DMJX åbner ambitiøst Maker Space

Skal være eksperimentarium og samarbejdscentrum for hele mediebranchen

Partnerskabskonference i Media Maker Space blev holdt i slutningen af marts. Fotos: Oskar Rumle
af Dan Hansen d. 31.03.2017 i Historier

Problemknuser, samarbejdspartner, forretningsudvikler, metodeafprøver, testcenter, teknologieksperimentarium, innovationsfabrik.

Det er nogle af de ord, man kan hæfte på det nye Media Maker Space, som Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles etablerer - med høje ambitioner om at imødekomme de mange udfordringer og forandringer, som mediebranchen står med.

International præsentation af DMJX og vores ønske om at samarbejde med mediebranchen om udvikling, innovation og forskning

Højskolen stiller med en enorm volumen af studerende, forskere og vidensmedarbejdere og efterlyser nu mediehuse, digitale virksomheder, iværksættere, fonde og andre, som vil være med til at eksperimentere med ny teknologi, nye former for indhold og nye måder at tjene penge på.

Fundraising og eksterne bevillinger
DMJX har i forvejen masser af samarbejder med forskellige aktører i mediebranchen. De skal systematiseres og op i målestok for at skabe synergier, læring og samarbejde til gavn for mange flere.
Blandt andet er det en ambition at sammenbringe folk og brancher, som endnu ikke har fundet ud af at udnytte hinandens potentialer.

En lang række mulige samarbejdsparter har allerede vist interesse. Mange af dem mødtes den 28. marts på en Media Maker Space partnerkonference.

Desuden har højskolen ansat en fundraiser, som skal finde partnere og ekstern finansiering til fremtidige samarbejder, udviklingsopgaver og forskningsprojekter.

50.000 studentertimer årligt
Media Maker Space skal gøre brug af al den viden og hjernekraft, som findes på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Men det er adgangen til hundredvis af studerende fra højskolens BA-uddannelser, som for alvor kan flytte bjerge.

Alene fra Journalistuddannelsen vil 180 studerende årligt lægge hver 250-300 timer i Media Maker Space som en del af deres uddannelse i entreprenørskab og innovation. Det giver i alt over 50.000 timer til samarbejde, udvikling og eksperimenter.

Nu skal det ske
Direktør for uddannelse og viden på DMJX, Trine Nielsen, er initiativtager til Media Maker Space. Hun har i 25 år arbejdet i alle afskygninger af mediebranchen – både kommercielt, publicistisk og politisk – og har en enorm viden om, hvad mediebranchen har behov for nu og i fremtiden.


Direktør Trine Nielsen har både inden og efter konferencen fået tilkendegivelser om samarbejde og bevillinger. Her taler hun med Peter B. Lange fra IBM, som var blandt talerne på partnerskabskonferencen

- Der er gennem årene tænkt mange tanker og også taget initiativer her og der til at skabe forandringer. Vi siger, at nu skal det virkelig ske. Og vi går efter at blive hele branchens naturlige mødested. Hvis det skal lykkes, må vi samle kræfterne. Heldigvis er initiativet blevet utroligt godt modtaget, siger hun.

Kategori:  Historier

Forfatter

Dan Hansen
Presseansvarlig på DMJX. Journalist med sidefag i dansk. Skriver om kommunikation, medier, journalistik og sprog. Har tidligere arbejdet med videnskabsformidling, livsstilsjournalistik og som bladredaktør.
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • FRA i dag af kan jeg officielt kalde mig københavner!! 😱#somom #forevigtjyde #skalbareboher  #lejlighedihus #sammenmedhamher  #ikketræls #nøgler #dmjx #indflytning #vinogpizzafest #startenpåenæra #farvelskønneÅrhusogdejligevenner
  • Circular 17 poster
  • DMJX Photographic Communications group exhibition is extended to 2. July. 🌞 #photography #dmjx #photographic #communications #art #Copenhagen #lotsoflove
  • I går dimitterede jeg og fik beviset for min bachelor i kommunikation fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Og til efteråret starter jeg på kandidaten på CBS 👩🏼‍🎓💥 #dmjx #seeyouontheotherside #hergårdetfandmestrålende #kommunikandethele
  • Nu Cannes vi altså ikke mere! En uge er gået, og vi har fået tørlagt Cannes for rosé og suget til os af alt, hvad vi har mødt at vanvittigt inspirerende kreativt arbejde, og nogen af verdens sejeste mennesker! 
Nu står den på sommerferie, så en god sommer skal lyde herfra. @baltzeraltzer is over and out! #dmjxminuge #dmjx #hvadlaveroliver
  • Den dag @jennifer_tonndorff mødte @mildenhall, CMO fra Airbnb. @baltzeraltzer #dmjx #dmjxminuge #canneslion2017 #airbnb
  • Entangled in the heat. #DMJX
  • Entangled in the heat. #KompasCPH #DMJX