SOSU-uddannelse klapper i sine (varme) hænder over forslag om social værnepligt

Masser af virksomheder og institutioner står med udfordringer, de har svært ved at løse alene. 400 DMJX-studerende har over 3 uger hjulpet 9 af dem med innovative løsninger. Herunder SOSU-skolen Fredericia-Vejle-Horsens.

I 'Den sociale værnepligt' skal unge arbejde - og bo tæt op ad - ældre i 4 måneder. Illustrationen er lavet af studerende bag løsningsforslaget
af Dan Hansen d. 25.09.2017 i Historier

Hvordan kan det sikres, at der i fremtiden er plejere og varme hænder nok til at tage sig af landets ældre?

Nogenlunde sådan lød den udfordring, som Social- og Sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens, gav studerende på DMJX, som igennem 3 uger har hjulpet institutioner og virksomheder med løsninger på samfundsudfordringer.

Plejerfaget har et dårligt image og skolen ønsker hjælp til dels at forbedre fagets omdømme, dels at flere søger ind på SOSU-uddannelserne og gennemfører uddannelsen.

5 hold a 8 studerende fra Journalistik og Kommunikationsuddannelsen skulle give deres bedste forslag til, hvordan udfordringen kan løses og kommunikeres.

En af løsningerne - som i den grad begejstrede case-stiller Pernille Benzon, ansvarlig for kommunikation og marketing på SOSU-skolen - var gruppe 40’s forslag om at indføre en frivillig social værnepligt.

Social værnepligt, ideen helt kort fortalt
Social værnepligt i ældreplejen er et tilbud til landets 17-24 årige om at arbejde og bo i 4 måneder på et plejehjem. Ideen er inspireret af Forsvarets værnepligt.

Fordelene for den værnepligtige er, at han/hun både får beskæftigelse, løn, erfaring, indsigt i faget og tilknyttes et forløb med dedikeret personale og vejledere fra SOSU-skolen. Forløbet kan evt. være meritgivende, hvis den værnepligtige fortsætter på SOSU-uddannelsen.

Fordelene for plejehjem og sundheds-interessenterne er, at ordningen sikrer mange flere varme hænder i hverdagen, at der bor unge i tilknytning til plejehjemmene, at det kan nedbryde unges fordomme i forhold til at arbejde med ældre, at der vil komme flere og mere afklarede og dedikerede ansøgninger til SOSU-skolerne.

I tilknytning til værnepligten skal der laves en ’Den Sociale Dag’, hvor unge i målgruppen, på en attraktiv måde, kan få indsigt i muligheder og fordele ved at tage Den sociale værnepligt.

Case-stiller ser meget gerne løsningen realiseret
Pernille Benzon fra SOSU-skolen i Fredericia Vejle Horsens anbefalede gruppen at arbejde videre med løsningen, som hun var rigtig begejstret for.

- Jeg synes, det er en utroligt spændende idé, som jeg meget gerne kunne tænke mig at se blive realiseret. Det vil naturligvis kræve ganske meget, men jeg tror, det er muligt, fordi det er så stor en udfordring, vi som samfund står med. Der skal gøres noget. Og det her er et meget, meget interessant løsningsforslag, sagde hun.

Fortalte DR’s lyttere om ideen
Tilfældighederne ville, at DR - samtidig med projektforløbet - kørte temauge om SOSU-Danmark.

Via DMJX’ Instagram-profil fik DR Østjylland nys om gruppens arbejde med løsningen om social værnepligt og inviterede den live i radioen for at fortælle om udfordringerne og løsningsmulighederne.


Daniel Nøjsen Fallah og Gustav Houe Dall var i radioen for at fortælle om den sociale værnepligt. Gruppe 40 bestod desuden af Anita Vognstrup, Hjalte Hald Jensen, Maja Kærhus Jørgensen, Astrid Melkær Andersen, Michael Reincke Vahl og Aske Chiko Wong.

Fakta om Innovation X-forløbet på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
DMJX gennemfører 2 gange årligt Innovation X-forløbet, som er et uddannelsesforløb, hvor studerende fra højskolens 9 BA-uddannelser – i tværfaglige projektgrupper - skal lave social innovation for institutioner og virksomheder, som mangler løsninger på samfundsmæssige udfordringer.

I efteråret 2017 har 400 studerende arbejdet i 45 grupper med 9 cases.
Nogle grupper har kun bestået af journaliststuderende og kommunikationsstuderende. Andre grupper har været mere blandede – med studerende fra Grafisk Design, Kreativ Kommunikation, fotografer osv.

Udover de 5 grupper, som løste udfordringen for SOSU-skolen, arbejdede 40 andre grupper med udfordringer for 8 andre case-stillere. Heriblandt AskovFonden, som vil etablere et Community House for unge på kanten samt Randers Kommune, som ønsker at kommunens borgere skal interessere sig mere for frivillighed og aktivt medborgerskab.

Kategori:  Historier

Forfatter

Dan Hansen
Presseansvarlig på DMJX. Journalist med sidefag i dansk. Skriver om kommunikation, medier, journalistik og sprog. Har tidligere arbejdet med videnskabsformidling, livsstilsjournalistik og som bladredaktør.
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • Sketching for a logo design #pusteblume #logodesigen #lettering #sketch #dmjx #penandpaper
  • Mondays 🖕🏽 #dmjx #savage #ahs #queen
  • Jeg søger også noget. Billede af @marie_ravn. #dmjx #praktik #århus
  • Hej, det’ mig!🎙📻
#PRAKTIK #DMJX
  • Færdiguddannede journalister ✔️🍾#hurra #færdiguddannet #dmjx
  • Nordiske journalister og Orla Borg. Hvordan dækker vi integration i #norden. Vi er i #Gellerup #Aarhus #aarnjc #dmjx
  • I denne uge er det os seks der skal have jer med på arbejde. I øverste række er det @kasparhvid @lilleroj og Tobias Heegaard som alle sidder på nyhedsredaktionen 
Nederst er det Lotte Kragelund @mark.hede og @annahusted som sidder på på hhv webben, lokalredaktionen i Esbjerg og som redigerende. 😊 #jvpraktik #jvdk #dmjx #panikdag
  • apparently, i’m into late night posts lately 😂 
anyway! it’s been quite a while since I’ve posted a photo of this guy @dancewithjensen, so last week we went into the studio together to just play around and have some fun! It’s always such a pleasure working with Jens and I’m so excited for all cool stuff we’re gonna do together in the future ✨🦁