René vandt iværksætterpris med opstartsvirksomhed

Kommunikationspraktikant René Martin har kastet sig ud i et eventyr, hvor han har mere ansvar end de fleste studerende på 3. semester. Læs hans fortælling om samarbejdet med RaskRask, massage i eget hjem, som forleden vandt prestigefyldt iværksætterpris

René Martin med symbolet på sin og virksomhedens succes
af Dan Hansen d. 29.11.2016 i Historier

René Martin opsøgte en virksomhed, hvor han kunne få ansvar og bruge det, han lærer på skolebænken. Det har resulteret i en lidt utraditionel praktikplads i opstartsvirksomheden RaskRask. Et firma, som har stor succes med at tilbyde kunder i Aarhus forskellige former for massage i eget hjem.

Virksomheden er på et år vokset fra ingenting til en succesrig virksomhed. Blandt andet takket være René Pedersens indsats og kommunikationsstrategier.

Forleden vandt RaskRask den prestigefyldte pris ’Den gyldne fugl’ – prisen som årets iværksætter, der gives af Aarhus Business School og blev overrakt af Anders Breinholt.

Her fortæller René, hvordan og hvorfor han startede sit eventyr med en utraditionel virksomhed. En historie, han håber kan inspirere andre.

Et eventyr skabt af en god idé, slid og moderne kommunikation
Da jeg startede på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i 2015, besluttede jeg hurtigt at finde noget frivilligt arbejde. Formålet var at anvende nogle af de redskaber, som jeg tilegnede mig i undervisningen. i praksis – med det samme.

Samtidig var jeg på jagt efter en sted, hvor jeg kunne få lidt ansvar og få mulighed for at prøve nogle forskellige ting af – i modsætning til etablerede virksomheder, som normalt har helt klare retningslinjer for, hvordan deres kommunikation hænger sammen.

Jeg fandt, at studentervæksthuset i Aarhus huser mange nystartede virksomheder. Her er der blandt andet hjælp til lokaler og rådgivning, samt sparring med de andre passionerede iværksættere.  

I studentervæksthuset mødte jeg Albert Kirk Iversen. En tidligere professionel pokerspiller, som nu havde kastet sig over iværksætteriet. Han var kommet til skade i forbindelse med en fodboldkamp, og havde været igennem et langt og besværligt forløb med læger og fysioterapeuter. Han tænkte: Det kan ikke være rigtigt, at det skal være så tidkrævende og vanskeligt at modtage fysiurgisk behandling. Og samtidig giver det ikke mening, at man skal ud af døren og ned på en klinik, når man knap kan gå. Dermed kom ideen til at hente behandlere hjem i stuen.  

Bump på vejen
Da jeg kom til, var virksomheden et par måneder gammel og havde fået 2-3 fysioterapeuter tilknyttet,

Jeg begyndte at blogge lidt på hjemmesiden og poste på Facebook. Samtidig blev jeg hurtigt en del af ide- og forretningsudviklingen. Og lavede/laver derfor også en del content til hjemmeside og de forskellige landingssider.

Vi fandt hurtigt ud af, at vi fungerede rigtig godt sammen, Albert og jeg. Derfor begyndte jeg at undersøge muligheden for et praktikophold i virksomheden.

Efter en længere snak med praktikvejleder Ole Rasmussen, fik jeg grønt lys, hvis jeg sørgede for at være opsøgende i min læring og dermed benyttede mig af de rådgivere, som er tilknyttet huset og virksomheden.

I sommeren 2016, lige inden pratikstart, var RaskRask stødt på et pump i vejen. Juridiske udfordringer med A-kasserne vanskeliggjorde muligheder for at samarbejde med fysioterapeuterne og var dermed tæt på at sætte en stopper for projektet. Vi nægtede dog at give op. 

 

"Jeg har på mange måder viet mit liv til projektet"

 

Vi satte os derfor ned og lavede en oversigt over virksomhedens fremtidige muligheder. Lad os kalde det en SWOT-analyse. Vi fandt, at 70% af kunder efterspurgte fysiurgisk massage. Og samtidig viste det sig, at der var en masse massører, som gerne ville undgå al administrationen for at kunne koncentrere sig om den menneskelige kontakt.  

Dermed var stien lagt for RaskRask’s fremtid. Nu handlede det om, at tilpasse konceptet og platformen til markedet, så vi kunne opfylde kundernes ønsker og behov.

Fra 0-600 på kort tid
Ved at ringe til førstegangskunder, afholde fokusgrupper og analysere på al den feedback, vi fik, var vi i stand til at justere konceptet i retning af sundhedsorienteret massage i folks eget hjem.

