Instruktør: Vi finder det positive i folks særheder

Højskolens nye reklamefilm er udviklet og instrueret af en tidligere studerende. Vi har stillet ham tre spørgsmål om blandt andet, hvordan det er at lave en film for sin gamle skole. Og hvordan det er at vende hjem til Danmark efter seks år i New York

Andreas Hoff instruerer en scene under optagelserne. Foto: Sonja Lovdal.
af Martin Rask Pedersen d. 27.02.2017 i Historier

NB: Denne historie er oprindeligt publiceret 27/2-2017. Som beskrevet i denne nyhed blev brugen af videoen sat i bero den 1. marts, men vi har fastholdt nedenstående tekst uændret, og den afspejler således ikke denne beslutning.

Dette skulle egentlig bare være tre hurtige spørgsmål – og tilhørende svar – om det at lave en reklamefilm, og det er det måske også. Men det er samtidig en historie om at vende hjem. Om at tænke over, hvor vejen fører hen. Samt over, om det egentlig er der, man selv vil hen.

Slut med introduktionen … Mød Andreas Hoff …

Han er tidligere studerende på DMJX, hvor han i 2010 dimitterede som en del af den første årgang på Kreativ Kommunikation. Han var indtil i sommer – og i seks år forud – (senior) art director ved Ogilvy & Mather i New York, og dermed en del af et af verdens største reklamebureauer i en af verdens største byer. Og han er nu konceptudvikler og instruktør bag den nye reklamefilm for DMJX.

Se den her:

Du havde godt gang i karrieren som art director i New York, og så besluttede du dig for at forlade en af kreativitetens metropoler og vende hjem til Danmark og en freelance-tilstedeværelse. Må jeg spørge hvorfor? 

Siden jeg var 11 år gammel, har jeg villet lave film, og jeg har blandt andet gået på Film College i Ebeltoft. Filmproduktioner er imidlertid tunge og krævende, og derfor søgte jeg efter nogle andre muligheder for at arbejde med film end de klassiske. Det bragte mig til Kreativ Kommunikation, der dengang var en helt ny uddannelse.

Uddannelsen blev beskrevet som en uddannelse i kreativitet, men det var – eller blev – i praksis meget en reklameuddannelse, og da jeg var færdig kiggede jeg, sammen med min makker, på, hvad der ville være det fedeste. Og det var Ogilvy & Mather i New York.

Tanken var oprindelig, at vi ville være der i tre måneder. Men efter to måneder blev vi tilbudt ansættelse. Så var der pludselig der gået et år. Så var der gået fem år…

Reklamebranchen i New York er meget hierarkisk. Herhjemme er der måske fire niveauer, men der ovre er der langt flere. Jeg var startet på bunden, fuldstændigt som i klicheerne, med at dele et værelse oven på en reggae klub med seks andre. Nu havde jeg egen lejlighed på Manhattan, og jeg var nået til et niveau, hvor jeg kunne se, at næste skridt ville være ”I’ve made it”. Det ville bringe mig op på et ansvarsniveau med store opgaver og et lønniveau, der gav mig råd til at leve godt i New York.

Jeg kunne også mærke, at det ville bringe mig til et sted, hvor det betød, at så var det det her spor og den her by, jeg blev i.

Det betød, at jeg kom til at tænke over, hvad det egentlig var, jeg ville.

Og i julen 2015 var jeg hjemme i Danmark, hvor jeg snakkede med Thor (Brammer Jacobsen) fra produktionsselskabet New Land om, at jeg egentlig gerne ville lave film, og han var klar på at tage mig ind i folden som en slags praktikant. Jeg fik altså mulighed for at starte fra bunden hos New Land og lære at lave film, og den mulighed tog jeg så mod og flyttede til Danmark igen i sommeren 2016.

Det er noget af et skifte at gå fra en arbejdsplads med 2.000 mennesker, faste strukturer, egen sushikok og egen Starbucks til et slidt fabrikslokale, toilet i værtshuset, der ligger ved siden af, madordning, hvor vi skiftes til at vaske op, og freelanceansættelse, hvor man selv skal skaffe opgaver og løn. Jeg er ikke sikker på, at skiftet helt er gået op for mig endnu.

