangementers overskrifter:

  1. Tør du slå op med Facebook?
  2. Fremtidens journalistik er visuel
  3. Facebook Live og livevideo – hvornår, hvorfor og til hvem?

Før vi når til det skal der dog lyde en tak til KONPA for at støtte arrangementet med Alan Smith og Ole Munk,  Aarhus Stiftstidende og DONA for samarbejdet om arrangementet med Nadia Nikolajeva og Tobias Heede Niebuhr samt Bolius og DONA for samarbejdet om arrangementet med Peter Blæsild og Lars Østergaard.

Sats på platforme, hvor du har indflydelse - Nadia Nikolajeva, TV MIDTVEST

I januar 2018 holdt TV MIDTVEST 14 dages cølibat fra Facebook for at undersøge, hvordan det ville påvirke trafik, redaktionelle beslutninger osv. Og en af de umiddelbare konklusioner var ifølge digital chef Nadia Nikolajeva:

”Vi skal satse på de platforme, hvor vi har indflydelse.”

Eksperimentet viste, at brugere, der kom fra Facebook, ikke var stabile. De var hurtigt væk igen. Så nu vil TV MIDTVEST arbejde mere med egne platforme og de stabile, mere faste brugere.

Læs om eksperimentet og TV MIDTVESTs andre erfaringer her: https://lab.tvmidtvest.dk/

Nicher giver mere interaktion - Tobias Heede Niebuhr, Århus Stiftstidende

Århus Stiftstidende arbejder med nichesider på Facebook – fx om Byudvikling eller AGF – og forsøger ikke at lave overlap i indhold. Det giver resultater fortalte SoMe-redaktør Tobias Heede Niebuhr:

”Nicher giver mere interaktion, og brugerne er mere debatlystne og konstruktive.”

Samtidig har avisen succes med Instagram , der også køres som en form for niche med deling af billeder med hashtagget #migogaarhus.

Datavisualisering træder stadig sine barnesko - Alan Smith, Financial Times

Brugerne vil have visuelt indhold. Men hvordan gør man det? Det spørgsmål leder Alan Smith og Financial Times hele tiden efter svar på, og de arbejder blandt andet med en matrix med orienteringerne Analytical vs Emotional og Explanation vs Exploration.

”Datavisualisering handler i høj grad om ’graphicacy’ – vores evne til at forstå og præsentere information i visuel form - på samme måde som ’literacy’ handler om vores brug af ord og ’numeracy’ om brugen af tal. Som grafisk udtryksform træder datavisualisering stadig sine barnesko, og vores strategi på Financial Times handler i høj grad om at finde måder at oplyse og uddanne vores publikum på.”

Financial Times deler ud af meget af deres viden om visuelt indhold, og du kan fx finde deres såkalde Visual Vocabulary her:

https://www.ft.com/content/304419ec-63a3-11e6-8310-ecf0bddad227

og se en Ted Talk med Alan Smith, der fortæller, hvorfor vi er så dårlige til statistik, her:

https://www.ted.com/talks/alan_smith_why_we_re_so_bad_at_statistics

Man kan vinde meget ved at inddrage visuelle virkemidler - Ole Munk, Kristeligt Dagblad

Ole Munk kombinerer opgaven som designchef på Kristeligt Dagblad med designkonsulentopgaver og undervisning, og han gennemgik 10 milepæle i den visuelle journalistiks udvikling – startende med egyptiske hieroglyffer. For som han sagde:

”Det er simpelthen en urting i mennesker, at vi forstår ting ved at se dem visualiseret. Det kaldes the picture superiority effect, og den indebærer også, at vi bedre husker det, vi har forstået. I en tid, hvor brugeren oplever at informationerne flimrer forbi i en konstant strøm, kan afsenderen vinde meget ved at inddrage visuelle virkemidler – ikke kun infografik, men også fotos, video, illustrationer og i en vis forstand typografi – i sin journalistik.”

Til sommer udgiver Ole Munk ”Grundbog i visuel journalistik” – den lærebog, der efter hans mening mangler på dansk og faktisk også på engelsk.

Live skal engagere, være relevant og have et godt flow - Lars Østergaard, Kræftens Bekæmpelse, og Peter Blæsild, TV2 Lorry

Hvad skal vi overhovedet bruge Facebook Live til? Det spørgsmål adresserede Lars Østergaard fra Kræftens Bekæmpelse og Peter Blæsild fra TV2 Lorry, og de var enige om, at det vigtigste spørgsmål er: Hvorfor er det vigtigt med livesending?

Og at svaret er: Det er det, hvis man kan lave noget, der engagerer målgruppen, er relevant og har et godt flow.

En lille håndfuld gode råd var:

  • Sendinger kan godt vare flere timer, men data viser, at cirka 20 minutter ofte er passende
  • Hav altid lidt indløbstid, inden du sender din egentlige historie
  • Sørge for hele tiden at orientere dine seere om, hvor vi er, hvad vi laver, og hvad der sker lige om lidt
  • Live-udsendelsen må gerne være rå og upoleret. Det højner bare autenticiteten

Hos Kræftens Bekæmpelse har de bl.a. brugt Facebook Live til at sende indsamlingsshow, og TV2 Lorry har benyttet sig af funktionen til at holde åbne redaktionsmøder.

Kategori:  Historier

Forfatter

Martin Rask Pedersen
Kommunikationschef på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Instagram