Det blev lynhurtigt et hit – vi fik den ene positive anmeldelse efter den anden. Og nåede på meget kort tid 600 behandlinger. Alt dette kombineret, er hovedårsagen til, at vi vandt prisen som årets iværksætter.


Foto fra Prisoverrækkelsen, som Anders Breinholt stod for. Privatfoto.

Målet har altid været det samme. At hjemmeside og ikke mindst bestilling- og behandlingsprocessen skulle forgå så nemt og ’’smertefrit’’ som overhovedet muligt. Og samtidig til en pris, der matcher klinikkerne.

Derudover har vi brugt meget krudt på at lave et site, der afspejler konceptet med et autentisk udtryk. Vi tror nemlig på, at fremtiden ligger i ærlige og brugervenlige løsninger, som forgår på kundens vilkår - det synes vores anmeldelser også at bekræfte.

 

"I takt med at forretningen udvikler sig, bliver jeg også nødt til at udvikle mig"

 

For at lave en sammenligning, kan man sige, at vi er sundhedsydelsernes svar på streaming-tjenester, som netop bekæmpede pirateri og ulovlige downloads ved at give forbruger et nemmere alternativ.
Dermed tror vi også på, at vores koncept vil mindske sort arbejde på sigt – hvilket er et relativt stort problem i branchen. 

Stor personlig investering
Personligt har jeg naturligvis investeret meget mere tid end de 37 timer om ugen, som praktikken kræver. Jeg har på mange måder viet mit liv til projektet, hvilket også er årsagen til, at jeg nu arbejder som kommunikationsansvarlig allerede på mit 3 semester.

Det er spændende og en smule nervepirrende at være en del af en forretning, som nærmest vokser sig større og større for hver dag. I takt med at forretningen udvikler sig, bliver jeg også nødt til at udvikle mig.

Seneste har jeg været i gang med en større PR indsats, hvor det blandt andet er lykkedes at få en artikel i Finans.dk , Stiften, og Trendsonline. Derudover er jeg i kontakt med DR, TV2 Østjylland, Berlingske og en håndfuld andre mellemstore medier.

Dermed har de værktøjer - og den tilgang undervisningen har haft til moderne kommunikation - uden tvivl været en afgørende faktor for, at konceptet er lykkes og at vi nu er kåret til årets iværksætter 2016.

Kategori:  Historier

Forfatter

Dan Hansen
Presseansvarlig på DMJX. Journalist med sidefag i dansk. Skriver om kommunikation, medier, journalistik og sprog. Har tidligere arbejdet med videnskabsformidling, livsstilsjournalistik og som bladredaktør.
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • FRA i dag af kan jeg officielt kalde mig københavner!! 😱#somom #forevigtjyde #skalbareboher  #lejlighedihus #sammenmedhamher  #ikketræls #nøgler #dmjx #indflytning #vinogpizzafest #startenpåenæra #farvelskønneÅrhusogdejligevenner
  • Circular 17 poster
  • Vi har også en uniform til dig 🎓
#universitetshuen #aalborguniversitet #aalborguniversity
#københavnsuniversitet #copenhagenuniversity
#aarhusuniversitet #aarhusuniversity #syddanskuniversitet
#sdudk #sdustudieliv #roskildeuniversitet #roskildeuniversity
#rucliv #dtudk #kualiv #dmjx #ucsj #ucsjnæstved #ucsjroskilde
#ucsjvordingborg #sygeplejerskeuddannelsen #phmetropol
#ucndk #ucnaalborg #uccliv #mitau #aarhusuni #cphuni
#viadk
  • DMJX Photographic Communications group exhibition is extended to 2. July. 🌞 #photography #dmjx #photographic #communications #art #Copenhagen #lotsoflove
  • I går dimitterede jeg og fik beviset for min bachelor i kommunikation fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Og til efteråret starter jeg på kandidaten på CBS 👩🏼‍🎓💥 #dmjx #seeyouontheotherside #hergårdetfandmestrålende #kommunikandethele
  • Nu Cannes vi altså ikke mere! En uge er gået, og vi har fået tørlagt Cannes for rosé og suget til os af alt, hvad vi har mødt at vanvittigt inspirerende kreativt arbejde, og nogen af verdens sejeste mennesker! 
Nu står den på sommerferie, så en god sommer skal lyde herfra. @baltzeraltzer is over and out! #dmjxminuge #dmjx #hvadlaveroliver
  • Den dag @jennifer_tonndorff mødte @mildenhall, CMO fra Airbnb. @baltzeraltzer #dmjx #dmjxminuge #canneslion2017 #airbnb
  • Entangled in the heat. #DMJX