Det er ikke nødvendigvis sjovt at kaste sig ud i noget nyt og gå fra at være god til noget til ikke at være det. Men det er nødvendigt. Man skal dykke ned i værktøjskassen en gang imellem og prøve at bruge værktøjerne på nye måder for at udvikle sig.

Jeg har ikke en forestilling om, at jeg er verdens bedste instruktør, og at folk bare skal opdage det. Heller ikke om, at jeg bliver verdens bedste instruktør. Men jeg ved, at hvis jeg ikke gør noget, så sker der ikke noget. Det kommer ikke af sig selv.

Hvordan har det så været at lave en film for sin gamle skole?

Jeg har været vant til at arbejde med store kunder i USA, og her har det været fedt at lave noget mindre, hvor der har været direkte dialog. Det har været spændende med en åben, reel dialog om tingene, og det har været fedt både at udvikle koncept og føre det i mål. Det føles godt på en anden måde end reklameopgaverne, hvor jeg i højere grad vidste, at jeg kunne.

Og så har det været sjovt. Det er jo på en eller anden måde full circle. Nærmest det sidste, jeg så i Danmark, var DMJX, der uddannede mig til at lave reklame. Nu vender jeg så hjem til Danmark for at lave film, og det første, jeg arbejder med som instruktør, er DMJX.

Livet spiller unægteligt en nogle puds, og spørgsmålet er, om man nogensinde ender et sted eller altid er på vej …

Hvad håber du, at folk tænker om filmen?

Jeg synes, det er fedt, at vi finder det positive i folks særheder, og at vi prøver at vende det, nogle oplever som negativt, til noget positivt. Det håber jeg, at folk kan følge, og ellers så håber jeg egentlig bare, at folk synes, vi har lavet noget sjovt.

Kategori:  Historier

Forfatter

Martin Rask Pedersen
Kommunikationschef på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • FRA i dag af kan jeg officielt kalde mig københavner!! 😱#somom #forevigtjyde #skalbareboher  #lejlighedihus #sammenmedhamher  #ikketræls #nøgler #dmjx #indflytning #vinogpizzafest #startenpåenæra #farvelskønneÅrhusogdejligevenner
  • Circular 17 poster
  • Vi har også en uniform til dig 🎓
#universitetshuen #aalborguniversitet #aalborguniversity
#københavnsuniversitet #copenhagenuniversity
#aarhusuniversitet #aarhusuniversity #syddanskuniversitet
#sdudk #sdustudieliv #roskildeuniversitet #roskildeuniversity
#rucliv #dtudk #kualiv #dmjx #ucsj #ucsjnæstved #ucsjroskilde
#ucsjvordingborg #sygeplejerskeuddannelsen #phmetropol
#ucndk #ucnaalborg #uccliv #mitau #aarhusuni #cphuni
#viadk
  • DMJX Photographic Communications group exhibition is extended to 2. July. 🌞 #photography #dmjx #photographic #communications #art #Copenhagen #lotsoflove
  • I går dimitterede jeg og fik beviset for min bachelor i kommunikation fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Og til efteråret starter jeg på kandidaten på CBS 👩🏼‍🎓💥 #dmjx #seeyouontheotherside #hergårdetfandmestrålende #kommunikandethele
  • Nu Cannes vi altså ikke mere! En uge er gået, og vi har fået tørlagt Cannes for rosé og suget til os af alt, hvad vi har mødt at vanvittigt inspirerende kreativt arbejde, og nogen af verdens sejeste mennesker! 
Nu står den på sommerferie, så en god sommer skal lyde herfra. @baltzeraltzer is over and out! #dmjxminuge #dmjx #hvadlaveroliver
  • Den dag @jennifer_tonndorff mødte @mildenhall, CMO fra Airbnb. @baltzeraltzer #dmjx #dmjxminuge #canneslion2017 #airbnb
  • Entangled in the heat. #DMJX