Sådan giver du dine brugere oplevelser og merværdi med Virtual Reality og 360 graders video

Det er ikke svært. Det behøver ikke at være dyrt. Og når først du begynder at tænke Virtual Reality ind i dine fortællinger, er mulighederne uanede.
Ekspert viser her 4 måder at bruge VR i journalistik, kommunikation og markedsføring.

Mærsk er en af de virksomheder, som har tænkt nyt i forhold til at kommunikere med VR. Foto: Mærsk
af Dan Hansen d. 15.03.2017 i Historier

Knips dine læsere ind i en syrisk flygtningelejr, lad potentielle kunder opleve jeres nye sportsvogn fra førersædet og invitér aktionærerne på en guidet tour på jeres boreplatform.

Det har aldrig været lettere at udviske grænserne mellem den virkelige verden og den virtuelle.

Med 360 graders video kan du bringe brugerne helt tæt på begivenheder og produkter - og servere førstehånds-oplevelser fra første parket.

Virtual Reality er en effektfuld måde til at skabe følelser, engagement og brugerinvolvering. Det er ’show it, don’t tell it’, som med et trylleslag fører dine brugere behind the scenes og om bag teltduge og døre, som normalt er lukkede for dem.

En visuel forretningsmodel
Meget tyder på, at VR er en af nøglerne til at tjene penge på indhold og produkter i fremtiden. Hvad enten du arbejder med journalistik, kommunikation eller reklame.

Samtidig kræver det hverken stor teknisk snilde eller dyre investeringer at komme i gang med at producere indholdet, fortæller ekspert Kristian Emil Andreasen.
 
Han underviser på forårets kursus Virtual Reality og 360 graders video og er en af frontløberne inden for teknologiens muligheder.

Her viser han 4 gode eksempler på, hvordan man kan anvende Virtual Reality til at skabe oplevelser for sine brugere – og opmærksomhed omkring sine egne produktioner og produkter:

1) Historier fra flygtningelejren
- Læger uden Grænser:

 

- Her er en simpel, narrativ historie om, hvordan det er at leve som flygtning.
Videoen er et eksempel på, hvordan du let kan skabe merværdi til din eksisterende historie – eller skabe nye fortællinger med udgangspunkt i 360.

Den er et simpelt eksempel, som sagtens kunne være repræsentativt for, hvordan nyhedshistorier kan fortælles i 360 video.
 

2) Before they were dead – Malcolm X
The New York Times:

 

- 360 video egner sig glimrende som fortælleteknisk medie. The New York Times er rigtig dygtig til at udnytte mulighederne og har eksperimenteret med at lave en serie af mindre 360 historier.

Denne video er en af de mere vellavede og gennemførte. Den viser mediets muligheder og kan forhåbentlig give inspiration.

3) Jaguar:
Lancering af ny bil

- Her arbejder Jaguar med interaktivitet til at skabe en større oplevelse. Der er tale om et markant større budget og set-up, end i de første 2 eksempler. Men den viser glimrende, hvad fremtiden kan bringe i forhold til brugen af teknologien.
Det er noget, jeg forventer at se meget mere af – især fra den kommercielle branche.

4) Mærsk
The pokémon experience (to win new business)

- Der er et enormt potentiale i at udnytte VR i sin kommunikation. Og her viser Mærsk, hvordan det kan bruges som et mere generaliseret værktøj til at kommunikere.

Jeg tror personligt, at det er noget, vi vil se større virksomheder bruge meget (mere) i løbet af de næste par år, for eksempel i forbindelser med events og på messer.

Kategori:  Historier

Forfatter

Dan Hansen
Presseansvarlig på DMJX. Journalist med sidefag i dansk. Skriver om kommunikation, medier, journalistik og sprog. Har tidligere arbejdet med videnskabsformidling, livsstilsjournalistik og som bladredaktør.
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • 4 days to Life Exposed, our 25 years anniversary exhibition.

At the exhibition you can see Crazy About Food by Nanna Navntoft, @silleveilmark and @benjaminnorskov

Visit us on the 2nd of June at 4pm, GASVÆRKSGRUNDEN, Sionsgade 5, 2100 København Ø.

#dmjx, #dmjxphoto, #dmjxphoto25, #cpf_2017, #cph2017 #photocity, #copenhagenphotofestival2017, #photography, #exhibitions, #photoexhibition, #tellstories, #visualjournalists, #photojournalism #documentaryphotography,
  • Intro til en mini doku serie jeg lavede om @flodband som blev sendt på tv Aarhus. Måske jeg snart skulle få klippet en version til nettet? #flod #band #lifeontheroad #venner #tour #germany #music #throwback #oldstuff #dmjx #tvm #tv
  • Har ikke set denne skønhed i årevis - men i lørdags ramlede vi heldigvis sammen til Kravlingprisen! #longlostlove #lindalinda #højskolemus #mellemamerikacrew #dmjx #danmarksmedieogjournalisthøjskole #kravling
  • Sunny Beirut. #beirut #photojournalism #photooftheday #documentaryphotography #lebanon #sunnydays #catsofinstagram #dmjx #dmjxphoto
  • 7 x Blixen 📚 #bookcover #karenblixen #dmjx #graphicdesign #photoshop
  • Photo series in progress for @arteistmagazine !  @randihage ❤️ #collage #handcrafted #wicked #fashion #magazine #dmjx
  • Pokalfinalen 2017
  • #Repost @cpf_2017
・・・
Copenhagen Photo Festival is coming up, so we will be presenting selected works from Photo City 1/6 – 11/6 2017 ⠀
⠀
Besides photographs there will also be videos shown as part of the Danish School of Media and Journalism anniversary exhibition “life Exposed” ⠀
⠀
“Alone Together” is a project by Riina Rinne (FIN) ⠀
⠀
In Hipposkylä in Tampere, Finland, 98% of the residents live alone. Behind the windows of the small apartments, one can find similar stories of old men who have lost their families and suffer from alcoholism. In the heart of the residential area there is the community house Hippostupa, which offers a place for these men to be together and get support. For some of the men the workers and visitors of Hippostupa are the closest family they have left. Soon this family may be torn apart due to the reconstruction of the Hipposkylä area. ⠀
⠀
#dmjx #photocity #cpf_201#cpf2017 7 #photography #exhibitions #copenhagenphotofestival2017⠀